omatoiminen syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lusikka kauniiseen kouraan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lusikka kauniiseen kouraan

Vieras
Sellainen asia mieltä askarruttaa, että missä vaiheessa vauva/taapero oppii itse syömään? Ja missä vaiheessa säännöllinen harjoittelu on aloitettava? Näissäkin on tietenkin lapsikohtaisia eroja, senpä takia olisi kiva saada otantaa, että miten teillä.

Meidän neiti on hippusen vajaa vuosi ja omatoiminen ruokailu ei tunnu kiinnostavan yhtään. Syö kyllä leipää, kurkkua, omenaa ja muita sormiruokia, mutta kun laittaa lautasen eteen ja lusikan kouraan, yhtäkään suupalaa ei mene ääntä kohti. Ruualla pelkästään leikitään. Ruokaa lääpitään sormilla ja lautasta pyöritellään ylösalaisin jne. Ylipäätään meidän lapsi on aina ollut aika pieniruokainen, ruokaa pitää syöttämällä syöttää, että sitä saa menemään edes jonkin verran. En tiedä johtuuko siitäkin se, että sitä ruokaa ei kiinnosta laittaa suuhun yhtään.

Tämä aihe tuli pohdintaan lähinnä sen takia, että naapurin 2 kuukautta vanhempi tyttönen on jo vuoden ikäisestä asti pistellyt itse poskeen ruokansa. Lähinnä siis pienessä "alemmuuskompleksissa" aloin pohtimaan, että olemmeko nyt kovastikin kehityksestä jäljessä kun homma ei toimi meillä ollenkaan. Olemme myös olleet jonkin verran laiskojakin siinä, että pistäisimme lapselle oman lusikan kouraan. Mutta säännöllisen epäsäännöllisesti kuitenkin aina välillä yritetään.

Kiitos, ihana lukee, et meitä on enemmänki, siis meitä joiden muksut ei vuoden vanhana syö ite! Meillä on aloitettu nyt sormiruokailu, siis taapero 1 vee syö ruokaa välillä sormin. Mut ei todellakaan syö vielä lusikalla. Oon miettiny, et meillä opittiin pinsettioteki aika myöhään, joten ehkä ei vielä oikein osata syödä sillä lusikalla? Tosin eihän sitä opita, ellei anneta harjoitella...

Esikoinen 2v, eikä syö itse vieläkään. Osaa kyllä, mutta itse syötyään tulee muka täyteen jo parista lusikallisesta. Jos joku muu syöttää, niin saa ruokaa menemään paljon enemmän.

Kuopus täytti juuri vuoden ja vasta pari kertaa olen antanut lusikkaa käteen, koska kaikki mikä tulee käden ulottuville, lentää lattialle. Eli siis meillä ei todellakaan vielä vuoden ikäinen syö itse. Todella hyvin syö sormiruokaa ja syötettynä menee alas ihan tavallinen ruoka, eli ei tarvitse soseuttaa tms.

Ei emilläkään todellakaan vuoden iässä syöty itse. Eikä oikeastaan vieläkään (ikää nyt tasan 2-v). Tai siis osaa syödä itse, mutta käytännössä syö itse vain sellaiset ruuat, joista tykkää tosi paljon. Aamu- ja iltapuurot jäävät kokonaan väliin, jos ei syötä. Mutta kun siis ruokana on jotain tosi hyvää, tahtoo neiti ehdottomasti syödä itse! :)

Meillä 1v2kk poika ja nyt ihan vasta alkanut kiinnostamaan lusikka ihan kunnolla. Tai lusikka kiinnostanut aiemminkin, mutta ei sen oikea käyttötarkoitus :) Nyt siis vähän yrittää silloin tällöin ja välillä pakko saada itse yrittää, vaikkei äiti aina haluaisi... mutta hyvin vähän saa ruokaa lusikalla suuhun. Sormiruoka menee. Paitsi leipäkin pitää nykyään "haukuuttaa" eli ei halua ottaa sitä omaan käteen ja ennen se oli ihan must -juttu. Tiiä näistä sitten :)

Neuvolasta sanottiin, että 2v tienoilla useimmat oppii syömään itse. Ei ole mitään kiirettä! Meillä lapsi oppi 1v8kk parin päivän sisällä syömään itse, sotkematta =)) Ei vielä jaksa kaikkea syödä itse, mutta noin 15 lusikallista jaksaa ja sen jälkeen ojentaa lusikan äidille/isille, että voisitko auttaa... me syötetään sitten loput. Tuota ennen satunnaisesti tarjottiin lusikkaa, jos lapsi osoitti kiinnostusta, mutta lähes kaikki ruoka syötetttiin, itse söi käsillä palasia.

Meillä poika jo 2v7kk ja syö itse hyvät ruoat ja kaikki leivät, vihannekset & hedelmät, raejuustot ja muut ja juo maidot, mutta puuroa lusikoi vain pari lusikallista ellei ole hirveä nälkä ja muutenkin tykkää siitä että syötetään ja passataan ;) Eli meillä syötetään aamupuuro, lounas ja hiukan päivällisellä (loppuruoka) ja iltapuuro ellei ole herkkuruokia kehissä. Muuten siis syö tosi paljon ja on aina ollut isokokoinen, ei lihava kuitenkaan. Eli osaa syödä, muttei viitsi. 1-vuotiaana ei kyllä ehkä osannutkaan, mutta oppi silti vaikkei juuri tilaisuutta ole annettu vaan on lähes aina syötetty. Eipä ole juuri sotkuja tarvinnut siivoilla ;)

Meilläkin tasan 2-v. tyttö osasi syödä itse jo 1v1kk iässä, mutta pikkuveljen syntymä mullisti kaiken. Syöminen unohtui ja kaiken sai syöttää. Nykyään syö itse "herkut", mutta esim. puuro pitää syöttää. Olenkin miettinyt, että pitäisikö sitten vaan heittää ruoka pois, jos ei itse syö. Tuntuu niin rasittavalta syöttää ensin vauva, sitten itsensä ja lopuksi niskoitteleva esikoinen. Ruokailuihin (ja ruokailujen siivoamiseen) tuntuu uppoavan tolkuttomasti aikaa.

Me ei kauheasti edes annettu tytöllemme lusikkaa käteen ennen kuin joskus 1 v 3 kk tienoilla. Mä en vaan olis jaksanut sitä sotkemista. Vasta tuossa 1,5-vuotiaana tyttö kiinnostui itse enemmän syömisestä, ja nyt 1 v 10 kk iässä syö melko siististi itse kun vaan haluaa. Yleensä aloittaa syömään itse, mutta jossain vaiheessa antaa lusikan/haarukan mulle tai isälleen ja sanoo "äiti/isi auttaa". Mä en jaksanut todellakaan stressata tästä asiasta, ja niinhän se on mennyt ihan omalla painollaan.

Mulla on valokuvia kun poikani söi itse(???) 11 kk iässä. Siitä sitten meni yksi suuhun ja kolme-neljä ohi poskille ja tukkaan ja lattialle jne. Meitä se nauratti. Mutta oli ainoa keino saada poika täysin keskittyneeksi pitkäksi aikaa. :D Kuvat kertovat omaa totuuttaan. Lattialla ei voinut olla keittiön pöydän alla mattoa tietenkään ja siivo oli kamala. Mutta syömisestä se tykkäsi, ja tykkää vieläkin ja on ihana energinen vesseli 5v.

Kiitos vastauksista. Ei siis olla mitenkään poikkeavia ;) Ei sillä, että olisin nyt sitä ihan tosissani luullutkaan. Aloin vain pohtimaan, että olenko jotenkin liian laiska ollut kun en ole jaksanut vielä kovin usein lapsen ruokasotkuja siivoilla. Se kun tosiaan on yhtä sotkua. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa.

Yhteistyössä