Omalla 2v lapsella uhma ja kaverit käyttäytyy siivosti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anna."

Vieras
Onko kellään ollut tälläistä? Minä en enää oikein ymmärrä, että mitä tekisin. Meidän poika on siis reilu 2v ja hällä on nyt kova uhmaikä päällä. Asioista saa sanoa moneen kertaan ja siltikään piltti ei usko. Usein täytyy vähän korottaa ääntä, ottaa lelu pois tms. kun tavallinen puhe ei riitä. Ja on selitetty miksei saa tehdä jne. mutta kun kokeilee niin kokeilee.

Nyt on tullut kuitenkin uusi ongelma, kun tämä toistuu myös kylässä. Kavereiden lapset käyttäytyvät usein hienosti, mutta meidän lapsi on aina ollut ihanan välitön ja avoin eikä hänellä ole sellaista "vieraskoreus"moodia ollenkaan, joten myös toisten läsnäollessa sattuu ja tapahtuu. Nyt minua on alkanut harmittaa, kun esim. lapseni heittelee tavaroita ja itse kiellän, niin ei vaikutusta. Sitten korotan ääntä/otan lelun pois ja selitän, että ei voi heitellä kun toiseen voi osua, lelu voi mennä rikki tms. niin yhden pojan kaverin äiti sanoi, että heidän poika pelästyy (?!). En siis huuda lapselleni, vaan sanon tiukasti. Sitten tämä toinen äiti selittää omalle lapselleen, että "sinä nyt katsot ihan että mitä täällä tapahtuu, Pekka on ollut tuhma niin Pekan äiti on Pekalle vihainen". Ja sitten sanoo minun lapselleni, että "täällä meillä on kyllä sääntönä, ettei tavaroita saa heitellä" - ihan kuin meillä kotona saisi...

Ja tämä harmittaa minua, koska en tiedä mitä tekisin lapselleni, että saisin hänet uskomaan, mutta en säikyttäisi toisen lasta. Ja sekin harmittaa, että parilla kaverilla on lapset niin kilttejä, että uskovat kun kerran asiasta sanoo (myös nämä 2-vuotiaat), mutta oma lapsi on niin kovapäinen, että kaikki pitää oppia kantapään kautta - se mikä tässä harmittaa on siis se, että muiden lasten äidit uskovat, ettei meillä pidetä omille mukuloille kuria vaan annetaan olla kuin ellunkanat. Vaikka meillä on tiukempi kuri kuin monella muulla. Tai en kyllä ole kuullut kenenkään toisen 2-vuotiaan kiittävän automaattisesti pöydästä noustessa ja vievän omia astioitaan tiskipöydälle. Monissa perheissä 2-vuotias on vielä ihan vauva, eikä vauvoja komenneta.

No jospa et korottaisi ääntäsi vaan selittäisit ihan normaalisti. Kun laskeutuu lapsen tasolle ja ottaa katsekontaktin niin lapsi kuuntelee kyllä huutamattakin. (Sorrun kyllä itsekin huutamaan, ei siinä mitään, mutta aika huono lasvatusmetodi se on)

lapset silti säikkyy usein pelkästään toisen raivokohtausta ja sinänsä ihan ok selittää lapselle mitä tapahtuu.

Yritänkin alkuun selittää ja laskeutua lapsen tasolle, mutta tämä usein siinä vaiheessa huitaisee korvalliselle... Ja siinä vaiheessa viimeistään llähtee ääni kohoamaan vaikka yritänkin kestää rauhallisena.

Ja varmasti lapset säikkyy raivokohtauksia, mutta tuo minun käytös on kaukana raivokohtauksesta. Otan usein oman lapseni eteeni ja menen hänen tasolleen ja sanon tiukasti (katsomalla silmiin): "Noin EI saa tehdä. Toista voi sattua." Tms. Niin tätä lapsen kaveri säikkyy. Raivokohtaukset nyt ovatkin pelottavia, mutta käsittääkseni tuo ei varsinaisesti ole raivokohtaus...

[QUOTE="anna.";29324756]Yritänkin alkuun selittää ja laskeutua lapsen tasolle, mutta tämä usein siinä vaiheessa huitaisee korvalliselle... Ja siinä vaiheessa viimeistään llähtee ääni kohoamaan vaikka yritänkin kestää rauhallisena.

Ja varmasti lapset säikkyy raivokohtauksia, mutta tuo minun käytös on kaukana raivokohtauksesta. Otan usein oman lapseni eteeni ja menen hänen tasolleen ja sanon tiukasti (katsomalla silmiin): "Noin EI saa tehdä. Toista voi sattua." Tms. Niin tätä lapsen kaveri säikkyy. Raivokohtaukset nyt ovatkin pelottavia, mutta käsittääkseni tuo ei varsinaisesti ole raivokohtaus...[/QUOTE]

Tarkoitin siis että lapsi säikkyy sen toisen lapsen raivokohtausta, siis uhmakohtausta, siis sitä että lapsi alkaa huutamaan kun lelun takavarikoi. en tarkoittanut että sinä saisit jonkun kohtauksen. Mutta siis tarkoitukseni oli sanoa että ei sille mitään voi että joskus joku lapsi säikkyy, sen takiahan niitä leikkitreffejä yms järjestetäänkin että ne mukulat näkis elämää.

Ymmärrän tuon säännönmukaisen äänen korottamisen siinä tapauksessa, että lapsella on todettu kuulonalenema. Ja ymmärrän tuon huitaisuongelman siinä tapauksessa, että olet neliraajahalvaantunut etkä voi fyysisesti estää kaksivuotiasta lyömästä itseäsi.

Itsekin huudan toisinaan lapselle, mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

Niin joo ja tunnen meidän perheen joksikin eläintarhan asukeiksi, kun tämä toinen äiti sanoo, että "tämä on kyllä meidän Onni-Petterille ihan hyvä kasvatuksellinen tilanne, näkeepähän että näinkin voi joku asioihin reagoida". Jep.

Ja joo, jos kaksivuotias lyö niin, että silmälasit lentävät parin metrin päähän, niin kyllä se saa äitiäkin harmittaa. Ja tuon kuulonalenemakommentin jätän ihan omaan arvoonsa.

Kyllä kaikki mun tuntemat saa 2 vuotiaat kuriin, paitsi ne muutamat jotka kyllä kieltää ja uhkailee koko ajan mutteivat ikinä toteuta uhkailujaan tai rangaistukset on liian tehottomia. Tietysti kaikilla lapsilla tulee näitä hetkittäisiä paksupäisyyksiä, mutta jos jatkuvasti on tuommoista niin kannattaa kysyä vaikka neuvolasta vinkkejä

Aivan varmasti saa kuriin, mutta valitettavasti tässä vaiheessa yleensä on jo käynyt jotain, kuten että kaverilla on hiekkaa silmässä tai lelu on mennyt rikki. Lähinnä mietin jatkon kannalta, että miten saisi lapsen oppimaan asioita ennen kuin tapahtuu mitään. Eikä tätä vaihetta nyt ole ollut kuin vajaa pari kuukautta, kaiketi se pahin vaihe menee muutamassa kuukaudessa ohi...

[QUOTE="anna.";29324906] Ja joo, jos kaksivuotias lyö niin, että silmälasit lentävät parin metrin päähän, niin kyllä se saa äitiäkin harmittaa. Ja tuon kuulonalenemakommentin jätän ihan omaan arvoonsa.[/QUOTE]

Anteeksi jos loukkasin. Saa äitiä harmittaa, ja saa huutaa jos kovasti harmittaa. Itsekin huudan kun oikein sieppaa. Mutta kun siitä ei säännönmukaisesti tehtynä ole mitään muuta hyötyä kuin että taapero oppii kommunikoimaan samalla mitalla.

Naapurissa käy välillä leikkitreffeillä yksi lapsi, jolla on tosi raivostuttava tapa karjua ja uhkailla. No, selvisi sekin, kun kuulin lapsen isän puhuvan tälle. Siellä lienee kohta kuulonalenema koko perheessä...

[QUOTE="anna.";29324931]Aivan varmasti saa kuriin, mutta valitettavasti tässä vaiheessa yleensä on jo käynyt jotain, kuten että kaverilla on hiekkaa silmässä tai lelu on mennyt rikki. Lähinnä mietin jatkon kannalta, että miten saisi lapsen oppimaan asioita ennen kuin tapahtuu mitään. Eikä tätä vaihetta nyt ole ollut kuin vajaa pari kuukautta, kaiketi se pahin vaihe menee muutamassa kuukaudessa ohi...[/QUOTE]

Tai ainakin uhma muuttaa muotoaan ja tulee lisää työkaluja sen hallitsemiseen. Parivuotiaan kanssa voi lähinnä ennakoida, harhauttaa ja estää, isompia voi sitten lahjoa ja uhkailla...

Sulla nyt vaan sattuu olemaan tempperamenttinen lapsi (kuten omani). Käydään leikkimässä usein erään lapsen luona, joka puolestaan on tempperamentiltaan kuin lehmän hönkäys ja kuvailet meidän tilannetta. :) Eihän tässä mitään oikotietä onnen ole. Toisinaan ketuttaa, että tuon jästipään kanssa saa aina tahkota, toisaalta onhan se mukavaa, että lapsi on superreipas. Tai siis - tulen tempperamenttisen lapseni kanssa hyvin toimeen, koska itsekin olen tempperamenttinen. Se oli jossain tutkimuksessa selvitetty, että hankalinta on äidin ja lapsen suuret tempperamenttierot.

En tietenkään haluaisi, että lapsikin oppisi kommunikoimaan sillä tavalla. Olen kyllä yrittänyt opettaa ettei huutamalla saa mitään ja sekös se onkin jossain leikkitreffeillä pahasta, kun olen paha äiti enkä anna kiukuttelevalle lapselle keksiä vaikka kuinka raivoaisi...

[QUOTE="anna.";29324989]En tietenkään haluaisi, että lapsikin oppisi kommunikoimaan sillä tavalla. Olen kyllä yrittänyt opettaa ettei huutamalla saa mitään ja sekös se onkin jossain leikkitreffeillä pahasta, kun olen paha äiti enkä anna kiukuttelevalle lapselle keksiä vaikka kuinka raivoaisi...[/QUOTE]

Silloin ovat asiat mallillaan, kun ei piittaa siitä, onko ulkopuolisten mielestä hyvä vai paha äiti :)

Jämäkkyys on hyvä juttu, mutta välillä pitää myös katsella itseään kriittisin silmin: onko tilanteessa lapsi ja aikuinen vai kaksi kaksivuotiasta leikkimässä juupas-eipäs-peliä.

Itse tein aikaisin puhumaan oppineen kaksivuotiaan kanssa sen virheen, että oletin hänen abstraktin ajattelunsa olevan pitemmällä kuin se olikaan. Sanoin "jos teet x, niin saat rangaistuksen y", ja lapsihan otti sen toimintaohjeena tai ennustuksena, ei varoituksena. Ja minä mietin, että taas se juupeli uhmaa...

Kiitos, täytyy yrittää katsoa taas lasta uusin silmin. Että pidänkö isompana kuin onkaan vai mikä tässä kuviossa nyt on pielessä... :( Meilläkin 2-vuotias puhua pälpättää pitkiä, pitkiä lauseita ja juttuja kertoo.

Yhteistyössä