Hae Anna.fi-sivustolta

oma halu???

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä Äiti, 21.08.2005.

1. Äiti Vierailija

Aina sanotaan, että lapsella pitää olla oma halu harrastaa. Pakolla ei saa viedä. Joten tuomitsette varmaan minut...

Asumme maaseudulla ja pojalla on ongelmia toisten lasten kanssa. Olemme antaneet vapaasti valita harrastuksen, mutta pakottaneet käymään harkoissa kerran viikossa. Ihan vaan sosiaalisten taitojen kehittymisen takia. Usein hän ei kuitenkaan haluaisi lähteä harrastukseen ja syynä on nimenomaan toiset lapset. Aikuisten kanssa hän tulee loistavasti toimeen. Ja jos kentän laidalla on aikuisia ja lapsia hän hakeutuu aina aikuisten juttusille.

Hän ikäänkuin lukee tilanteita väärin. Jos joku kysyy katsoiko hän teeveestä ohjelman, jota hän ei ole katsonut, hän tulkitsee tilanteen kiusaamiseksi. Samoin sen, kun helteellä toinen poika kehotti hantä juomaan riittävästi. Kolmen vuoden joukkueessaolon jälkeen huomasin, ettei hän tiennyt kaikkien muiden lasten nimiä. Hän väittää että muut kiusasivat hänen veljeään ja veli itse on toista mieltä.

Vastaavia tilanteita tulee jatkuvasti. Onko siis väärin pakottaa hänet käymään harjoituksissa?

2. Jaana27 Vierailija

Minun mielestä on. Ei kaikki ihmiset ole sosiaalisesti lahjakkaita eikä tarvitsekaan olla - joten joukkuelajit eivät todellakaan sovi kaikille. On olemassa paljon harrastuksia, joita voi tehdä yksin tai yhdessä ohjaajan kanssa. Tärkeintä olisi löytää lapsellesi sellainen harrastus, jossa hän kokee onnistumisen hetkiä ja ehkä menestymistä. Se noistaisi hänen itsetuntoaan ja todennäköisesti hän silloin voisi löytää yhteenkuuluvuudentunnetta ikäistensä kanssa, jotka myös harrastaisivat samaa asiaa. En tiedä onko lapsesi tyttö vai poika, tai minkä ikäinen hän on, tai edes sitä mitä paikkakunnallanne voi ylipäätään harrastaa, mutta pakkopullasta ei seuraa mitään hyvää - mieluisasta harrastuksesta kylläkin :) Oma ala-asteella aloitettu tanssiharrastukseni on kestänyt läpi elämän, tanssilajit ovat vuosien varrella vaihdelleet klassisesta baletista jazziin ja etnisiin lajeihin, ja edelleen treenaan säännöllisesti. Lisäksi tanssiharrastuksestani on ollut paljon iloa myös aikuisiällä vaikkapa silloin kun kavereitten kanssa ollaan käyty juhlimassa:)

3. Äiti Vierailija

Poika ja 10-v.

Pojan tällähetkellä harastama laji ei ole joukkuelaji, mutta usein harrastuspaikalla on muitakin lapsia, jotka vanhempineen pitävät samasta lajista.

Aikaisemmin harrastetusta joukkelajista jopa yritimme saada pojan vaihtamaan muuhun harrastukseen, mutta hän halusi harrastaa nimenomaan sitä lajia, mutta ei niiden kaverien kanssa. Joukkuetta vaihtamalla asia tuskin olisi muuttunut mitenkään. No, tänä kesänä hänellä sitten on tämä uusi harrastus, myös itsensä valitsema, mutta pahaa mieltä tulee välillä sieltäkin.

Poika on vaan niin herkkänähkainen toisten puheille. Olen joskus sanonutkin, että onneksi ei ole tappelevaa sorttia, silloin aina olisi naama verillä.

4. perheneuvola Vierailija

Kunnallisissa perheneuvoloissa saattaa olla ""kursseja"" suunnattu sosiaalisten taitojen puutteesta kärsiville lapsille. Kysele sieltä. Joskus keskustelu lastenpsykologin kanssa voi auttaa, lapsen lisäksi myös vanhempaa. Eikä siellä käymistä pidä mitenkään hävetä! Kokeilkaa.

5. äiti Vierailija

Neuvola ja kouluterveydenhuolto ovat hyvin perillä tilanteesta. Eivät ole ainakaan vielä kertoneet mitään kursseista. Varsinaisesti en ole kursseja kysellyt, mutta muuten ollaan asiasta juteltu useampaan otteessen.

6. Toinen ä Vierailija

Luulen, että nyky-yhteiskunnassa pitääkin itse alkaa selvittelemään, kyselemään ja jopa vaatimaan, että pääsette esim. perheneuvolaan. Eihän esim. neuvola kuitenkaan tiedä/tunne tilannettanne kuin satunnaisilta käynneiltä. Hakekaa itse apua. Helpompaa se nyt on kuin esim. murrosiässä, sillä silloinhan lapsi saattaa (ja pitäisikin) alkaa kapinoimaan (myös) aikuisia vastaan.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri