Omakotitalon rakentaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Champion

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
4 115
0
36
Pirkanmaa
Elikkäs te jotka olette rakentaneet niin mitä projekti on tullut maksamaan? Oletteko itse olleet rakentamisessa mukana vai oletteko teettäneet homman muilla (eikös yksi työmies täydy olla vaikka itse tekisikin)?

Miten olette tontin saaneet, onko oma vai vuokra?

Haluan tietää mahdollisimman paljon rakentamisesta ja sen hinnoista! miten kauan projekti kesti?

Pankista sanoivat että jos ottaa lainaa rakentamista varten täytyy olla yksi "puolueeton" työmies joka infoaa pankkia tehdyistä työvaiheista ja pitää huolta aikatauluista... Siksi tarvitaan vissiinkin työmies... En tiedä sitten onko kaikissa pankeissa sama käytäntö...

pöh. Vaihtakaa pankkia. Aika järetön systeemi että pankin takia pitäisi työmies palkata. En oo ikinä kuullutkaan tuommosesta. Meilläpäin ainakaan ei pankit ole vaatineet tuollaisia. Itse rakennettiin aivan kokonaan itse.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 20:48 marimint kirjoitti:
mistä oot saanu päähäs että yksi työmies PITÄÄ olla???? me tehty kokonaan itse, vuosi aherrettu ja ensi viikolla muutetaan :)))))

Ootteko tehnyt tosiaan ihan alusta asti kaiken itse?
Meillä rakennusurakka alkamassa pian.mua kiinnostaa rakentajat,jotka ei ole ottaneet minkäänlaista pakettia,vaan ovat tehneet kaiken itse! =)

\
mistä oot saanu päähäs että yksi työmies PITÄÄ olla???? me tehty kokonaan itse, vuosi aherrettu ja ensi viikolla muutetaan :)))))

Paljon maksaa talo, kun tekee kaiken itse? Meillä kun vastaava tehnyt budjettia, niin kaikki tavaran hinta kerrotaan kahdella, niin tulee se työn hintakin. Siis että talosta puolet työtä, jos teettää vieraalla...

On kallista. Miten ihmeessä työn hinta voikin maksaa niin älyttömiä. Omat palkat on kuitenkin pienet.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.03.2006 klo 10:25 Champion kirjoitti:
Elikkäs te jotka olette rakentaneet niin mitä projekti on tullut maksamaan? Oletteko itse olleet rakentamisessa mukana vai oletteko teettäneet homman muilla (eikös yksi työmies täydy olla vaikka itse tekisikin)?

Miten olette tontin saaneet, onko oma vai vuokra?

Haluan tietää mahdollisimman paljon rakentamisesta ja sen hinnoista! miten kauan projekti kesti?

Me olemme rakentaneet.
Tontti on oma. Suosittelen kyselemisistä kunnasta vuokratontteja jos ei yksityiseltä löydy.

Talo on 115neliöinen. Otimme Lapplilta suurelemenntipaketin ja jatkoimme siitä itse. Teetätimme sähkötyöt, lvi-työt, takan muurauksen, maatöiden teon, lattiavalun, sokkelin teon.

Lisäksi jokaisen omakotitalon rakennusvaiheessa on oltava (tuo teidän pankin mainitsema "työmies") rakennusvalvoja, joka valvoo rakennuksen kulkua. Lisäksi sähkösuunnitelma on teetettävä sekä lvi-suunnitelma.

Projekti kesti puolisen vuotta. Rahaa meni talon rakentamiseen noin 120000E, pihan teko mukaan lukien. Autotallille hintaa saa laskea noin 10-15te.

Me ollaan rakennettu vajaa vuosi ja juhannukseksi olis tarkotus muuttaa. Pitkästä tavarasta puutalo (osittain omat puut). Ammattilaisille ollaan jätetty kaikki se mihin ei oma osaaminen/aika riitä: Piirustukset, sähkö ja lvi-työt sekä rungon pystytys. Ja kyllä sitä tekemistä riittää, vaikka ottaakin ammattilaisia joihinkin hommiin.
Jos taitoa riittää niin toki kaiken voi tehdä itse.
Mutta vastaava mestari/työnjohtaja tarvinnee nykyään olla joka työmaalla.Ja noista hinnoista on vaikea sanoa yhtään mitään, koska materiaalit (puu/kivi/tiili...) ja samoin sisustuksen taso tekevät melkoisia eroja. Myös maantieteellinen sijainti vaikuttaa hintoihin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 11:10 vieras kirjoitti:
\

Paljon maksaa talo, kun tekee kaiken itse? Meillä kun vastaava tehnyt budjettia, niin kaikki tavaran hinta kerrotaan kahdella, niin tulee se työn hintakin. Siis että talosta puolet työtä, jos teettää vieraalla...

On kallista. Miten ihmeessä työn hinta voikin maksaa niin älyttömiä. Omat palkat on kuitenkin pienet.

Oletetaan, että raksamiehen palkka on 12?/h. Työntekijän kustannus työantajalle on silloin noin 18?/h. Raksalla on varmaankin tyypillisesti kolme miestä kerralla -> 54?/h -> 2160?/vko. Lisäksi työkalut maksaa... -> 2500?/vko. Olisikohan tuollainen porukka jotain 15 viikkoa tehokkaasti yhdellä työmaalla ->32400?/talo. Sitten kuluttaja maksaa arvonlisäveroa 22% -> 39528 ?/talo.

Toi oli eri alalla työskentelevän laskelma, korjatkaa joku jos olen ihan pihalla. :)

meillä on tarkoitus rakentaa ihan itse. Otamme talopaketin seinäelementteinä ja mies jatkaa siitä kaikki itse paitsi lvis-työt. Omat työn osuudeksi laskurit laskevat 50000-80000 euroa eli jos on palkkaamassa kievesmiehiä pystyttämään koko talon voi palkkakustannukset heille olla tuollaiset. Oma kustannusarvio on meillä 160000-170000 euroa. Talo on noin 165 neliötä ja autotalli ja varasto kuuluu myös hintaan. Tontti ei kuulu, kaikki muut kuuluvat!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 12:26 teekoo kirjoitti:
Oletetaan, että raksamiehen palkka on 12?/h. Työntekijän kustannus työantajalle on silloin noin 18?/h. Raksalla on varmaankin tyypillisesti kolme miestä kerralla -> 54?/h -> 2160?/vko. Lisäksi työkalut maksaa... -> 2500?/vko. Olisikohan tuollainen porukka jotain 15 viikkoa tehokkaasti yhdellä työmaalla ->32400?/talo. Sitten kuluttaja maksaa arvonlisäveroa 22% -> 39528 ?/talo.

Toi oli eri alalla työskentelevän laskelma, korjatkaa joku jos olen ihan pihalla. :)

Kuulostaa aikas pienelle tuo määrä, minkä arvioit tuntipalkaksi! Meinaan yhtään raksamiestä en itse tunne, ketkä ottaisivat alle 15 euroa tunti ja yleensä noitten muitten kulujen kanssa halvimmillaan raksamiehen saa 30-45 euroa tunti. Jotkut takan muuraajat tms ottaa jopa yli 50 euroa tunti. Tää ainakin siis täällä Treen seudulla päin. Toki kai jotkut antaa tutun alennusta, mutta tuon verran sellaiset tosi alan ammattilaiset, jotka nyt yhtään kelvollista jälkeä osaavat tehdä, ottavat palkakseen ainakin kovana rakennussesonki-aikana.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 14:57 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 12:26 teekoo kirjoitti:

Kuulostaa aikas pienelle tuo määrä, minkä arvioit tuntipalkaksi! Meinaan yhtään raksamiestä en itse tunne, ketkä ottaisivat alle 15 euroa tunti ja yleensä noitten muitten kulujen kanssa halvimmillaan raksamiehen saa 30-45 euroa tunti. Jotkut takan muuraajat tms ottaa jopa yli 50 euroa tunti. Tää ainakin siis täällä Treen seudulla päin. Toki kai jotkut antaa tutun alennusta, mutta tuon verran sellaiset tosi alan ammattilaiset, jotka nyt yhtään kelvollista jälkeä osaavat tehdä, ottavat palkakseen ainakin kovana rakennussesonki-aikana.

Joo kyllä aika halvalta kuulostaa. Ei ainakaan kaupungeissa saa tuohon hintaan ketään tekemään mitään. Kyllä vähintään kaksinkertaistaisin, niin olisi realistisemmat kustannukset. Tuntuu, että saavat pyytää ihan mitä tahansa, kun työtilanne hyvä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2006 klo 07:49 vieras kirjoitti:
Taidat nyt tarkoittaa vastaavaa rakennusmestaria. Se meillä ainakin on.Täyttää pankille sitä paljonko eri työvaiheita on % tehty, ja sitä vastaan nostetaan sitten lainaa..

Jep just tätä meinasin :) En taaas saanut kunnolla selitettyä asiaa :ashamed:

Ootteko tehnyt tosiaan ihan alusta asti kaiken itse?
Meillä rakennusurakka alkamassa pian.mua kiinnostaa rakentajat,jotka ei ole ottaneet minkäänlaista pakettia,vaan ovat tehneet kaiken itse! =)
[/quote]

juu ite kokonaan, rautakaupasta ostettiin harkot ja sitä rataa. oon kirjottanu tänne jo niin monta kertaa saman asian et nyt en enää jaksa. löydät varmaan jos vähän selaat :whistle:
tällä hetkellä rahaa on palanu jotain 150 000 ja menee vielä, toivottavasti 50 000 riittää. muutetaan osittain keskeneräiseen. mut mikä vaan on parempi ku tää kunnan rivari :o =)

Yhteistyössä