Ollako varaa tehdä kolmas lapsi?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettivä

Vieras
Te kolmen lapsen perheet, miten paljon kolmas lapsi "rasitti" talouttanne? Koetko, että taloutenne menot ovat kasvaneet huomattavasti kolmannen lapsen tultua verrattuna esim.kaksilapsisen perheen menoihin?Millaisilla tuloilla ja menoilla koette kohtuudella pärjäävänne kolmen lapsen elättämisestä?
Taustaa meidän perheestämme:molemmat vanhemmat töissä, kuukausitulot bruttona n.4200?, yksi auto, asuinkustannukset n.900?/kk.Asumme pohjois-Suomessa.Onko varaa?Rahankäyttömme on kohtuullista.

Minusta jos on kolme päivähoitoikäistä ja maksaa maksimipäivähoitomaksut niin saa olla jo aika hyväpalkkainen, että työssäkäynti kannattaa. Meillä on kaksi ja ukko jää kotiin kevääksi, kun ei haluta päivähoitoon alle vuosikasta viedä..

Kyllä te varmasti pärjäätte :-)
Meillä on kuusi lasta ja hyvin pärjätään. Meillä on bruttotulot yhteensä 6100e ja menojakin tietysti tällä 8 hengen perheellä saamme aikaiseksi :-) Kaksi autoa löytyy ja iso omakotitalo josta lainaa vielä n.90 000e.
Minä haluaisin vielä yhden lapsen ja salaa toivon kaksosia :-D!
Nyt meillä on kolme lasta päiväkodissa ja maksimimaksut menee heistä.

en huomannut että kolmas lapsi olisi erityisesti lisännyt meidän menoja, siis tarkoitan että ihan hyvin on tultu toimeen vaikkei mies mikään isopalkkainen ole ja minä hoidan lapset kotona.
Sillä rahalla pärjää mitä on. Pari lasta vielä haluaisin.

Ainakaan tässä vaiheessa ei ole kolmas lapsi rasittanut yhtään. Kuopuksella ikää vajaa 7kk. Edes koko lapsilisää ei mene hänen menoihinsa, joita toistaiseksi on vain ruoka, vaipat ja vaatteet. Toki tilanne muuttuu, kunhan poika kasvaa. Tosin olen ajatellut niin, että kun lapset on isoja (koulussa), niin jää ainakin päivähoitomaksut pois.

Isovanhemmat ostavat synttäri- ja joululahjaksi isompia juttuja, esim. esikoinen saa jouluna mm. sukset ja luistimet ja kuopus turvaistumen.

Niin ja niistä päivähoitomaksuista vielä sen verran, että jos maksaa täydet maksut, niin kahdesta lapsesta se on (ainakin meillä Lahdessa) 380? ja kolmesta lapsesta 420?. Siis vain 40? eroa. Ja sitten jos perheessä on eskarilainen, niin maksu on vielä vähemmän.

Meillä on nyt kolme alle kouluikäistä, kuopus 1v2kk. Vielä tuo ei ole juurikaan taloutta rasittanut, koska rattaat, sänky, hoitopöytä ym. oli jo olemassa. Vaatteita on tarvinnut jonkinverran ostaa, koska ei , poikaraukkaa viitsi mekkoihinkaan pukea ;) Paljon on kuitenkin saatu vaatteita, lahjaksi ja muutenkin, kun kahden tytön jälkeen tuli poika. Omat unisexvaatteet on käytössä, menee ne vanhimmatkin kotona ja alusvaatteina. Eikä tuon ruuatkaan ole maltaita maksaneet tähän mennessä, eikä harrastakaan vielä mitään. Kotihoidossa ovat, joten siinä kyllä säästyy pitkä sentti.

Mun pointti on siis se, että vauva ei juurikaan maksa, mutta 3-v ylöspäin alkaa olla menoja enemmän/lapsi: Vaatteita kuluu ihan eri tahtia, edellisten vanhoista ei aina jää seuraavalle kierrätettäviksi. Harrastukset maksaa, samoin sukset, luistimet ym. vehkeet.

ei tietenkään pikkulapsivaiheessa mutta myöhemmin kyllä.Ruokaan menee paaljon enemmän,vaatteisiin,harrastuksiin yms....

T.kolmen koululalisen äiti

Me hankittiin kyllä isompi auto kun kolmonen oli tulossa. Muuten ei kyllä talous ole sen kummemmin rasittunut. Kaikki tavarat ja vaattet kun on ollut valmiina. Kolmea lasta en ikinä olisi kyllä raaskinut laittaa hoitoon, siispä isäntä on ollut kotona ja minun pienellä palkalla ollaan eletty.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen koululaisen äiti:
Jos haluaa kolmennen niin siitä vaan.Musta nää kysymykset kuulostaa hassuilta,että onko varaa x lapseen.....Asioilla on tapana järjestyä ;)

kyllä minun mielestä on ihan järkevää miettiä. Jos ei ole uskonnollista vakaamusta tms (no silloin ei kyseltäsikään) niin ei ole pakko niitä lapsia tehdä yhtään enempää kuin haluaa ja on oikeasti varaa.
Ja oikeasti kyllä ne lapset jotakin kustantaa, jos ei nyt ihan kaurapuurolla ja kierrätysvaatteilla elä ja usko kaikkeen saavansa jostakin avustusta.
Ja se mitä tehdä sen jälkeen kun lapsista saatava kotihoidontuki loppuu, onko oikeasti työpaikka odottamassa ja millaiset mahdollisuudet on työllistyä. Onko oma ammattitaito vielä ajantasalla yms.
Mutta on toki ihmisiä jotka ei mieti, antaa vain asioiden mennä, mitä sitten välilä valittaa (tai lapset saattaa valittaa jos heille ei sisarrakkaus pelkästään elämiseen riitä vaan haluaisivat joskus jotakin muutakin elämässä, esim enemmän yksilöllistä aikaa)

sotkempa minäkin lusikkani tähän soppaan.. :)

asioilla on kyllä tapana järjestyä, mutta mun mielestä on kiva kuulla että ajattelee miten pärjätä. haluaa turvata lapsille tasapuolisesti kaikki.
mutta uskon, että ap kyllä pärjää kun on järkevä rahankäyttösysteemit perheessä! onnea matkaan!!! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Mulle oli tärkeempää ajatella jaksanko henkisesti kolmea pientä lasta. Raha-asiat on aina selvinny jotenkin...

Tuota henkistä puolta minä täällä myös mietin. Talous on jo nyt ihan kuralla ja terveys. Nyt on kuitenkin kolmas lapsi tulossa, joten jotenkin pitää vaan taas selvitä. Pelkään että fysiikka sanoo itsensä irti ja sitten sitä seuraa tuo psyyke....

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen koululaisen äiti:
Jos haluaa kolmennen niin siitä vaan.Musta nää kysymykset kuulostaa hassuilta,että onko varaa x lapseen.....Asioilla on tapana järjestyä ;)

kyllä minun mielestä on ihan järkevää miettiä. Jos ei ole uskonnollista vakaamusta tms (no silloin ei kyseltäsikään) niin ei ole pakko niitä lapsia tehdä yhtään enempää kuin haluaa ja on oikeasti varaa.
Ja oikeasti kyllä ne lapset jotakin kustantaa, jos ei nyt ihan kaurapuurolla ja kierrätysvaatteilla elä ja usko kaikkeen saavansa jostakin avustusta.
Ja se mitä tehdä sen jälkeen kun lapsista saatava kotihoidontuki loppuu, onko oikeasti työpaikka odottamassa ja millaiset mahdollisuudet on työllistyä. Onko oma ammattitaito vielä ajantasalla yms.
Mutta on toki ihmisiä jotka ei mieti, antaa vain asioiden mennä, mitä sitten välilä valittaa (tai lapset saattaa valittaa jos heille ei sisarrakkaus pelkästään elämiseen riitä vaan haluaisivat joskus jotakin muutakin elämässä, esim enemmän yksilöllistä aikaa)

Jaahas täällä taas päsmäröidään äiti40plusplusplus...
Pointtina tässä nyt oli se,ettei rahaa kannata miettiä LIIKAA.Jos talous on ok ja on ammatti niin eiköhän silloin pärjää.

Yhteistyössä