Olis noloa jos mun 3.luokkalainen ei tunnistais purjoa :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkee sitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käytä sinä ap ihan vaikka multapaakkuja keitoissais, muiden ei tarvitse. Hittooko sulle muiden syömiset kuuluu...
En tiedä olisiko omani kolmasluokkalaisena tunnistanut purjoa, koska minä en sitä ole juurikaan ostanut. Enkä montaa muutakaan vihannesta/kasvista/juuresta. Koska mun paksusuoli ei kestä niitä. Ja esim. sellerit ja palsternakka on niin stanan pahanmakuisia, että en todellakaan pilaa ruokiani niillä.

Noloa on haukkua toisia tiedon puutteesta, jos kysymys on omalle elämälle läheisistä tai tärkeistä asioista.
Kaupan kassa oppii varmaan vihannekset ja juurekset ja muut tavarat ja niiden hinnat.

Äidinkielen opettaja osaa ehkä pilkkusäännöt ja yhdyssanat tosi hyvin.
Puutarhuri tietää paljon kasveista ja kasvattamisesta. Ehkä hän on erikoistunut ruusuihin.
Autonkuljettaja tuntee suomen tiet tai oman paikkakuntansa.

Lapsi jonka kotona käytetään purjoa, tunnistaa purjon. Ei siinä sen ihmeellisempää, jos ei tunnista, ei ehkä käytetä, ainakaan usein. Mitään noloa siinä ei mielestäni ole.
Kukaan ei tiedä kaikkea.

Kävin itse tekemässä sen testin. Tunsin purjon, mutta lanttu ja nauris sekä jotkut oudommat kaalit (kyssäkaali ja joku muu) menivät sekaisin. Sain vissiin 75% oikein. Piti oikein pinnistellä, kun en ole viime vuosina ollut niiden kanssa pahemmin tekemisissä.

No meillä eivät varmaan tunnista. En varmaankaan itsekään ollut enää kauhean nuori kun käytännössä törmäsin purjoon töissä puutarhalla.
En osta sitä ikinä, joissain pakasteissa sitä toki on. Mulle on sipuli ihan riittänyt, sitä käytän paljon.
En ole ihan varma moniko noista tässä ketjussa mainituista kasviksista edes löytyisi meidän pikkukaupoista.
Yrttienkin suhteen taitaa olla niin ettei siellä muita ole kuin tilli ja ruohosipuli, ehkä nykyisin basilika, siinä ne.
Suuremmissa kaupoissa on varmaan hirveästi kasviksia joita en tunnista.
Niin ja meillä maalla syötiin lapsuudessani lähinnä niitä kasviksia mitä kasvoi omassa maassa, eli pottua, porkkanaa, sipulia, retiisiä ja joskus nauristakin. Kuinka uusavutonta olisikaan ollut ostaa niitä kaupasta...
Meillä lapset muuten tuskin tunnistavat kaikkia niitä aineksia mitä meillä käytetään edes, eivät ole useinkaan mukana ruoanlaitossa.
Ja vähän epäilen etteivät edes aina tiedä mitä kasvista edes pilkottuna pistävät suuhunsa, en minä nyt aina selitä mitä se salaatti sisältää, onko siinä kaalia vai jotain muuta...
Niin ja parsa- ja kukkakaalikin taitaa mennä sekaisin vaikka molempia on usein:)

Meillä ei lapset tunnistaisi purjoa, eikä ehkä tavallista sipuliakaan. Meillä ei niitä käytetä ruoanlaitossa juuri ollenkaan, vaikka kaikki ruoka tehdäänkin alusta pitäen itse, leivotaan leivät jne. Mitäpä sitten vaikka ei tunnistakaan, en itsekään kaikkia kasviksia ja juureksia välttämättä tunnista. En nyt oikein osaa ajatella, että jonkun sivistyneisyys on kiinni purjon tunnistamisesta...

Mä tein myös tuon testin, enkä tunnistanut naurista. Ei tunnistaisi mun ysiluokkalainenkaan, en tiedä tunnistaisiko purjoa. En ole koskaan ostanut purjoa (muuta kun pakastepussissa) enkä myöskään lanttua tai naurista. Miksi tunnistaisin ne, ne on mulle ihan samantekeviä. Joo ja olen 41-vuotias.

Yhteistyössä