Hae Anna.fi-sivustolta

Omiensa joukossa turvassa

Viestiketju osiossa 'Ajankohtaista' , käynnistäjänä Kompiainen., 09.07.2018.

1. Kompiainen. Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lähiössä kasvaneille kaikkein turvallisin paikka maailmassa on oma kortteli, missä voi rauhassa kävellä hunnutettuna muiden häiritsemättä. Jos joku grillaa, naapurit pyydetään mukaan syömään, eikä kenenkään tarvitse pelätä. Asukkaita ympäröi rakkaus ja turvallisuus, eikä vain oman perheen jäseniä ja ystäviä, vaan myös vieraita ihmisiä. Sen sijaan lähiön ulkopuolella on turvatonta. Näin ainakin, jos uskoo Aftonbladetin keskusteluartikkelia, jossa mielipide on kirjoittajan eikä median.

Kirjoittaja ei ota kantaa uskontoihin, vaan kertoo saavansa pitää huntua vapaasti ilman pelkoa omalla alueellaan. Eipä kerro sitä, saako virkavalta kävellä samoin kuin hän. Tai toisuskovainen, kuten kristitty tahi juutalainen. Tai sitä, saako laitaoikeiston edustaja nauttia grilliherkuista samoin kuin kaikki muutkin. Muukalaisen osa on olla varuillaan, eikä erimielinen, jos haluaa päästä osalliseksi.

Selkeä osoitus siitä, että oma turvallisuus on paras siellä, missä elää samalla tavoin pukeutuvia ja ajattelevia ihmisiä, joten sen vuoksi Ruotsi on jakautunut erilaisiin lähiöihin, jotka ovat ikään kuin pieniä kaupunkivaltioita samaan tapaan kuin Kreikassa aikojen alussa. Sielläkin asukkailla oli turvallinen olo, jolleivat naapurit intoutuneet sotimaan spartalaisittain toisiaan vastaan. Sellaista se on siis aina ollut.

Ei lainkaan käännös, mutta aihetta antoi:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zL1yy5/jag-kanner-mig-mer-otrygg-utanfor-fororten

2. Olen niin kyllästynyt narinoihin, missä muslimeja sorretaan. Jos valkonaama menee heidän asuma-alueille, niin he saavat ihan samanlaisen kohtelun kuin itse väittävät saavansa oman alueensa ulkopuolella. Olen tuon itsekin kokenut, en ole tervetullut tietyille alueille valkonaamana. Me ollaan aika samanlaisia, kumpikin kohtelee erilaisia kehnosti, mutta vain muslimien kaltoinkohtelusta puhutaan ääneen.

Tosi naiivia väittää, että joidenkin asuma-alueiden omgelma-alueiksi leimaaminen johtuisi ennakkoluuloista. Ongelma-alue on saanut leimansa siksi, että asukkaat ovat luoneet ongelmia, joita alueen tietyt asukkaat eivät ehkä kohtaa, koska kalsea kohtelu suuntautuu ulkopuolisina pidettyihin. Miksi ei esim. valkonaama, poliisi, palokunta ja transut saa samaa, hyvää kohtelua, miksi ei heille tarjota grilliruokaa?

Olen asunut sekä ruotsalaisten että maahanmuuttajien asuma-alueilla. Ruotsalaisten naapureiden kanssa juttelin päivittäin, joitakin vain moikkaisin, toistet opin tuntemaan paremmin. Aina oltiin ystävällisiä, autettiin jopa tarvittaessa. Olen matkustellut paljon ja pitänyt monikulttuurista ja siksi odotin jotain muuta, kun muutin mamujen asuma-alueelle. Missään muualla en ole tuntenut itseäni niin yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi. Naapurit ei moikkaa takaisin, en saa katsekontaktia naapureihin edes hississä. Jos yritän sanoa jotain ystävällistä, niin korkeintaan pyörittelevät silmiään. Kun saan katsekontaktin, niin se on murhaava katse joltain huivipäältä. Minä olin monikulttuurin puolesta puhuja ennenkuin olin asunut mamualueella, enää en ole. Ruotsin monikulttuuri on jotain ihan muuta kuin maailmalla näkemäni.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri