Oma pieni talo !! Onko teistä relistinen unelma ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hui"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hui"

Vieras
Moi

Mä puntaroin täälläkin. Mitä ootte mieltä, onko rahkeita toteuttaa ?
Olen nelikymppinen sinkkuäiti jolla 1 lapsi. Etsin meille isompaa kotia, mutta ei täältä tuppukylästä löydy sopivaa.
Sain hurjan idean ! Rakennuttaisin oman pienen talon "avaimet käteen". Esim Jukka-talon muuttovalmis maksaisi noin 165 00 ( toki halvempia, ja kalliimpiakin on )
No se raha !
Mulla ois projektiin ainakin 130 000 (= nykyinen velaton kämppä ja säästöjä )
Tontin sais 15 000 ( max )
Ja sit se kaikki muu mistä en tiedä mitään...

Mutta jos koko hela hoidon saisi max 190 000 ( saako ? ). Lainaa en haluaisi ottaa yli 60 000 (lainalupaus on jo ) Niin mitäs sanotte; annako palaa ????

Talosta tulisi pieni. Sopiva ois joku 95 neliötä.

Jo tonttitöihin voi mennä monta kymmentä tuhatta, tarvitset rahaa myös pihan laittamiseen, vaikka et sitä juurikaan laittaisi, ja yllätyksiä voi aina tulla. Lainaa tarvitsee varmaan enemmän.

Kiitos, kiva kuulla !
Joo, ei me tarvita kun 2 makuuhuonetta. Ja toki kodinhoitohuone, vaatehuone.. Mutta ihan semmoinen rakkaudella rakennettu, huolellisesti suunniteltu tavistalo vaan.

[QUOTE="hmm";29846160]Jo tonttitöihin voi mennä monta kymmentä tuhatta, tarvitset rahaa myös pihan laittamiseen, vaikka et sitä juurikaan laittaisi, ja yllätyksiä voi aina tulla. Lainaa tarvitsee varmaan enemmän.[/QUOTE]

Oi joi..mistäs sen tietää paljonko tonttiin uppoaa ? Tää toivomani tontti on tasamaalla, pienen asuinalueen reunassa.
Emmä kyl vois ottaa kuin sen 60 000. Toki mun lapsen tilillä on melkein 10 000 mutta en mä sitä haluisi tähän lainata ellei olisi aivan PAKKO. Onhan talo unelma hänellekin ja omaisuutta sit joskus.

jos vaa löytyy niin valmiiksi laitettu tontti esim, ja löytyiskö sopivaa viereisestä kylästä? itse annoin kans aplaa ilman säästöjä pienellä palkalla otin talolainan ja nyt sit on, kyllä riski kannatti :)

[QUOTE="Hui";29846148]Moi

Mä puntaroin täälläkin. Mitä ootte mieltä, onko rahkeita toteuttaa ?
Olen nelikymppinen sinkkuäiti jolla 1 lapsi. Etsin meille isompaa kotia, mutta ei täältä tuppukylästä löydy sopivaa.
Sain hurjan idean ! Rakennuttaisin oman pienen talon "avaimet käteen". Esim Jukka-talon muuttovalmis maksaisi noin 165 00 ( toki halvempia, ja kalliimpiakin on )
No se raha !
Mulla ois projektiin ainakin 130 000 (= nykyinen velaton kämppä ja säästöjä )
Tontin sais 15 000 ( max )
Ja sit se kaikki muu mistä en tiedä mitään...

Mutta jos koko hela hoidon saisi max 190 000 ( saako ? ). Lainaa en haluaisi ottaa yli 60 000 (lainalupaus on jo ) Niin mitäs sanotte; annako palaa ????

Talosta tulisi pieni. Sopiva ois joku 95 neliötä.[/QUOTE]

Kymppitonni joka jäisi talon ja tontin jälkeen ei tule riittämään lupamaksuihin, sähkö- ja viemäriliittymiin, perustustöihin, pihatöihin sähkötöineen ym. Muuten ihan hyvä suunnitelma.

No voi...sit mulla on tasan 2 vaihtoehtoa. Ottaa lisää lainaa tai säästää vielä vuosi, pari. Halutessani saan 10 000 jemmaan/ vuosi mutta sit ei saa kyllä isoja taloudellisia ylläreitä tapahtua.

Ihan hyvältä kuulostaa noilla puheilla :)

Jos siis oot varma, että 95 neliötä riittää tulevaisuudessakin... kahdelle ihmisellehän se on kyllä ihan luksusta, ei sillä :)

Jep, toki riittää kun ei perhe tästä kasva. Oon jo yli 40.
Tai toivottavasti perhe kasvaa kiltillä ja kivalla miehellä = ) Sit ei ois näin iso juttu rakentaakaan kun ois kaks maksajaa ! Ja joku jonka kanssa puntarois nää suuret päätökset.

[QUOTE="Hui";29846223]Jep, toki riittää kun ei perhe tästä kasva. Oon jo yli 40.
Tai toivottavasti perhe kasvaa kiltillä ja kivalla miehellä = ) Sit ei ois näin iso juttu rakentaakaan kun ois kaks maksajaa ! Ja joku jonka kanssa puntarois nää suuret päätökset.[/QUOTE]

Eipä tuossa isoa riskiä ole, koska sinulla on ainakin puolet talon hinnasta säästössä. Talon voi aina myydä, jos tulee pitkäaikaisia taloudellisia hankaluuksia. Mutta kuten sanoin, kymppitonni ei tule riittämään "sivukuluihin". Ei tarvitse olla kummallisetkaan maatyöt, kun jo pelkästään niiden ja perustusten hinta maksaa kympin. Jos tontin kantavuus vaatii vaikkapa tolpat talon alle ja savea on parikymmentä metriä, alkaa pyörre käymään kukkarossa. Samoin louhinta on kallista jos sitä vaaditaan.

Meille tuli viime kesänä pihalle yksi kasetillinen sepeliä, niin sen hinnaksi tuli levityksineen tonni. Eli äkkiä rakennushommissa rahaa palaa.

Kavereiden rakennuspuuhia kuunnelleena pelkät liittymät (sähkö, viemäri, vesi) voivat maksaa reippaasti toistakymmentätuhatta. Riippuu varmaan kunnasta ja sijainnista, mutta nämäkin oli tavallisella kaava-alueella, jossa kaikki tuli jo valmiiksi rajalle, eli tavallinen hinta.

Siihen päälle pohjatutkimus, maatyöt, rakennuslupa (ja ehkä jotain muutakin papereita ja lupia kunnalta), sitä sun tätä sekalaista, niin äkkiä on kadonnut kymppitonni tai pari ennen kuin edes pääsee kuopasta ylös itse rakentamaan. Noissa talopaketeissakin tulee usein kuitenkin jotain ekstraa jotain mitä niihin ei kuulu. Esim. perustukset kuuluuko? Lisäksi jotain pienempää sekalaista, jota voi joutua muuttamaan tai ei kuulu, mutta käytännössä pakko tehdä, joista tulee yhteensä helposti tonneja tai jopa se yksi (tai useampi) kymppitonni lisää. (Esim. pohjamaalaus kuuluu, mutta toinen maalaus tehtävä itse jne.) Pihatöihin menee väkisinkin jonkin verran, vaikka tekisi kuinka vaatimattomasti. Työmaa-aikaiset sähköt, vakuutukset jne.

Lisäksi päälle kulut vanhan asunnon myynnistä, muutto, mahdollinen väliaikainen asunto tai päällekäiset kulut kahdesta asunnosta, tontilla kulkeminen sekä kaikenlainen sekalainen pikkukulu.

Valitettavasti ei mielestäni realistinen tuolla budjetilla, 10000 € ei riitä mitenkään päin kaikkeen.

Kiitos Sasa ! Mun pitää mennä vaikka talopaketin myyjien tai jonkun rakennusalan asiantuntijan puheille ja selvittää kannattaako tää ollenkaan.
Kuulostais vaan niin järkevältä että sais sit toteuttaa kaikki unelmansa; ei ne ihmeellisiä ole. Ja suunnitella kodin just meidän tarpeisiin-
Täällä maksaa uus rivari-kolmio noin 200 000 joten siihen verrattuna OMA talo ois parempi vaihtoehto.

2mh talo on aika vaikea myydä. Parilla tutulla ollut tosi pitkään myynnissä, moni haluaa sen 3mh vähintään. Kannattaa miettiä että nostaako kolmannen makkarin rakentaminen paljon budjettia.

Yhteistyössä