Oliskohan aihetta mennä näyttämään käsiä lääkärille vai seuraanko vielä tilannetta?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mun käsien iho on nyt mennyt aivan kamalaan kuntoon. Sormien iho menee aivan rikki ja eilen niistä tihkui vähän jotakin nestettä. Verta niistä ei tullut. Ne ei ole kuitenkaan vielä ennen ollut näin pahassa kunnossa ja aloon miettiä, että pitääskö mennä jo lääkärille. Ongelmia mulla on ollut noitten käsien kanssa jo vuosia.

Aloin eilen rasvaamaan käsiä oikeen kunnolla ja nyt on vähän paremmat. Mutta se rasva ei auta kovin kauaa siihen, että ei kiristääsi. Mä en saa mun sormia kunnolla suoraksi enkä nyrkkiin.

Koitanko nyt vain rasvailla hydrokortisonilla ja apteekin perusvoiteella ja kattoa kuinka käy? Onhan tässä riski, että iho tulehtuu, kun on rikki.

No jos tuntuu, että pärjäät vielä niitten kans niin kokeile vielä hoitaa kotona jos kerta eilinen rasvauskin autto jotain. Rasvaa aamuisin hydrokortisonilla (joka päivä vähintään viikon ajan) ja iltaisin perusvoiteella. Iltarasvauksen jälkeen ois ihanteellista jos ois puuvillahanskat jotka vois vielä laittaa yöksi käsiin mutta ei ole välttämätöntä.

Oletko joutunut tekemisiin uusien pesuaineiden kanssa tai jotain muuta uutta? Minulla on "ranteet auki", kun otin käyttöön uudet uintihanskat, oli joku minulle sopimaton materiaali. Tekee mieli raapia ranteet tosiaan auki,auts

Kannattaa käydä pyytämässä resepti vahvempaan kortisoniin ja niihin perusvoiteisiin, niin saat nekin halvemmalla (ellei sinulla jo ole niihin reseptiä ). Ja osta puuvillahanskoja ja laita käsiin yöksi kunnolla rasvaa ja hanskat päälle. On aamulla paljon vetreämpi olo :) Ja käsidesin käyttöä suosittelen myös kotona, se ehkäisee myös jonkin verran ihon tulehtumista ja sitä käyttämällä voi välttää vedellä ja saippualla pesemistä.

Niin ja vielä: yks hyvä keino saada perusvoide imeytymään oikeen kunnolla on liottaa ihoa ensin lämpimässä vedessä johon on lorautettu oliiviöljyä :attn: Tämän keinon meidän lastenlääkäri neuvo kun kuopuksella oli niin paha iho, ettei rasvat edes imeytyny kunnolla. Mutta liotuksen jälkeen iho pysty huomattavasti paremmin ottamaan rasvaa vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Oletko joutunut tekemisiin uusien pesuaineiden kanssa tai jotain muuta uutta? Minulla on "ranteet auki", kun otin käyttöön uudet uintihanskat, oli joku minulle sopimaton materiaali. Tekee mieli raapia ranteet tosiaan auki,auts

Ei ole mitään uusia aineita. Mulla iho kuivuu todella herkästi jo ihan siitä jos joutuu veden kanssa läträämään.

Ei tarvi olla uusia aineita. Sisko herkistyi aineille ja kädet aukes, samalta kuulostaa. Allerginen reaktio, ja työt joissa kemikaaleja/vettä pitää käsitellä ei hänelle enää käy. Saa onneksi uudelleenkoulutusrahan kelalta.

En suosittele mitään muuta kuin ihotautilääkäriä, ei ne muut tiedä mistään mitään. Osaa sitten neuvoa eteenpäin, kun ei tuo kyllä normaalilta kuulosta.
Kortisonin pitkäaikainen käyttö muuten ohentaa ihoa entisestään, notta se on vähän kaksteränen miekka.

Jos iho on rikki, siis verillä asti tai muuten vuotaa nesteitä niin ei suositella kortisonivoiteiden käyttöä... pidentää haavojen umpeutumista. Apteekin täti suositteli mulle sitä bepanthenia (rasvaisempaa) ja mulla on kädet nyt alkaneet mennä paremmaksi, siis jos muistaa rasvata joka yöksi... Mutta aika kivasti rapsahtelee aina rikki iho vieläkin, ehkä vois nyt välillä sit jotain kortisoni kuuriakin ajatella kunhan saa ensin ihon umpeen. Mullakin saa pelkkä vesi nää kädet tähän kuntoon...ja tiettty nää kymemmät ilmat.

Alkuperäinen kirjoittaja jees:
Jos iho on rikki, siis verillä asti tai muuten vuotaa nesteitä niin ei suositella kortisonivoiteiden käyttöä... pidentää haavojen umpeutumista. Apteekin täti suositteli mulle sitä bepanthenia (rasvaisempaa) ja mulla on kädet nyt alkaneet mennä paremmaksi, siis jos muistaa rasvata joka yöksi... Mutta aika kivasti rapsahtelee aina rikki iho vieläkin, ehkä vois nyt välillä sit jotain kortisoni kuuriakin ajatella kunhan saa ensin ihon umpeen. Mullakin saa pelkkä vesi nää kädet tähän kuntoon...ja tiettty nää kymemmät ilmat.

Vesi se on munkin ongelma.

Todella hienoa, kun ajattelee että teen töitä baarimikkona, olen koulutukseltani suurtalouskokki ja opiskelen lähihoitajaksi. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja jees:

Jos iho on tulehtunut, niin ei saa käyttää kortisonia. Mutta vetistävään käsi-ihottumaan ei oikein auta muu kuin se kortisoni, joten pakko sitä on käyttää, joshaluaa ihon taas kuntoon. Mahdolliseen tulehdukseen/sieni-infektioon saa sitten joko lääkevoiteet tai suun kautta antibiootit.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Vesi se on munkin ongelma.

Todella hienoa, kun ajattelee että teen töitä baarimikkona, olen koulutukseltani suurtalouskokki ja opiskelen lähihoitajaksi. :snotty:

No ei oo helppoo sitten ei, vältellä vettä meinaan :D

Niin ja vielä semmonen juttu, että kandee vaihtaa se keittiön pyyhe tai mihin nyt kätensä kuivaakin, niin toooosi usein. Monta kertaa päivässäkin. Auttaa myös ettei ne pöpöt pääse hyökkäämään siitä pyyhkeestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Sisko:
Kortisonin pitkäaikainen käyttö muuten ohentaa ihoa entisestään, notta se on vähän kaksteränen miekka.

Mä tiedän tämän. Mä muutenkin vähän karsastan kortisonia, koska se on voinut olla osasyyllinen siihen, että vasen reisiluu meni niin huonoon kuntoon, että siitä piti päästä poistaa osa.

Mulla samaa ongelmaa ollut vuosia. Nyt paheni tänä syksynä ja oli pakko käydä lääkärissä, kun mikään apteekin voide ei enää auttanut. Kädet kuivuivat haavoille. Tällä hetkellä käydössä on Terra Cortril ja Elocon. Toivottavasti auttavat. Tuo on kyllä hankalaa, kun ongelma on käsissä, joita on ihan pakko pestä ja kastella usein |O

Alkuperäinen kirjoittaja Sisko:

Toisaalta ihotautilääkärikin minulle sanoi, että käsi-ihottumia pitää nykykäsityksen mukaan hoitaa entistä aggressiivisemmin juuri kortisonilla. Minullekin antoi ohjeeksi että ensin kuukauden päivittäin, sitten kuukauden joka toinen päivä, sitten pari kertaa viikossa. Eli ensin rykäistään päivittäisellä käytöllä se iho kunnolla kuntoon ja sitten ylläpitohoitona riittää pari kertaa viikossa kortisonin käyttäminen. Minulla se on ainakin toiminut hyvin. Tietysti samalla pitää minimoida ne tekijät, jotka ihottumaa aiheuttavat (vesi, allergeenit ym.).

Mulla sama ongelma, etenkin talvet pahoja. Kaks viikkoa sitten menin apteekkiin kysymään neuvoja, tällasia sain: yöksi punaista Apo Basea kunnon kerros ja puuvillahanskat käteen, pesu öljypitoisella saippualla (ostin marketista nestesaippuaa jossa oliiviöljyä, mahtoiko olla Palmolive, valkeaa ja pyöreä pumppupullo), jos tarvii käsidesiä niin sellasta jossa glyseriiniä (?), päivällä pariin kertaan voitelen Avéne suojaavalla käsivoiteella (tekee ohuen suojaavan kalvon, kestää 3-4 pesua), lisäksi ostin Compeed-sormenpäälaastereita haljenneille sormenpäille. Näistä on ollut apua!

Sitä kutsutaan "kotiäidin krooniseksi ihottumaksi" eli krooninen ekseema ja sen kans täytyy vaan elää :/ olen käyny ihotautilääkärillä ja eipä siihen mitään voi ku rasvailla... siihen löytyy oma rytmi ja rasvat vaan kokeilemalla ja tietty se ihotautiääkäri ois hyvä kun osaa suositella rasvat ja joitakikuhan ei saa ilman reseptiä..

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mun käsien iho on nyt mennyt aivan kamalaan kuntoon. Sormien iho menee aivan rikki ja eilen niistä tihkui vähän jotakin nestettä. Verta niistä ei tullut. Ne ei ole kuitenkaan vielä ennen ollut näin pahassa kunnossa ja aloon miettiä, että pitääskö mennä jo lääkärille. Ongelmia mulla on ollut noitten käsien kanssa jo vuosia.

Aloin eilen rasvaamaan käsiä oikeen kunnolla ja nyt on vähän paremmat. Mutta se rasva ei auta kovin kauaa siihen, että ei kiristääsi. Mä en saa mun sormia kunnolla suoraksi enkä nyrkkiin.

Koitanko nyt vain rasvailla hydrokortisonilla ja apteekin perusvoiteella ja kattoa kuinka käy? Onhan tässä riski, että iho tulehtuu, kun on rikki.

OIsko infektoitunu, kun nestettä tihkuu? Siihen tarvis sitten antibioottia. Minä sanoisin siis että lääkärille näyttämään.

Mulla on ollu ongelmana lantti-ihottuma pitkän aikaa, siinä tulee sellasia läiskiä jotka menee rikki, on siis ihan verillä. Ja kutina on kamalaa!

Mut löysinpäs vihdoin sellasen rasvan ettei tarvii enää kärsiä, suosittelen sitä kyllä kokeilemaan! Sellainen voide ku Locobase Repair, se on erittäin kuivan ihon erityisrasva. Ja ihan ehdottoman ihanaa tavaraa, kosteuttaa tooooodella pitkään eikä sen jälkee oo ollu ihon kans ongelmia. Se on sellasta et jos sitä illalla esim. jalkoihin laittaa niin viel seuraavana iltana jalat tuntuu tosi kosteutetuilta.

Lääkäriltä oon saanu lisäks noihin läiskiin (ku ne tulehtuu herkästi) sellasta keskivahvaa steroidia ku Apolar. Se on kans hyvää, iho paranee tosi paljo nopeempaa ku jollain peruskortisonilla, mulle ei kortisonista ollu mitää hyötyä.

Itselläni oli esikoisen aikoina sama juttu. Kihelmöiviä rakkulamaisia paukamiakin välillä sormissa. Oli vaan tullut lutrattua vedellä liikaa ja jäänyt rasvaamatta. Sain lääkäristä jonkun lääkerasvankin, mutta lisäksi olen siitä asti käyttänyt Essex plus-voidetta, joka todellakin kaikista kokeilemistani ehdottomasti paras! Tämä oli myös ihotautilääkärin suositus. Iso pumppupullo aina saatavilla ja rasva sellaista että jättää mukavan kelmun käsiin, ei tunnu enää kuivilta ja kihelmöiviltä. Vei myös kirvelyn ja kutinan käsistä!

Minulla käsissä pahin ihottuma-alue, menisi verille ellei rasvailisi päivittäin, pois lukien kesät. Eli heti kun tulee viileät ilmat, alkaa iho kärsiä. Älä siis kulje paljain käsin vaan tarpeeksi lämpimissä käsineissä. Rasvaa käsiä silloinkin kun ovat hyvässä kunnossa. Tehokkaimmiksi itse olen todennut Aqualanin ja Ceralan Plussan. Tuo aqualan on sen verran rasvaista että sillä on hyvä rasvata yötä vasten kädet, kun ei tuntikausiin ole pesuja edessä. Käytännössä siis kun rasvailen tarpeeksi ei ihottumaa ehdi puhjeta, jos olisi päivän rasvaamatta tulisi punoitus ja menisi rikki.

Uusimmat

Yhteistyössä