Omistusasujat hohoi! Tiesitkö että sinua lellitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä en tiennyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä en tiennyt

Vieras
Vatt-johtaja Vartiainen arvostelee omistusasumisen lellimistä

10.5.2012
Piia Elonen
Helsingin Sanomat

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen uuden ylijohtajan Juhana Vartiaisen mukaan omistusasumisen suosimisesta luopuminen synnyttäisi Suomeen aidot vuokra-asuntomarkkinat.Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (Vatt) tuore ylijohtaja Juhana Vartiainen arvostelee kovin sanoin suomalaista omistusasumisen suosimista.

"Omistusasumisen verokohtelu on niin lievää, että aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi lisätä työhaluja."

Nykyjärjestelmässä asuntolainan koroista saa verovähennystä, laskennallista asuntotuloa ei veroteta ja Suomen kiinteistövero on alhainen.

"Olen minäkin omistanut asuntoja koko ikäni, mutta yhtä lailla voisin tehdä sen omalla rahallani enkä veronmaksajien ja vuokralla-asujien rahoilla", demaritaustainen Vartiainen lataa.

"Suomessa itketään, kun tänne ei synny vuokra-asuntoja, vaikka asia on täysin poliitikkojen käsissä. Suomessa ei kannata asua vuokralla, mikä on iso vääristymä markkinatalouteen."

Ylijohtaja uskoo, että omistusasumisen lellimisestä luopuminen synnyttäisi Suomeen aidot vuokra-asuntomarkkinat, mikä samalla lisäisi työvoiman liikkuvuutta ja työn tarjontaa.

Nyt esimerkiksi entiset paperityöläiset eivät välttämättä halua liikkua työpaikkojen perässä jo maksetuista omakotitaloistaan.

"Sitä paitsi omakotitalon omistaminen jossain paperitehtaan vieressä on iso riski, jos tehdas lopettaa ja talojen arvo alenee. Ainakaan valtion ei pitäisi verotuksella suosia tällaista kummallista riskikäyttäytymistä."

Vartiaisen varsinainen missio on patistaa suomalaiset töihin. Hän listaa tukun keinoja, joilla työn tarjontaa voi lisätä. Päätökset hän jättää poliitikoille.

Onhan tosi väärin se, ettäkun on ensin maksanut 20-30 vuotta asuntolainaa niin sen jälkeen voi ottaa hiukan iisimmin. On se vaan niin vitun väärin!

""Omistusasumisen verokohtelu on niin lievää, että aika pienillä tuloilla tai kotirouvastatuksella saa aika mukavan elintason. Kovempi kiinteistövero voisi lisätä työhaluja.""

Ei se kyllä silloin siltä tuntunut, kun vielä oli omistusasunto - tai siis talo. Helvetin kallista se oli pankkilainan päälle maksaa sähköt, jätemaksut, lämmitys, vesi, vakuutukset ym. ym. Nyt asun vuokralla ja olen moninkerroin tyytyväisempi. Vähemmän huolta ja palvelu pelaa.

Jos vuokra-asumista tuetaan asumistuella niin kylä omistusasumistakin pitää tukea.
Jos verohelpotuksista luovutaan niin samalla pitää luopua vuokratuista sillä ne jos mitkään pitävät yllä liian kovaa vuokratasoa suhtessa ihmisten maksukykyyn.

Tiedostan kyllä, että kansantalouden kokonaismittakaavassa omistusasumiseni on haaskuuta. Mutta niin kauan kuin meillä on munattomia poliitikkoja, jotka eivät ota asiaa laajasti pöydälle ja tee kipeitä päätöksia en aio syyllistyä.

[QUOTE="mä";26237281]Jos vuokra-asumista tuetaan asumistuella niin kylä omistusasumistakin pitää tukea.
Jos verohelpotuksista luovutaan niin samalla pitää luopua vuokratuista sillä ne jos mitkään pitävät yllä liian kovaa vuokratasoa suhtessa ihmisten maksukykyyn.[/QUOTE]

Siis korjaan asumistuesta pitää luopua :( sori

[QUOTE="mä";26237281]Jos vuokra-asumista tuetaan asumistuella niin kylä omistusasumistakin pitää tukea.
Jos verohelpotuksista luovutaan niin samalla pitää luopua vuokratuista sillä ne jos mitkään pitävät yllä liian kovaa vuokratasoa suhtessa ihmisten maksukykyyn.[/QUOTE]

Juuri näin.

Itse asun omistusasunnossa jota pienillä tuloillamme maksamme. Kotirouvastatuksesta voi vain haaveilla. Toista olisi jos asuisimme vuokralla. Tällöin saisimme asumistukeakin... että se siitä omistusasujien lellimisestä.

Ja jos ajatellaan, että suurin osa asuisi vuokralla niin eikö se olisi pahentaisi eriarvoisuutta kun vain harvat omistaisivat ja voisivat kääriä muiden rahat?

Kai tämä nyt on suora viittaus siihen asuntolainan verovähennysoikeuteen.

Mikä on tietysti ihan täysi järjettömyys. Samalla perusteella pitäisi verovähennys antaa osakkeisiin, veneisiin yms.
Niin, kyse on varallisuuden hankkimisesta. Se että siinä tulee hommattua lämmin tila itselle kylmyyttä vastaan, on vain kiva sivuseikka verotuksen kannalta.

• Tykkää
Reactions: Tuulipuku
Joo. Kaikki vaan mennään asumaan vuokralle ja sovitaan vielä niin että kukaan ei saa omistaa mitään ja lähetytään muutenkin sitten vaikkapa jonkun Pohjois-Korean oloja niin johan ollaan kaikki sitten tyytyväisiä.

Ei tämä omistusasunnossa asuminen niin halpaa ole, kun pitää maksaa, kuten joku jo aiemmin mainitsi, jätemaksuja sun muita ja itse on vastuussa asuntonsa kunnossapidosta. Ja siis tietenkin lainanlyhennykset, joista onkin sitten helppo maksaa oma osuutensa kun on tälleen niinku kotirouvana vai miten se tyyppi nyt mielipiteensä ilmaisi. Kovin herra kuvittelee kotihoidontuen olevan suuri ja että sillä summalla maksetaan kaikki elämän menot. Onneksi minulla tosin on säästöjä että pystyn maksamaan oman osani meidän kustannuksistamme.

[QUOTE="vieras";26237368]Joo. Kaikki vaan mennään asumaan vuokralle ja sovitaan vielä niin että kukaan ei saa omistaa mitään...[/QUOTE]

Voitko antaa jonkun syyn miksi minun pitäisi maksaa siitä että sinä saat itsellesi varallisuutta?
Sinä, joka koet olevasi yhteiskunnan tukipilareja ja maksavaa luokkaa. Hoida itse oma varallisuutesi.

Voi että, ihan herroikshan tässä elää, mitäs siitä et laatikosta putkahti just 2500.00 euron putkilasku, noihan on ihan taskurahoja kun tää omistusasuminen on niin helvetin halpaa ja kannattavaa.. ;)

Vartiainen pohjustaa tässä ns asuntotuloveroa, eli veroa jonka omistusasujat joutuisivat maksamaan laskennalisesta asuntotulosta joka ei omistussuhteen takia kilahda verottajan kirstuun.

Asumistukea on mahdollista saada myös omistusasuntoon.

[QUOTE="auts";26237383]Voitko antaa jonkun syyn miksi minun pitäisi maksaa siitä että sinä saat itsellesi varallisuutta?
Sinä, joka koet olevasi yhteiskunnan tukipilareja ja maksavaa luokkaa. Hoida itse oma varallisuutesi.[/QUOTE]

Tuskin sinä minun varallisuuttani maksat. Ihan itse maksan lainanlyhennykseni ja muut elämän kustannukseni. Jos nyt saa jonkun pienen verohelpotuksen lainan korkoihin niin se on aika pieni summa verrattuna siihen mitä monet saavat tukea vuokra asumiseensa. Kirjoituksestasi päätellen taitaa olla niin että minä ja muut veronmaksajat kustannamme sinun ja monien muiden elämistä ja asumista. Kai tiesit että niitä asumistukia vuokra-asuntoihinmaksetaan verovaroilla...

Tiedän kyllä, että systeemi suosii omistusasumista juurikin tuon verovähennysoikeuden vuoksi (sitä asuntotuloshaissea en sijaan suostu hyväksymään). En ole järjestelmään syyllinen, enkä myöskään aio panna vastaan, jos/kun ko. vähennysoikeus poistuu.

Kysymys kuuluu kuitenkin, että entäs sitten? Kyllähän samaa mannaa on tarjolla teille vuokralaisillekin, kunhan vaan teette tarvittavat toimenpiteet, eli siirrytte omistusasumiseen.

Mä viittasin vaan tohon lellimiseen, omistusasuminen on niin hemmetin kallista et verovähennykset tms. ei todellakaan ole mitään lellimistä..Eikä noilla vähennyksillä kukaan varmaan herroiks pääse elämään kuten tuossa viitataan..

Tuon ukon jutut on ihan hanurista..

HS: Rajua puhetta lasten kotihoidosta - "Velttoilua" | Perhe | Iltalehti.fi

Mutta se on suoraa tulonsiirtoa esim. minulta sinulle. Miksi minun, jolla ei ole asuntovelkaa, pitäisi maksaa sun kämppää? Tähän minä voisin ottaa perusteluja. Sinä pystyit todennäköisesti viettämään lomasi ulkomailla tai ostamaan vastaavasti vähän paremman kämpän tämän tulonsiirron takia.

Minä ilomielin ottasin pienemmän veroprosentin...

Yhteistyössä