Hae Anna.fi-sivustolta

Omenapuusta pistokas, onnistuuko?

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä Apua.., 07.10.2008.

1. Apua.. Vierailija

Vanhempieni pihalla kasvaa ikivanha, huonokuntoinen omenapuu. Luulin jo että puu olisi kokonaan kuollut, mutta kun kävin viikonloppuna vanhemmilla kylässä niin kyllä vaan oli vielä oksissa omenoita, ja aivan erityisen herkullisia omenoita! En tiedä voiko puuvanhusta enää leikkaamisilla pelastaa, mutta saako puusta otettua pistokkaita ja jos niin miten? Olisi ihana jatkaa tuon puun eloa vaikkapa meidän mökillä, mihin olemme omenapuuta hankkimassa jossain vaiheessa.

Tietenkin myös vinkkejä vanhan puun pelastamiseen (jos sellaisia on) otetaan vastaan. Varmaan ainakin kuolleet oksat voisi karsia pois.

2. Varttaminen Vierailija

Puusta kannattaa ottaa verso, joka vartetaan perusrunkoon. Sellaisia voi ostaa taimitoilta ja taimistot myös voivat tehdä varttamisen puolestasi. Googlaa "omenapuun varttaminen".

3. Ap. Vierailija

Jaa-a, tuo varttaminen kuulostaa kyllä hippasen liian vaikealta meikäläiselle. Ajattelin että joskohan omenpuusta olisi saanut pistokkaan samalla tapaa kuin vaikkapa rahapuusta, siis tyyliin että tökkää oksan multaan ja avot. Mutta eipä se taida onnistua niin!

4. Signe T. Vierailija

Kyllä kannattaa vielä hoitaa puuvanhusta. Joku puutarhuri antaisi varmaan hyviä ohjeita puun pelastamiseksi. Heti ei kannata alkaa leikkaamaan rajuin ottein. Itselläni on n. 70 vuotiaita omenapuita ja hellin käsin olen niitä joka kevät leikannut. Jäkälän ja sammaleen olen varovaiset harjannut pois, yleensä sekin on helppo tehdä sateen jälkeen. Yksi puu on kaunis katsella , vaikka siinä on paljonkin jäkälää, eikä se ole näistä "loisistaan" näyttänyt kärsivän, omenasatoa on tullut ja puu on vehreä.

5. Signe T. Vierailija

Kyllä kannattaa vielä hoitaa puuvanhusta. Joku puutarhuri antaisi varmaan hyviä ohjeita puun pelastamiseksi. Heti ei kannata alkaa leikkaamaan rajuin ottein. Itselläni on n. 70 vuotiaita omenapuita ja hellin käsin olen niitä joka kevät leikannut. Jäkälän ja sammaleen olen varovaiset harjannut pois, yleensä sekin on helppo tehdä sateen jälkeen. Yksi puu on kaunis katsella , vaikka siinä on paljonkin jäkälää, eikä se ole näistä "loisistaan" näyttänyt kärsivän, omenasatoa on tullut ja puu on vehreä.

6. Ezco Vierailija

Ei missään nimessä kannata varttaa jos kyseessä jos alkuperäinen puu ei ole vartettu. Eli jos lajikkeessa on luonnostaan sekä hyvät juuret että hedelmät kannattaa laittaa ennemmin pistokkaasta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri