Olis taas pari kysymystä lapsiin liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelen taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelen taas

Vieras
Eli minkä ikäisenä olette siirtäneet pienen pinnasängystä "ison lapsen" sänkyyn? Meillä on poika nyt 1v3kk ja tänään laitoin päiväunille ison pojan sänkyyn. Siis sellainen päästävedettävä joka on tällä hetkellä lyhimmillään.

Ja toiseksi voisko tuon ikäistä jo opettaa syömään itse? Kahden vanhimman kohdalta en muista yhtään miten ne on opetettu sitä lusikkaa käyttämään mut tuli vaan tänään mieleen että jokohan vois kokeilla. Sotkua riittää kyllä, sen tiedän mutta eihän se opi koskaan jos ei saa sotkea. Mut onko vielä liian aikaista?

Nukutuksista mä en oikein tiedä, meillä kun ei pinniksessä nukuttu juuri lainkaan...

Mutta anna ihmeessä lusikka käteen pienelle. =) Joitakin kiinnostaa tuossa vaiheessa itse syöminen, joitakin ei. Mun tyttö päätti 1v iässä että häntä ei saa enää syöttää ollenkaan. Oli muuten sotkua mutta yllättävän äkkiä se oppi syömään vähemmällä sotkulla.

Meillä kaksi ensimmäisät lasta siirtyivät omaan sänkyyn alle 1v6kk iässä. Hyvin ovat nukkuneet :) Nukkuivat sitä ennen perhepedissä.
Ja mä annoin n.1-vuotiaana lusikan käteen pojille. Sotkua syntyi juu, mutta aika äkkiä hokasivat, minne lusikka kuuluu laittaa :) Tuosta tytöstä en sitten tiedä, kun ainakin vielä (reilu 10kk) hän huitoo ja heiluttelee käsiään siihen malliin, että jos lusikan antaa käteen, niin seinillä on uusi väritys :whistle:

mä kans oon ajatellu siirtää pojan nukkumaan isojen poikien sänkyyn, kunhan saan aikaseks ostaa moisen (poika nyt 1v ja 5kk). Meillä poika oppi ite syömään muutama kuukausi sitten. En siihen ns. opettanut, vaan halusi vaan itse ruveta vähitellen syömään. Nykyäöän ei anna syöttää ollenkaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja utelen taas:
Eli minkä ikäisenä olette siirtäneet pienen pinnasängystä "ison lapsen" sänkyyn? Meillä on poika nyt 1v3kk ja tänään laitoin päiväunille ison pojan sänkyyn. Siis sellainen päästävedettävä joka on tällä hetkellä lyhimmillään.

Ja toiseksi voisko tuon ikäistä jo opettaa syömään itse? Kahden vanhimman kohdalta en muista yhtään miten ne on opetettu sitä lusikkaa käyttämään mut tuli vaan tänään mieleen että jokohan vois kokeilla. Sotkua riittää kyllä, sen tiedän mutta eihän se opi koskaan jos ei saa sotkea. Mut onko vielä liian aikaista?

Yleensä tuon ikäiset jo syövät ihan itse!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ei ole heppu vielä tähän mennessä takunnu syötön kanssa eli ei ole vaatinu lusikkaa omaan käteen. Mut täytyy antaa lusikkaa omaan käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ei ole heppu vielä tähän mennessä takunnu syötön kanssa eli ei ole vaatinu lusikkaa omaan käteen. Mut täytyy antaa lusikkaa omaan käteen.

Juu kannattaa antaa, saat vielä pukeakin lapsen 5 vuotiaana, jos et anna oppia omatoimiseksi. Yleensä kai se lusikka annetaan vauvalle heti, kun oppii istumaan syöttötuolissa. Ei ne aina osaa pyytää...

Mulla on kaikki lapset nuorinta lukuunottamatta (1v2kk) ovat siirtyneet puolivuotiaana jatkettavaan sänkyyn ja olen opettanut alle vuoden vanhana jo miten tullaan jalat eellä turvallisesti alas(mun lapset kun ovat olleet liikkuvaa sorttia). Lusikan olen antanut 8kk viimeistään käteen ja kaikki ovat vuoden vanhana jo syöneet itse minä sit toisella lusikalla olen autellut ,jos ovat antaneet. Heillä on olllu kova tarve aina tehä jutut itse:)Paitsi jätkä on ollu paljon laiskempi omatoimisuuteen vieläkin pitäisi auttaa pukemisessa vaikka ikää jo melkein 5v. Nyt äkkiä teillä syömäharjoittelu käyntiin tosin ei hätää jotkut alkavat vasta lähempänä kahta vuotta syömään itse,mutta harjoittelu tekee hyvää:)

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Mulla on kaikki lapset nuorinta lukuunottamatta (1v2kk) ovat siirtyneet puolivuotiaana jatkettavaan sänkyyn ja olen opettanut alle vuoden vanhana jo miten tullaan jalat eellä turvallisesti alas(mun lapset kun ovat olleet liikkuvaa sorttia). Lusikan olen antanut 8kk viimeistään käteen ja kaikki ovat vuoden vanhana jo syöneet itse minä sit toisella lusikalla olen autellut ,jos ovat antaneet. Heillä on olllu kova tarve aina tehä jutut itse:)Paitsi jätkä on ollu paljon laiskempi omatoimisuuteen vieläkin pitäisi auttaa pukemisessa vaikka ikää jo melkein 5v. Nyt äkkiä teillä syömäharjoittelu käyntiin tosin ei hätää jotkut alkavat vasta lähempänä kahta vuotta syömään itse,mutta harjoittelu tekee hyvää:)

Kyllä meilläki toi ukko on osannu tulla keittiön 3 porrasta alas takaperin jo pitkään mut en ole uskaltanu siirtää tavalliseen sänkyyn ku oon ajatellu että jos unissaan tulee sen laidan yli. Mut nyt nukkuu siellä ja pinnasängyn patja on lattialla ottamassa vastaan jos sattuu että putoo sieltä. Ja alamme tästä eteenpäin harjoitella itse syöntiä.

Meillä lapsi 1 v. 3 kk. Hän syö itse (sai lusikan käteen noin vuosikkaana), nukkuu vielä pinniksessä, eikä siirtoa ole muuhun vielä pohdittu. Tuttipullot jätettiin pois noin 10 kk:n iässä ja siirryttiin nokkamukin kautta tavalliseen avomukiin. Nyt osaa jo itse juoda avomukin laidalta. Ns. taikamukia ei oppinut ikinä käyttämään.

mä tykkäsin kahden vanhimman kohdalla tuosta taikamukista. Muksut on kaikki tykänny juoda niistä mut tää ei vaan opi imeen. Ja noi on kaikki ollu aika isoina vielä unimaitoa vailla niin on ollu helppo laittaa tuohon taikamukiin.

Meillä tasan 1v. syö itse omalla lusikalla, mä auttelen siinä samalla toisella lusikalla. Juominen on sitten jo toinen juttu. Nokkamukista juomista on harjoiteltu kohta puoli vuotta ja vieläkin se on hankalaa. juo myös autettuna tavallisesta mukista.

Sotku on valtavaa joka ruokailun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mites muuten ootte saanu muksun siirtymään tuttipullosta taikamukiin? Ukko kyllä tykkää siitä mukista mutta ei ymmärrä imeä sieltä.

Meillä ei tuo nuorempi ymmärtänyt lainkaan imemisen tarpeellisuutta,joten otin sen pois,osasi juoda sillä tavalla paljon paremmin.

Yhteistyössä