Omakotitalon vuokra

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omk-asuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omk-asuja

Vieras
Kuinka paljon olisitte valmiita maksamaan vuokraa uudesta 100 neliöisestä omakotitalosta, joka sijaitsee 3 km päässä suurehkon kaupungin keskustasta? Kaksi kerrosta, sauna, pieni piha, jossa marjapensaita ja muita istutuksia, iso terassi, autokatos, takka, kaukolämpö.

Elämäntilanne pakottaa vuokraamaan talon muutamaksi vuodeksi ja mietitään, kuinka paljon kehtaamme pyytää vuokraa.

maksaako vuokralainen kulutuksen mukaan myös lämmön vai kuuluuko vuokraan ? Sähkö ja vesi tietenkin vuokralaiselle suoraan maksettaviksi.700& kulutuksen mukaset sähköt ja vedet ,jätemaksut ,kotivakuutus pakolliseksi.

Sisareni maksaa vuokraa 800€ ja talo on keskellä korpea. Työkaverini maksaa 1200€ ja talo on lähellä kaupungin keskustaa. Talot eivät ole uusia ja kyseessä on Itä-Suomi.

Yläkerrassa on kaksi makkaria, joista saisi kolme rakentamalla väliseinän eli ovat tilavia huoneita. Ajattelimme, että lämmitys tulisi erikseen.

Tämä talo on Etelä-Suomessa ja meillä on vielä asuntolainaa talosta jäljellä, joka tulisi myös tulla kuitatuksi vuokralla.

Eli kahden makkarin talo, joten ei kovin suuri perhe varmastikaan mahdu. Katsoisin vähän alueen vuokrahintoja ja siitä sitten miettisin paljonko joku voisi maksaa lämmityskulut huomioiden. Toki vuokraamisessa on riskinsäkin, koska vuokralainen ei välttämättä kohtele pintoja yhtä hyvin kuin omistaja.

Katsele oikotiestä miten paljon vastaavankokoisista asunnoista pyydetään vuokraa? Kannattaa varmaan kysyä esim vuokraturvasta mielipode myös vaikka päätyisittekin vuokraamaan itse.

No tällä hetkellä tuo lämmityskustannus on väite. Emme ole ehtineet asua tässä vielä niin kauan, että tietäisimme varmaksi. Tähän asti meillä on ollut pienet kustannukset.

Katselin Oikotieltä tämän kaupungin vuokra-asuntoja. Niitä ei kovinkaan montaa ollut. Joukossa oli yksi omakotitalo, jonka vuokra oli 1500 € + asuinkulut, neliöitä tosin oli enemmän kuin meillä. Toisaalta esim. kerrostalokolmioiden vuokra oli yli 800 €. Hankalaa tämä hinnan määrittely.

Me asumme 6 vuotta sitten rakennetussa paritalossa n.3 km päässä suurehkon kaupungin keskustasta. Neliöitä 108, 5h+k. Maksamme vuokraa 920e+ sähkö+vesi+jätemaksu. Laaja kotivakuutus on pakollinen. Asunnossa on sähkölämmitys ja leivinuuni, sekä ilmalämpöpumppu.
Maksaisin vuokraa omakotitalokolmiosta vastaavan matkan päästä keskustasta varmasti 800- 900e, koska asunto on kaukolämmössä, jolloin kokonaisasumiskustannuksetkaan eivät nousisi turhan korkeiksi.

Miksi oi miksi asun helsingissä. Tai siis tiedän vastauksen: miehen työn takia. Mutta nää asumiskustannukset huh huh. "Perheasunto" eli 80neliötä, kolme huonetta ja keittiö, ei todellakaan keskustassa, maksamme vuokraa 952€/kk. Tää on aivan normaalia. Mä oon jankuttanut monta vuotta että johonkin kehyskuntaan jos muutettais niin saatais samalla vuokralla okt. Mutta mies on itepäinen ja arvostaa sitä ettei tarvi mennä työmatkaa autolla (on vähän viherhihhulin vikaa). Mutta kiitos. Mä näytän sille tän ketjun, että kato mitä muut maksaa taloistaan. Samaa kun me kerrostalokomiosta kaupungin reunalla.

Mä oon jankuttanut monta vuotta että johonkin kehyskuntaan jos muutettais niin saatais samalla vuokralla okt. Mutta mies on itepäinen ja arvostaa sitä ettei tarvi mennä työmatkaa autolla (on vähän viherhihhulin vikaa).

Tykkäisitkö sä sitten olla ma-pe väh 7,5+30min lounas + 2h työmatkat = 10h pois kotoa lasten luota?

Moni perhe on huomannut arjen olevan vaikeaa kehyskunnissa ja muuttoliike on kääntynyt takaisin.

Tuo mihin nyt muutetaan on ihan taajaman keskustassa,lähimpään suurempaan kaupnkiin on n. 30 km.As pa on 120 m2,pihassa neliöitä 1500,"talousrakennus"(puuliiteri ja varasto).Lämmitys tapahtuu pääosin leivinuunilla,mutta löytyy myös monikäyttökattilalla(puu,öljy),talossa on vasta asennettu ilmalämpöpumppu.Vuokra tulee asettumaan 500 e/kk,sis vesi ja lämpö.
Talon rakennusvuosi on 1978,täysin terve.Remontointi talossa on paraikaa menossa koko asunnossa.
Itä-Suomi on lääni.

Näihin on yleensä niin huono vastata kun talojen vuokrat vaihtelee paikkakunnittain,kuntojen mukaan jne.

Kiitos kaikille. Aika erilaisia hintoja olette valmiita maksamaan. Missä päin Suomea te asutte, jotka vuokraatte 500 eurolla omakotitaloja? Tämä meidän talomme sijaitsee reilun puolen tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudulta.

Kiitos kaikille. Aika erilaisia hintoja olette valmiita maksamaan. Missä päin Suomea te asutte, jotka vuokraatte 500 eurolla omakotitaloja? Tämä meidän talomme sijaitsee reilun puolen tunnin ajomatkan päässä pääkaupunkiseudulta.

Kyllä mä aattelisin, että alle tonnin ei missään nimessä omakotitaloa vuokralle saa, varsinkaan uudehkoa ja noin läheltä pääkaupunkiseutua. Meinasin peffalleni lentää, kun kuulin, että läheiseni (iäkäs ihminen) maksaa pienestä kaksiosta "keittonurkkauksella" 950 euroa/kk!!(kerrostalossa) Ok, kämppä on Itä-Pasilassa, mutta Saton normikämppä kuiteskin..jotta mieluummin nakkaisin pari sataa lisää, jos sais omakotitalossa asustaa..

Kyllä mä aattelisin, että alle tonnin ei missään nimessä omakotitaloa vuokralle saa, varsinkaan uudehkoa ja noin läheltä pääkaupunkiseutua. Meinasin peffalleni lentää, kun kuulin, että läheiseni (iäkäs ihminen) maksaa pienestä kaksiosta "keittonurkkauksella" 950 euroa/kk!!(kerrostalossa) Ok, kämppä on Itä-Pasilassa, mutta Saton normikämppä kuiteskin..jotta mieluummin nakkaisin pari sataa lisää, jos sais omakotitalossa asustaa..

Sato on tosi kallis ja nostaa vuokria 60e/vuos...

Alkuperäinen kirjoittaja täääh?;30400603:
Meinaatko et KEMI on isohko kaupunki? Voi kiesus....... :D reps kops...

EU:n mukaan Suomessa ei edes ole kaupunkeja, vaan koko Suomi on maaseutua.
Mun omasta mielestä Suomessa on vain 3 kaupunkia. En voi tietää, mitä palstalaiset kutsuu "isohkoksi" kaupungiksi.

Kemi muuten on juuri keskivaiheilla Suomen virallisessa kaupunkien listassa väkiluvultaan:
Luettelo Suomen kaupungeista – Wikipedia

Periaatteessa on siis oikeutettua sanoa esim Kemia "isohkoksi" kaupungiksi.

Yhteistyössä