omaan huoneeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö

Vieras
minkäikäisenä ootte vauvan siirtänyt omaan huoneeseen? vauva nyt kax kuukautta ja nukkunut alusta asti yöt 10-06.00 ilman heräämisiä. huone lapselle on ihan vieressä. tuhina pitää minut hereillä joten ajattelin että nyt olisi aika. kokemuksia??

Moi!

Vie vaan niin saat nukuttua.

Joku varmasti vastaa ja sanoo, että olet huono äiti jos lapsi ei saa nukua samassa huoneessa siihen saakka, että on täyttänyt 18 mutta älä kuuntele!

Itse olen asunut Ranskassa ja siellä on tavallista, että vauvalla on jopa alusta lähtien oma huone.

Jos tuntuu paremmalta niin osta itsellesi vauvahälytin niin kuulet vaikka vauva ei huutaisi täyttä huuotakaan.

Meillä siirty (minä siirryin) heti ku alko nukkumaan yöt putkeen ja mun yöt jäi just tuhinoitten takia katkonaiseks. Alkuun asustelin olkkarissa vuodesohvalla ennen kun pästiin muuttamaan ja laittamaan pojalle oma huone.

Tässä on varmaan yhtä monta linjaa kuin on vastaajaakin. Meillä taas lapset ovat saaneet olla noin 2-vuotiaaksi samassa huoneessa ja niin ajateltiin toimia tämän kolmannenkin kanssa. Nukun itse paremmin, kun tiedän, että kuulen heti, jos on jokin hätä tms. Aika usein lapset ovat olleet myös perhepedissä. Isommat lapset ( 9v ja 7v) eivät enää tule joka yö, mutta silloin tällöin. Tykkään nukkua pienten tuhisijoitten kanssa. Ja siitä pitävät myös pienet tuhisijat...

Mutta kuten sanoin; linjoja on monia. Tämä on meidän elämänfilosofiaan sopiva.

No... minä en kyllä noin pientä veisi. Meidän poika 1,5v on ikänsä nukkunut vanhempiensa vieressä. Tietenkin lapset ovat erilaisia, mutta ainakin meillä se on ollut hyvä ratkaisu koska poika on aika herkkä ja kaipaa paljon läheisyyttä. Nyt poika pyörii jo yöllä niin paljon että olen alkanut harkitsemaan oman sängyn ostoa hänelle.
Ja muuten... meillä oli myös tuossa 2kk iässä vaihe, jolloin yöt nukuttiin tosi hyvin. Kun vauveli sitten lähti ryömimään ja pyörimään niin yöt muuttui tosi levottomiksi. Voipi olla että ne uudet taidot seuraa yöllä uniinkin ja luulen myös että siinä vaiheessa energiaa kuluu sen verran enemmän että herää myös ihan nälkään.

Meidän neiti siirrettiin omaan huoneeseen 3viikkoisena. Alkoi nukkumaan sen jälkeen yönsä paremmin sekä äiti että vauva. Yö vinkumiset ja syöminenkin jäi samalla pois. Nukkui 22-06, söi ja jatkoi unia 10 asti. Nyt kun neidillä on ikää melkein 11kk niin menee nukkumaan 20-21 ja edelleen nukkuu 10 asti. Nyt vaan ei herää enään välissä:)

Meillä on heti alusta saakka lapset (3 kpl) nukkuneet omassa huoneessaan. Eikä mitään haittaa oo ollut. Päinvastoin ollaan kaikki nukuttu hyvin ja aamulla taas pirteenä jaksettu touhuta hyvillä mielin ja levänneenä lasten kanssa. Monessa muussa maassa lapset nukkuvatkin omissa huoneissaan heti vauvasta asti. Olen nimittäin ollut aupairina sekä Saksassa että Englannissa ja sieltä oikeestaan opin sen, että lapset voi ihan hyvin nukkua jo vastasyntyneenä omissa huoneissaan. Kyllä se lapsen itku kuuluu oven läpi tai oven voi myös pitää raollaan. Eihä se vastasyntynyt ees ymmärrä, että nukkuu yksin omassa huoneessaan. Ja sitten isompana on jo vaikeempi opettaa niitä.

Myös meillä on alusta asti heti ekasta yöstä alkaen nukuttu omassa huoneessa. Hyvin menee ja nyt tyttö on 4 kk ja nukkuu n. 7-9 tuntia putkeen. Ei ole ollut koko aikana mitään ongelmia.

joku kirjoitti: ""...Eihä se vastasyntynyt ees ymmärrä, että nukkuu yksin omassa huoneessaan...""

Mitä ihmettä? Voiko näinkin joku miettiä? Meillä nukkuu hyvin isin ja äitin välissä. Sitä vaan mietin että mitenköhän vauva ei muka ymmärrä äidistä erossaoloa, kun on kerran kasvanut 9kk hänen sisällään... no joo, meitä ja ajatuksia on moneksi...

Kiinnittymissysteemin vakiintuminen 6–10 kk:n iässä on vaihe, jossa olisi erityisen tärkeätä välttää lapsen turvallisuudentunnetta horjuttavia kiinnittymistraumoja. Monet vanhemmat oivaltavat tämän vaistomaisesti ja tuntevat epäluuloa yleisesti toistettua ohjetta kohtaan antaa lapsen huutaa huutonsa yksinäisyydessä. Huudattaminen toki johtaa usein siihen, että lapsi on oppinut nukkumaan yksin – ihminen on nopeasti ehdollistuva olento. Hän on kuitenkin samalla oppinut karvaan läksyn siitä, ettei hänen kokemustaan hädästä aiotakaan kuulla.

Yksin nukkumisen vaikeuksissa ja siirtymäkohteen käytössä korostuu länsimaisen vanhemmuuskulttuurin erityinen vaikeus. Pyrimme korostamaan lapsen itsenäisyyden ensisijaista arvoa ja tukemaan kaikkea kehitystä, joka saa hänet selviämään jo varhain omillaan. Tämä ei kuitenkaan ollut ihmislajin kehityksellinen, evolutiivinen päämäärä, vaan lapseen on virittynyt vahva taipumus varmistaa kiinnittymisen kohteen läsnäolo ja läheisyys oudoissa ja uhkaavissa tilanteissa, joista pimeys on biologisesti keskeisin.

Lähde: HUS- Vauvojen unihäiriöt
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649

että tällaisia viestejä tulee, eli olet huono äiti ja lapsesi joutuu psykologin luokse tai hänestä tulee massamurhaaja jos laitat häntet omaan huoneeseen...

Sitä paitsi olet huono äiti koska et vaistomaisesti ymmärräkään asiaa...

Eli Ranskassa kaikki lapset ovat häirintyneet...

SIC!

Tee niin kun tuntuu ja älä välitä näistä ihmisistä!

Hei!

Meillä vauva on nukkunut kuusiviikkoisesta omassa huoneessaan, sitä ennen valvoin yöt läpeensä, vaikka vauva nukkuikin muutaman tunnin putkia. Syynä se että olen tod herkkäuninen ja vauva taas pitää kovaa ähinää, puhinaa, nauraa ja hihkuu unissaan, eli heräsin joka äännähdykseen.

Meillä ei olla vielä nukuttu YHTÄÄN kokonaista yötä,vauva on nyt reilun 4 kk ikäinen, joskus harvan kerran 4-5 tuntia heräämättä koko aikana, ja onhan se rankkaa aina juosta toiseen huoneeseen tuttia nostamaan ym parin tunnin välein, mutta tämä järjestely toimii meillä.

Ja kuulen taatusti joka itkun makkariin, sellaisetkin uni-itkut joita ei tartteis.Sen verran valmiustilassa sitä on jatkuvasti.

Olishan se ihana jos pieni tuhisisi vieressä, mutta silloin ei meillä varmaan nukkuis kukaan sitäkään vertaa. Ja nyt vielä kun pyörähdellään, ni herättäis varmaan varpaat suusta!
Olen tod tyytyväinen , että laitoimme vauvan jo pienenä omaan huoneeseen, luulisi että näin ei tule mitään ongelmaa sit isompana, että kömmittäis aina viekkuun nukkumaan...kun siis osataan jo omassa rauhassa nukkua ja äiti ja isi ei ole aina vieressä. Ja sit kritisoijille tiedoksi, en anna lapsen milloinkaan huutaa ja itkeä yksin, vaan menen aina luokse ja lohdutan jne, eli vauvan oma huone ei ole mikään ""huuda rauhassa""-soppi.

ei sille mitään estettä ole. Meillä oli harkinnassa tuolloin myös kun vauva nukkui hyvin yöt. Ennenkuin ehdittiin toteuttaa, ni alkoi sitten yöhulinointi jossain 4kk paikkeilla (huone olis vaatinu remontin ensin ja sen takia ei saatu aikaseksi) ja heräämisiä alkoi tulla useampia öissä joten pidin helpompana että vauva oli samassa huoneessa ni pääsi itekki jatkamaan unia nopeammin. Heräilyt kesti johki 11kk saakka, nyt siis kohta 2 kk nukkunu taas täydet yöt, on kohta 1v1kk. Täydet yöt menee mutta nyt on taas havaittavissa ""herkkäunisuuskautta"" että tahtoo heräillä kun pienikin narahdus kuuluu huoneesta esim. iskä tulee iltavuorosta nukkumaan tai äiti lähtee aamuvuoroon töihin ja laps sais vielä jatkaa uniaan. No, se remontti on edelleen tekemättä mutta nyt se on taas puheenaiheena.

Et missän tapauksessa ole huono äiti, kyllähän sinne viereiseen huoneeseen ehtii itkuun vastaamaan ja saahan sängyn siirrettyä takas vanhempien makkariin jos järjestely ei olekaan hyvä.

Et missään nimessä ole huono äiti. Jos lapsi kerran nukkuu eikä itke niin ihan hyvin voi nukkua omassa huoneessaan. Ei siitä mitään traumoja tule. Ennemminkin tulee siitä traumoja, kun ekaluokkalaiset ovat yksi iltapäivät kotosalla. Suomessa korostetaan liikaa läheisyyttä vauva-aikana ja sitten kun lapset menevät kouluun ovat yksin koko iltapäivän. Näin ei muissa maissa menetellä, vaan saan lastenhuoltoviranomaiset niskaansa, jos jättää alle 12-vuotiaan yksin kotiin.
Ei vastasyntynyt nukkuessan todella tarvitse äitiä/isää vierelleen. Valveilla olessa tarvitsee läheisyyttä sehän on ihan selvä.

Meillä nukkui 2 vanhinta lasta omissa huoneissaan 3 kk ikäisinä kun eivät mahtuneet enää vauvankoppaan. Pinnasänky ei mahtunut meidän silloiseen makuuhuoneeseen. Koko perhe nukkui tosi hyvin:)

Iltatähtönen on nukkunut meidän makuuhuoneessa ja siinä 6-9 kk ikäisenä kun vauvoilla on ihme univaiheita heräiltiin puoliin ja toisiin toistemme ääniin.

Suosittelen laittamaan omaan huoneeseen jos sellainen vaan on. Mitään traumoja vanhemmille lapsille ei ole siitä jäänyt ja ovat jo varhaisteinejä:)

Yhteistyössä