Hae Anna.fi-sivustolta

Oman ulkonäön hyväksyminen

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä vierailija, 09.05.2020.

1. vierailija Vierailija

Onko teillä sellaisia ulkoisia piirteitä, jotka ovat ovat omasta mielestänne erikoisia tai ei parhaita puolianne? Kuinka käsittelette asiaa?

Itselläni on aika erikoinen ja nenä ja hampaitakaan ei ole oiottu täydellisiksi. Välillä sitä hyväksyy itsensä ja välillä nuo piirteet häiritsevät. Ulkoiset asiat ovat aika pieniä juttuja elämässä tiedän, paljon sairauksia ja menetyksiä kokeneena noita ei aina edes pitkiin aikoihin ajattele. Mutta välillä nuo tulevat häiritsevä mieleen ja vaikuttavat itsetuntoon. Kaverini pyysi minua katsomaan juhlissa sivulle ja alkoi miesystävälleen taivastelemaan nenääni. Myöskin sairauksien tuomien väliaikaisten muutosten tuomat turvotukset ja karvanlähdöt ovat kirvoittaneet kommentteja toisinaan. Miten sitä taas nostaisi itsensä tästä ja hyväksyisi ulkonäkönsä taas paremmin? Vai menisikö kirurgille nenineen?

2. tollo kaveri Vierailija

Sinulla on tollo kaveri. Ei Kukaan täyspäinen ihminen mollaa toista noin typerästi.

Tuolla ihmisellä on tuhannesti pahempi vika päässään kuin sinulla, sillä sieltä puuttuu äly. Oikein onttous paistaa näkyville kirkkaasti!! Toisin kuin sinun nenäsi tai muut kuvitellut ulkonäköviat. Kun tuo ihminen seuraavan kerran nolailee sinua tai jotain muuta, pamauta hänelle isolla äänellä tuo havainto julki.

Hyvin harva meistä on täydelliseksi kuviteltu naamaltaan tai muulta olemukseltaan. Silti olemme hyväksyttyjä, eivätkä toiset edes havaitse asioita, joita itse pidämme puutteina. Arvaapa, miten huvittunut hammaslääkärini oli, kun vastasin hänen kysymykseensä koskien kulmahampaideni oikomista. Hän kun hienovaraisesti kysyi, että onko niistä ollut vaivaa. Ilmoitin reippaasti, että ei niistä ollut muuta vaivaa, kuin että pussatessa tuppasi huuliin tulemaan mustelmia. Ei kysynyt muuta, paikkaili reiät umpeen.

3. vierailija Vierailija

Ihme kaveri tosiaan, tosin edellinen kyllä kuvasi hyvin kaveriasi, heitä tuollaiset mäkeen ja etsi itsellesi hyviä ihmisiä vierellesi.
    Minullakin on eräs hyvin näkyvä piirre, kauneusvirhe, kehossani ja olen saanut kuulla siitä tuollaista huomauttelua jopa vierailta ihmisiltä. Tällaisilta ihmisiltä puuttuu tosiaan päästä jotain, ehkä ikä tuo sitä herkkyyttä, ehkä ei, mutta älä jää odottamaan. Loukkauksien avulla he keräävät energiaa ympäristöstään ja tuhoavat kohteensa.

4. vierailija Vierailija

Kiitos sinulle, kun aloitit keskustelun tästä aiheesta. Itse pidän itseäni rumana. On monenlaista vikaa, varsinkin ihossa ja hampaissa. Minullekin on sanottu pari kertaa ulkonäöstäni, toinen sanojista sukulainen, jonka kanssa olen joutunut tekemisiin aina välillä jo 40 vuotta. Ilkein tuntemani ihminen, nauttii ilmeisesti loukkaamisestani ja ilkeilystä. Romahdan usein oman ulkonäköni vuoksi. Viimeksi, kun näin itseni eräässä juhlassa otetuissa kuvissa. Olin kuin huutomerkki rumin kaikista. Olen sairastanut masennusta parikymmentä vuotta ja luulen, että ulkonäköni on suurin juurisyy, joka estää minua parantumasta. Inhoan ja vihaan itseäni välillä enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa. Sekään ei tietenkään edistä toipumista. Miehiä ei ole koskaan ollut helppo saada, edes nuorempana jolloin ihoni vielä oli vähän parempi. Nyt on rypyt, arvet ja maksaläiskät kaikki samassa naamassa. Meikit ei auta. Vällillä mietin, millaista elämäni olisi ollut, jos ihoni olisi ollut sileä ja kirkas. Ihan varmasti minulla olisi parempi itsetunto. Ehkä erilainen ammatti ja elämäntilannekin, kuka tietää. Naama on estänyt haaveilemasta ihan kaikista ammateistakaan. Näinä julmien ja kammottavien tosi-tv-ohjelmien aikana olen vaan odottanut, koska tulee Suomen rumin -niminen ohjelma. Mut revitään varmaan kadulta siihen ohjelmaan. Anteeksi tämä rypeminen, mutta juuri tänään on taas erityisen synkkä päivä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri