Omena-allergia? Sama lajike, eri ostopaikka? O.o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nap

Aktiivinen jäsen
21.10.2013
1 381
9
38
Nyt on ihan pakko kysyä ehkä outo kysymys.
Koko elämäni olen pystynyt omenoita syömään, ja erityisesti nautin happamista granny smith -omenoista.

Nyt vaan alettiin puolison kanssa pohtimaan, että voisiko kuitenkin olla allerginen.
Tilanne vaan on outo, S-marketista ostetuista omenoista ei ole mitään oireita tullut, mutta nyt muutaman päivän olen syönyt Lidlistä ostettuja, ja jälkimmäisten syönnin jälkeen on tullut kamalia vatsavaivoja o.O

Voiko siis noissa jotain niin huikeita eroja olla, että aiheuttaa oireita?

Toki juu olen koivu- heinä- eläin- ja ties mikä allergikko, ja tuo koivu ja pujo aiheuttaa ristiallergiaa. Muksuna ei ole mitään ruoka-aineita ollut, mutta nyt kun olen jo lähemmäs 30v on alkanut suussa, huulissa ja kurkussa olemaan oirehdintaa mm. sinappi, valkosipuli ja tuore ananas.
Mistään ei ikinä ole vatsavaivoja tullut, paitsi nyt sitten tämä -.-

Ja kun oireet alkaa jo ennen kun saa edes omenaa syötyä loppuun o.O

Täytyy nyt tehdä kokeilu, siirtyä takaisin S-marketin omenoihin.
Ja kun nuo granny smithit on ainoita omenoita mistä tykkään, juurikin sen kirpeyden takia niin muut lajikkeet ei edes kelpaa :D

Kuoritko omenan vai syötkö kuorineen?

Veikkaisin, että olet allerginen säilöntäaineelle tai jollekin torjunta-aineelle ennemmin kuin itse omenalle. S-Marketin ja Lidlin omenat tulee luultavasti eri toimittajilta ja eri omenatiloilta vaikka samaa lajiketta ovatkin.

Itse kuorin aina ulkomaiset omenat, koska siinä kuoressa voi olla vaikka mitä myrkkyjä eikä ne lähde pois huuhtelemalla.

Kuorin tottakai, ja ennen kuorimista huuhtasen. Kotoa opittua, että kaikki muut kuoritaan paitsi kotimaiset, ja nekin harvat kotimaiset mitä syön pesen kunnolla.

ma en voi syoda mitaan omenoita ikina. oireet vain pahenee kun ikaa tulee. porkkana myos ei ei. peruna nain huhtikuu-lokakuu ei. tuore ananas ei. lista alkaa olla loputon.... ja ikaa nyt 34. voin vannoa et kymmenen vuotta sitten ei ollut mitaan. lapsi synty nelja vuotta sit ja nyt on helvetti valloillaan!

Minäkin epäilisin että omenan pintaan on ruiskutettu jotain jolle reagoit.

Mites kypsentäminen? Pakastaminen?
Serkun allerginen lapsi syö omenansa niin, että omena kuoritaan, pilkotaan ohuiksi siivuiksi ja annetaan hetki olla pöydällä. Omenasta kuulemma haihtuu jotain happoa..

Plus että kyllähän niitä huijauksiakin tapahtuu
Maahantuojille on voitu myydä muka granny smith omenoita, vaikka olisivatkin oikeasti jotain ihan muuta lajiketta ties millä aineilla käsiteltynä.
Tiedä sit kumpi on oikeaa :)

Meinasin nyt noi kolme viimestä omenaa syöttää elukoille tai heitän meneen, jo ihan tän oireilun ja epäilyn takia ja kun ei ne edes ollut niin hyviä - happamuudesta tietoakaan :D

Antaa nyt kropan rauhottua jokusen päivän ja siirtyä noihin toisiin mistä ei oireita oo tullu. Ja jos nyt sattuu niistä joskus alkaa tuleen oireita niin oon sitten vaikka ilman.
Noi omput on vaan oikeestaan ainoita hedelmiä mitä tykkään syödä, kun ei happamia satsumiakaan ole tarjolla kun vähän aikaa ja greipit, sitruunat ja muut on jo liian happamia.
Pätee siis kaikkiin hedelmiin toi, että makeita en syö kun ne ei oo hyviä :D
Ja en niin tykkää keitetystä/paistetusta, kun nimenomaan haluan omppujen olevan kiinteitä ja rouskuvia.
Ei kuitenkaan oo ikinä esim. Kauraomebapaistoksesta mitään tullu, ei omppuhillosta eikä omenamehustakaan.

Viimeksi muokattu:
Lajikkeissa on ainakin eroja, varmaan myös eri alkuperissä (viljelytavat, maaperä, myrkyt). Suomessahan viljellään Santana-nimistä lajiketta ahvenanmaalla ja moni omena-allergikko voi syödä sitä. Mulle sopii vain se. Muista alkaa suu kutista.