Olis noloa jos mun 3.luokkalainen ei tunnistais purjoa :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkee sitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikkee sitä

Vieras
En nyt löydä sitä linkkiä missä se oli kun 3. luokkalaisilta (olikohan Vuosaaressa) oli kysytty eri kasveja. Purjon nähtyään olivat menneet hiljaisiksi. Voiko olla mahdollista että noin normaalia kasvista ei enää tunnisteta???

Käytetäänkö teillä purjoa ja jos ei niin miksi?

[QUOTE="Vvvv";29650232]Ei käytetä. Miksi pitäisi?[/QUOTE]

Ette käytä sipuliakaan tai anna kun arvaan, syötte suurimmaksi osaksi eineksiä ja esim. kasviskeitto on utopiaa?

Purjo on hyvä keittoaines, miedompi kuin sipuli. Miksi ette käytä? Eihän kenenkään pakko ole käyttää mutta onhan purjo yksi perustarvike siinä missä sipulikin tai muut kasvikset.

[QUOTE="aloittaja";29650241]Ette käytä sipuliakaan tai anna kun arvaan, syötte suurimmaksi osaksi eineksiä ja esim. kasviskeitto on utopiaa?

Purjo on hyvä keittoaines, miedompi kuin sipuli. Miksi ette käytä? Eihän kenenkään pakko ole käyttää mutta onhan purjo yksi perustarvike siinä missä sipulikin tai muut kasvikset.[/QUOTE]

Väärin! Käytän sipulia, useita erilaisia mutta ei juuri purjoa.

[QUOTE="Vvvv";29650247]Väärin! Käytän sipulia, useita erilaisia mutta ei juuri purjoa.[/QUOTE]

No hyvä että käytät etkä kuulu einessyöppöihin!

Mikset kokeilisi purjoakin, siitä kun voi käyttää sen vihreän osankin. Hyvä lisä keittoon.

[QUOTE="aloittaja";29650254]No hyvä että käytät etkä kuulu einessyöppöihin!

Mikset kokeilisi purjoakin, siitä kun voi käyttää sen vihreän osankin. Hyvä lisä keittoon.[/QUOTE]

Liian mieto mun makuun ;)

Enpä ole luultavasti minäkään kolmasluokkalaisena purjoa tunnistanut, vaikka vanhempaa polvea ja maalaistalon kasvatti omine kasvimaineen olenkin.
Ja mitäs sitten?

En ihmettelisi, jos ei tuo munkaan lapsi kolmasluokkalaisena purjoa tunnistaisi, sillä emme käytä ikinä purjoa ruoanlaitossa. Ja ei, emme syö eineksiä.

[QUOTE="aloittaja";29650249]Tottakai tunnistan. Mistä sä nyt tollasen vetäsit? :D Eikai mua nolottais lapseni puolesta jos en itsekään tunnistaisi. Taidat puhua itsestäsi.
Yleissivistykseen jo kuuluu tietää peruskasvikset ja niitä harvinaisempiakin.[/QUOTE]

Ei kuulu. Me elämme 2000-lukua.

No mitä se minulta on pois jos kuka tahansa ei purjoa tunnista. Enpä välttämättä tunnistaisi itsekään. Ei tule kovin usein käytettyä, joskus olen ostanut mutta en edes muista enää minkä näköinen. Onko tällainen pitkä vihreä vihannes, kuin joku putki, jossa monta kerrosta?

Joku käyttää paljon joku toinen ei. Mitä pahaa eineksissäkään muka on? Meillä syödään purkkihernekeittoa paljon.

Ja makaronia.
Ja toisekseen, itseänikään haitannut ollenkaan vaikka aikuiselle ihmiselle jouduin kertoa mitä hedelmää olin ostamassa, lidlissä ei kassa tiennyt kun ostin mangon. Itsekään en ollut vielä parikymppisenä sitä kovin usein ostanut. Ja kassa oli nuori. Ja vasta töissä aloittanut. Ihan ok, minulle, mukavaa olla avuksi.

Ihmepätemistä valittaa jos joku ei satu tietämään samoja asioita kuin itse.
Kukaan ei tiedä kaikkea, maailmassa on aika paljon tietämistä.

[QUOTE="aloittaja";29650279]Miten 2000-luku liittyy mitenkään tähän? Meinaatko että nykyään purjo on niin merkityksetön ettei sitä tarvitse tietää? :D[/QUOTE]

Idioottihymiöt eivät tee sinusta viisasta. Purjo on aika merkityksetön kasvi kolmasluokkalaisen tietokannassa. Perustele mikäli olet eri mieltä.

[QUOTE="aloittaja";29650279]Miten 2000-luku liittyy mitenkään tähän? Meinaatko että nykyään purjo on niin merkityksetön ettei sitä tarvitse tietää? :D[/QUOTE]

Minä ajattelen pikemmin että valinnanvaraa nykyään on niin paljon että mikään pakko kaikkien ei ole tunnistaa/käyttää esim. purjoa. Miksi olisi?

Kyllä.
Tiedätkö sinä mitkä ovat belgian viralliset kielet?
Tiedätkö sinä venäläiset klassikot? Oletko lukenut? Oletko oppinut niistä jotain? Mitä?

Tiedätkö sinä Suomen historian pääpiirteet?
Tiedätkö mitä lisäaineita elintarvikkeissa käytettän ja näiden vaikutukset?

ym ym ym

Meillä ainakin lapsuudenkodissa tehtiin lähes kaikki ruoat itse alusta alkaen. Ja monipuolisesti käytettiin erilaisia kasviksia ja vihanneksia. En vois kuvitella että tietämys perustarvikkeista olis huono ja jos oliskin niin ottaisin selvää.
Mitenkä tehdä mitään ruokaa jos siellä vilisee itselle vieraita vihanneksia eikä viitsi ottaa edes selvää (nykyään on sentään netti niin tieto on parin painalluksen päässä).
Kyl mua surettaa että suomalainen sivistys on tippunut kuin lehmänhäntä. Mistään ei tarvi kohta tietää mitään ja ollaan liian laiskoja ottamaan selvää saati että edes kiinnostaisi!

No tiedättekö millainen on:

- varsiselleri
- juuriselleri
- palsternakka
- retiisi
- lanttu
- nauris

vai ovatko yhtä hebreaa nekin? :)

[QUOTE="aloittaja";29650293]Meillä ainakin lapsuudenkodissa tehtiin lähes kaikki ruoat itse alusta alkaen. Ja monipuolisesti käytettiin erilaisia kasviksia ja vihanneksia. En vois kuvitella että tietämys perustarvikkeista olis huono ja jos oliskin niin ottaisin selvää.
Mitenkä tehdä mitään ruokaa jos siellä vilisee itselle vieraita vihanneksia eikä viitsi ottaa edes selvää (nykyään on sentään netti niin tieto on parin painalluksen päässä).
Kyl mua surettaa että suomalainen sivistys on tippunut kuin lehmänhäntä. Mistään ei tarvi kohta tietää mitään ja ollaan liian laiskoja ottamaan selvää saati että edes kiinnostaisi!

- varsiselleri
- juuriselleri
- palsternakka
- retiisi
- lanttu
- nauris

vai ovatko yhtä hebreaa nekin? :)[/QUOTE]

Käyttämäsi kielen nimi on suomeksi heprea.

[QUOTE="aloittaja";29650293](nykyään on sentään netti niin tieto on parin painalluksen päässä).[/QUOTE]

Tässä on yksi syy siihen miksi minusta nykyään ei tarvitse tunnistaa esim. purjoa ennenkuin siihen törmää vaikka ruokaohjeessa ja sitä haluaa kokeilla. Yhtä hyvin sen tiedon voi klikkailla 3.luokkalaisena kuin vaikka vasta nelikymppisenä jos purjon tunnistusta johonkin tarvitsee.

[QUOTE="aloittaja";29650293]Meillä ainakin lapsuudenkodissa tehtiin lähes kaikki ruoat itse alusta alkaen. Ja monipuolisesti käytettiin erilaisia kasviksia ja vihanneksia. En vois kuvitella että tietämys perustarvikkeista olis huono ja jos oliskin niin ottaisin selvää.

- varsiselleri
- juuriselleri
- palsternakka
- retiisi
- lanttu
- nauris

vai ovatko yhtä hebreaa nekin? :)[/QUOTE]

Jos teidän junttilassanne nuo ovat jokapäiväisyyksiä, eivät ne ole sitä täällä city-kulttuurissa. Minä voin yhtä helposti nolata teidät juntit niillä tarpeellisilla tiedoilla, jotka meidän kolmasluokkalaisemme täällä osaavat.

Sivistys. :laugh:

Joo, kyllä on tuttuja ne vihannekset, joita itse tulee ruoanlaitossa käytettyä ja sen lisäksi muutama muukin.
Itse perustan sivistykseni johonkin muuhun, kuin suomalaisiin vihanneksiin.

Yhteistyössä