Olisiko meillä mitään mahdollisuutta saada asuntolainaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asumispulmia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä kans uskosin että saatte kohtuullisen asuntolainan. Me oltaisi saatu asuntolainaa 210 000, miehellä vakituisen työn bruttopalkka 2500e/kk, mä opiskelen (ihan just valmistun) ja lapsia neljä.
 
Yleensä ohjenuora on, et pankit antaa lainaa prheen bruttotulojen verran eli teille 20-30 000e.

[QUOTE="ville";28700429]Täysin puutaheinää.[/QUOTE]

Jaaha. Ei se ole puutaheinää. Perustuu faktoihin, ei mun mielipiteisiin.

Keskuspankin tilastoissa kotitalous luokitellaan ylivelkaantuneeksi, jos sen velkaantumisaste on yli 500 prosenttia. Mikäli ottaa siis vaikka 100 000e noilla 1800e/kk tuloilla, niin on ylivelkaantunut. Ongelmahan siis on, että nuo tulot on erittäin pienet.

Finanssivalvonta antoi maaliskuussa 2010 pankeille suosituksen pidättäytyä yli 90 %:n luototusasteen asuntorahoituksesta. Omaa rahaa siis pitäisi lyötyä ainakin nykyään 10% tai vakuuksia tai takaajia.

Finanssivalvonta on antanut pankeille suosituksen, että kohtuulliset asuntomenot ei tulisi olla yli 40% nettotuloista ja asuntolainen tulisi olla max.100% perheen vuosituloista. Suomalaisten keskimääräinen velkaantumisaste on ollut juuri tuo 100% tai alle. Tämä on siis suositus.

Jos suositusta noudattaa, niin noin pienillä tuloilla se tarkoittaa sellaista 20-30 000e lainaa.
 
Suositus on vain suositus. Jos asuntolaina sais olla max 100% perheen vuosituloista, niin aika hiljasta olis pankeilla laina-asiakkaiden suhteen, normiduunari ei vois ikinä ostaa itselleen asuntoa, kuin vasta joskus kymmeniä vuosia säästettyään..
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä