Olinko teidän mielestä anorektikko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mindi.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mindi.

Vieras
Heips! Asiani on tälläinen, oon nyt 17v ja mun murrosikä alkoi tosi nuorena jo 10-vuotiaana, häpesin sitä silloin, koska muilla tytöillä alkoi vasta joskus 12v. No sit tein niin, kun terkkarikin sanoi, että mulla on muutama kilo ylipainoa, niin päätin laihduttaa sen pois ja sit se laihdutus kierre jäi jotenkin päälle ja laihdutin niin paljon, että kuukautiseni jäi myös pois ja iloitsin sillon siitä koska halusin juuri silloin pysäyttää kehitykseni...

Mummoni ja äitini väittivät sitten minun olleen anoreetikko, olinko??

Kuukautiset kerkesivät olla pois ehkä kerran tai pari, ennen kun aloin syödä taas normaalisti kun mut pakotettiin, onneksi.

Ps. luin jonkun Satu Taiveahon jutun että hänen selittämätön lapsettomuus johtui laihduttamisesta, nyt pelkään että minulle käy niin?? kuinka todennäköistä se on??

Suvussamme ei äidin puolella esiinny silleen mitenkään lapsettomuutta. Isän puolella kyllä, mutta sen ei nyt luulisi silleen vaikuttavan minuun, vai olenko väärässä??

Sitten en tiedä onko mulla kuukautishäiriöitä... joskus kuukautisten alkamiskohta vaihtelee muutamalla päivällä, joskus se on saattanut jopa heittää niin et ennen mulla on ollut kuukautiset kuun loppupuolella, sitten vaihtuneet seuraavan kerran seuraavan kuun alkupuolelle. Joskus tulee keskellä kuuta verta , en tiedä onks se sitten normaali ovulaatio vuoto ?? tai tämmönen. Joskus se sieltä tuleva veri näyttää ihan mustalta.

Kilpirauhasen aion jossain vaiheessa tutkituttaa, koska mummollani on kilpirauhasen vajaatoiminta kai..

APUA :( !!!!

Nuorena kuukautiset on usein epäsäännölliset. Syömishäiriösi jäi onneksi hyvin lyhytaikaiseksi, eikä siitä todennäköisesti aiheutunut elimistöösi mitään vaurioita. Kun asia kumminkin sinua huolestuttaa, kannattaa kertoa asiasta lääkärille.

Varmasti tuosta ei tullut haittoja ja varsinaiseen anoreksiaankiin vaaditaan pidempiaikaista ja vaikeaa häiriötä syömisessä ja ajatusmaailmassa eli ei voi sanoa, että tuon perusteella olit anorektikko, vaikka sen tyyppistä käyttäytymistä olikin. Palasit kuitenkin ilmeisesti aia pian takaisin normaaliin? Nopea laihtuminen voi kyllä aiheuttaa kuukautisten poisjäännin, vaikka saman painoindeksin aina omanneilla hormonitoiminta toimisikin useimmiten hyvin. Epäsäännölliset kuukautiset ovat nuorilla enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta kerro seuraavasi gynekologilla, jos huolestuttaa.

Perustin aiemmin jo toisen ketjun, mutta tuntui, kun siihen ei oikeen vastauksia sillon tullut, että se oli jotenkin huono ja päätin perustaa nyt tämän uuden. Taisikin olla vika siinä, että minä kirjottelin eilen yöllä kolmen maita näitä tekstejä ja ei ollut linjoilla vaan tarpeeksi porukkaa, koska nyt sitten sinne ketjuun on tullut niitä vastauksia juuri mihinkä en niitä halunnut vaan tähän... o__O niin koitetaan nyt tämä ketju nostaa sitten pinnalle täältä ! Tuolla toisessa ketjussa minulle puolestaan kiven kovaan väitetään ennemmin negatiiviseen sävyyn, et ei hyvä juttu ei, että paljonkin mahdollista ja kun tuo homma on tapahtunut vielä noin nuoressa iässä... Nyt taas täällä sanotaan, ettei mulla ole hätään huolta. Niin, itsenikään mielestä en ollut mikään anorektikko, koska ei mulla kylkiluut paistaneet kuitenkaan läpi pahasti (ehkä ihan vähän) ja muutkaan luut sinäänsä, mut oon aina ollu tosi hoikka vaikka syönkin kuin hevonen ... ja sit emmä minnekkään tippaan joutunu tai muutenkaan mihinkään laitokseen hoitamaan sitä mun "sairauttani" . Mä painan nykysin niinku jotain 50-53kg ja pitkä oon semmoset n.160cm , sitten sillon kun laihdutin niin oisinko painanu joku 46-47kg kun ne menkat vaan jäi jo pois ?? korkeintaan 45kg tai sillee... ei se ainakaan alle sen menny siitä oon ihan varma ! :o

Yhteistyössä