Ollaanko me keskituloisia vai köyhiä, sanokaapa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhäkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhäkö?

Vieras
Mies saa nettona palkkaa 1450 ?/kk. Muita tuloja meillä: Mun äitiyspväraha netto 460 ?, lapsilisät 350 ? ja asumistuki 140 ?. Nettotulot yhteensä 2400 ?. Tuosta maksetaan asumiskuluja 870 ?/kk ja muita lainoja 500 ?/kk. Perheessä kaksi aikuista ja kolme lasta. Ollaanko köyhiä? Meillä ei koskaan riitä rahat vaan joka kuun viimeiset kaksi viikkoa ollaan persaukisia. Ei osata käyttää rahaa. Ollaan aina ajateltu, että saadaan keskivertoa vähemmän rahaa ja se ei siksi riitä, mutta kyllä me varmaan käytetäänkin sitä tyhmästi...:(

mitä hittoa me sit tehdään väärin ettei rahat riitä! Ruokakauppaankin menee vain 100 ?/viikko vaikka meitä on viisi! Vaatteita kyllä ostellaan paljon...ja bensaan menee noin 40 ?/vko...

Itse kirjoitat, että ette osaa käyttää rahaa. Jos on lainaakin noin paljon kuukaudessa eikä edes asuntolainaa niin on ajattelematonta. Mihin laina on otettu. Tuo 500 euroakin voisi käyttää ihan muuhun kuin lainan maksuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuija:
1030 ? jää teillä käteen kuukaudessa nettona...kyllä mä uskoisin että sillä voi pärjätä. Ala laittaa ylös teidän menoja ja katso mihin raha menee.

No sehän on alle perustoimeentulotukinormien, mutta siinähän ei noita lainoja huomioida menona ollenkaan. Mutta kyllä tiukkaa varmasti on!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mitä hittoa me sit tehdään väärin ettei rahat riitä! Ruokakauppaankin menee vain 100 ?/viikko vaikka meitä on viisi! Vaatteita kyllä ostellaan paljon...ja bensaan menee noin 40 ?/vko...

No varmaankin noihin vaatteisiin menee rahat. Oletko ihan tosissasi ette käsitä?

Tilastollisesti varmaan pienituloisia, itse taas määrittelisin keskituloiseksi niin kuin itsekkin olemme samoilla tuloilla ja samalla perhe koolla. Lainoihin ja asumiseen meilläkin hupenee vähintään puolet tuloista. Itse määrittelen keskituloiseksi siksi, että paljon köyhempiäkin on. Tällä raha määrällä pärjää ihan hyvin, kun oppii käyttämään rahaa oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuija:
1030 ? jää teillä käteen kuukaudessa nettona...kyllä mä uskoisin että sillä voi pärjätä. Ala laittaa ylös teidän menoja ja katso mihin raha menee.

No sehän on alle perustoimeentulotukinormien, mutta siinähän ei noita lainoja huomioida menona ollenkaan. Mutta kyllä tiukkaa varmasti on!

Varmasti jos vaatteitakin paljon ostetaan.

Yhteistyössä