Omaehtoinen opiskelu työmarkkinatuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko tietäjiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko tietäjiä

Vieras
Aikomukseni on hakea ammatilliseen koulutukseen ja kyseessä on omaehtoinen koulutus jonka kesto olisi noin 1 vuosi.

Tarvitsisin ehdottomasti työmarkkinatuen että opiskelu olisi mahdollista, MUTTA suoritin hiljattain ammatillisen perustutkinnon työvoimakoulutuksena ja Te-toimiston virkailija ei oikein lämmennyt ajatukselleni omaehtoisesta opiskelusta, koska hänen mukaansa koulutustarvetta ei ole.

Jos haen koulutukseen ja tulen valituksi, eikä työkkäri myönnä työmarkkinatukea omaehtoiseen opiskeluun, niin saanko karenssin jos en menekään siihen koulutukseen?

Ei tule karenssia. Mä olisin halunnut opiskella toisen lähihoitajan suuntautumisen, mutta työkkäri ei hyväksynyt sitä omaehtoiseksi opiskeluksi. Opintotuella ei ole varaa opiskella. En aloittanut opiskelua ja päivärahan tulo jatkui aivan normaalisti.

Yritin samaa hiljattain ja sanottiin että pitää olla vähintään ikää 25v omaehtoiseen opiskeluun, joten se tyssäs heti siihen. Olen 20, enkä tosiaan tiedä pärjäänkö pelkällä opintotuella, kun ei edes ole autoa ja matkakorvauksia ei saa.

Työmarkkinatuen saamisen ehtoihin omaehtoiseen opiskeluun kuukuu se että on työvoimatoimiston toteama koulutustarve. Jos on aiemmin suorittanut vaikkapa jonkin ammatillisen tutkinnon, niin koulutustarvetta ei taida olla.

Hakuaika loppuu kohta! Uskallanko jättää hakemuksen omaehtoiseen koulutukseen ja jos satun pääsemään enkä saakaan työmarkkinatukea, niin en voi taloudellisten syiden takia aloittaakaan ........ KARENSSI?

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä saa ehkä ei;30830694:
Työmarkkinatuen saamisen ehtoihin omaehtoiseen opiskeluun kuukuu se että on työvoimatoimiston toteama koulutustarve. Jos on aiemmin suorittanut vaikkapa jonkin ammatillisen tutkinnon, niin koulutustarvetta ei taida olla.

Minulla oli tutkinto, mutta myönsivät silti omaehtoisen opiskelun tuen.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä saa ehkä ei;30830694:

Jos on suorittanut vaikkapa merkonomin tutkinnon 10-20 vuotta sitten eikä ole tehnyt niitä töitä vuosiin niin en usko että työllistyy kyseiselle alalle ilman opintojen päivittämistä sama koskee esimerkiksi hoitoalaa. Ei pelkästään se että omaa tutkinnon estä koulutttautumista.

Käsittääkseni työvoimatoimistot päättävät näistä asioista varsin mielivaltaisesti, yksi toimisto hyväksyy ja toinen täysin vastaavanlaisessa tapauksessa ei. Työkkäritädeillä on aika suuri valta tuossa omaehtoisen opiskelun asiassa. Itse sain, kun älysin mennä Kluuvin työkkäriin, joka silloin joskus muinoin hoiti akateemisten työnhakijoiden asioita keskitetysti. Ystäväni täysin vastaavassa tapauksessa meni kehyskunnan työkkäriin ja kunnon veivausprosessin jälkeen sai hylkäyspäätöksen. Mulla on tällä hetkellä vakituinen hyvä työ, kiitos tuon lyhyen lisäkoulutuksen. Tuskin saat karenssia, jos et mene koulutukseen, sillä silloinhan toimit työkkärin päätöksen mukaan.