Olinko kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtuutonko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtuutonko?

Vieras
Soitin erääseen lastentarvikeliikkeeseen ja kysyin tietyn väristä Lodger Bunkeria itselleni, joka heiltä sitten löytyikin. Varasin sen ja siskoni poikaystävä kävi hakemassa sen.

Meidän luota siskolleni on 100km ja siskoltani tuonne lastentarvikeliikkeelle vielä 45km lisää. Näin siskoni vasta parin viikon jälkeen siitä, kun lämpöpussi oli ostettu.

Nyt heti kun sain sen niin totesin, että siitä puuttuu se irtoava sisävuori, jota voi käyttää myös erikseen. Soitin samantien sinne liikkeeseen ja siellä oli sijainen paikalla. Käski minun soittaa maanantaina uudelleen ja sanoi, että siskoni voi ottaa lämpöpussin mukaansa ja tuoda sen heille takaisin.

Tänään sitten soitin liikkeeseen ja muutamaa tuntia myöhemmin soittivat miunlle, että se vuori oli löytynyt varastohyllyltä.

Kysyin, että lähettävätkö he nyt minulle koko paketin sitten, koska en näe siskoani yli kuukauteen ja jo nyt jouduin odottamaan pussia reilun pari viikkoa ja homma venyy tämän takia nyt lisää älyttömästi. Tämä myyjä sanoi, että kai minä tiedän miten korkeita rahtimaksut on jne ja että hän lähettäisi kyllä sen vuorikankaan mutta enkö minä saa siskoltani sitä pääliosaa. Sanoin että heidän myyjänsä käski siskoni ottaa sen mukaansa, joten hän on tuomassa sitä teille ja minä en siskoani näe taas yli kuukauteen.

Lopulta suostui siihen, että lähettää kaikki minulle. Mielestäni en ollut kohtuuton. Rahtimaksut toki tiedän kalliiksi, mutta luulikohan myyjä että on sitten halpaa ajella edes takaisin tuon heidän mokansa takia. Ja että paljonko harmittaa odotella lämpöpussia kun on maksanut siitä melkein 100e ja nyt sitä tarvittaisiin.

Mainitsin vielä senkin, että minusta ei ole edes oikein pyytää täyttä hintaa jos kerran tuote ollut liikkeessä esillä ja puolet siitä jossain varastohyllyllä "hukassa".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et ollut kohtuuton. Onhan se myyjään velvollisuus tarkistaa, että myymässä tuotteessa on kaikki osat tallella.

Ja se postimaksukaan ei ole kuin 8,50... matkahuollosta en tiedä mitä sen kautta on. Mutta ei ole tosiaan minusta kohtuuton summa pyytää korvausta tästä koska moka oli kuitenkin heidän, vaikka se olisi miten inhimillinen moka tahansa.

No jaa. Liike on kyllä vastuussa että kaikki osat on, mutta 2 viikkoa on taas kohtuuton aika mielestäni mennä valittamaan siitä liikkeelle tai ainakin jo rajalla liikutaan (ehkä juuri se 14 vrk on mielestäni maksimi). Musta ei liikkeen olisi tarvinnut maksaa tuossa tapauksessa rahtikuluja. Ei pitäisi mielestäni tilata/ostaa mitään, jos ei pysty itse tarkistamaan tuotetta kohtuu ajan sisällä tai luottamaan toiseen että hän tarkistaa sen puolesta. Ja sitten täytyy luottaa hänen kykyynsä arvioida. Mutta en tiedä, kun juuri rajalla on.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
No jaa. Liike on kyllä vastuussa että kaikki osat on, mutta 2 viikkoa on taas kohtuuton aika mielestäni mennä valittamaan siitä liikkeelle tai ainakin jo rajalla liikutaan (ehkä juuri se 14 vrk on mielestäni maksimi). Musta ei liikkeen olisi tarvinnut maksaa tuossa tapauksessa rahtikuluja. Ei pitäisi mielestäni tilata/ostaa mitään, jos ei pysty itse tarkistamaan tuotetta kohtuu ajan sisällä tai luottamaan toiseen että hän tarkistaa sen puolesta. Ja sitten täytyy luottaa hänen kykyynsä arvioida. Mutta en tiedä, kun juuri rajalla on.

He tiesivät kyllä, että minä en saa tuotetta samantien. selitin puhelimessa silloin, että siskoni poikaystävä hakee sen ja saan sen itse myöhemmin. Siskolleni sanoin, että tarkistaa että siellä on varmasti oikea väri ja sen hän tarkasti. Ei kellekään tullut mieleenkään, että lämpöpussin vuori olisi irrotettu ja viety varastohyllylle. Tälläisissä jutuissa tuo 14vuorokauden juttu ei päde vaan kyllä kuluttajasuojalaki määrää ihan sen, että kaikki on sentään oltava. Ja tuommoinen satasen lämpöpussi ei ole mikään edullisimmasta päästä oleva.

Kohtuuaika on tässä tapauksessa 6 kk. AP -et ollut kohtuuton vaan toimit esimerkillisesti. (",)

Alkuperäinen kirjoittaja Lakitar:

Kohtuuaika on tässä tapauksessa 6 kk. AP -et ollut kohtuuton vaan toimit esimerkillisesti. (",)

Niin ja lisään vielå, että minä tosiaan lauantaina erikseen kysyin tältä heidän sijaismyyjältään että "mitä teen, laitanko pussin siskoni mukana teille takaisin vai jätänkö sen itselleni". Tämä sanoi että laita se tulemaan takaisin tänne hänen mukanaan. Eli olen toiminut ihan heidän myyjänsä ohjeiden mukaan enkä ominpäin lähettänyt sitä siskoni mukana takaisinpäin.

Yhteistyössä