Ollaan nyt harjoiteltu lapsen kanssa päiväkodissa oloa muutama päivä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi kurjuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi kurjuus

Vieras
ja tuntuu jotenkin niin pahalta. Enimmäkseen ihan jees, mutta pihalla ollessa pienimmät (pienten ryhmä siis) siellä muksahtelevat ja itkevät, hoitajat huomaa jos huomaa jossain vaiheessa. Tänään huomautin yhdelle hoitajalle, että eräs pieni itkeskeli ihan koko ajan (kävin itse laittamassa tuttia välillä hänelle) ja vastaus oli, että se itkee aina. Kävi sitten kuitenkin hakemassa lapsen syliin, kun tuijotin.
Tonneko mä pieneni jätän :( Mun lapsi on ujo, pelkään että eivät kuule ujoa pientä ääntä..
Onneksi yksi hoitaja vaikuttaa aivan ihanalta. Sen avulla mä tämän kestän...

Meillä oli aikoinaan pk:ssa pienten puolella aivan ihana systeemi -> omahoitaja. Lapset oli jaettu ryhmiin, joilla oli omahoitaja, tämä "täti" tiesi oman ryhmänsä lastensa asiat ja piti heistä huolta päivän aikana.

No ei ne kauaa itke. Parissa viikossa lapset alkavat tottumaan. Vanhemmasta se voi tuntua pahalta ja varsinkin kun on oman kanssa tutustumassa. Mutta toiset lapset eivät halua edes tulla syliin, kun alussa harmittaa.

Ollessani omien lasteni kanssa harjoittelemassa, huomasin saman kuin aloittaja. Pienimmät palloilevat ulkoiluissa väkisinkin osan ajasta ihan omillaan, koska hoitajien katse ei yllä koko ajan kaikkialle. Sitten jäädään lahkeesta kiikkuun jumiin, kaadutaan kiven taakse tai muuten vaan itketään useampi minuutti jossain katveessa, ennen kuin kukaan huomaa. Myös korkean liukumäen laelle ehtii hyvin päästä horjumaan, ennen kuin kukaan ehtii tulla tarkistamaan, ollaanko alas tulossa turvallisesti vai seisaallaan. Ja tämä kaikki siitä huolimatta, että hoitajat eivät juoruilleet ringissä vaan keskittyivät valvontaan.

Parasta mitä tuossa voi tehdä on, että kyselee lasta pois hakiessa aktiivisesti hoitajilta, miten lapsen päivä on mennyt. Yleensä aamulla minuuttia ennen vanhemman lähtöä vallitsee ihan eri todellisuus kuin kymmenen minuuttia lähdön jälkeen.

On myös lapsia, jotka oikeasti itkee lähes koko päivän. Vasta hoidon aloittaneita varmasti lohdutetaan, mutta tämä lapsi on voinut itkeä vaikka useamman kuukauden. En tietenkään tarkoita, että on oikein antaa lapsen itkeä, mutta kun siellä on niitä muitakin lapsia, jotka huomiota tarvitsevat. Jotkut lapset alkavat myös itkeä vielä enemmän, kun heitä lohdutellaan.

Yhteistyössä