Omituista välinpitämättömyyttä äidiltäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olin eilen äitini luona. Hän on neljän ala- ja yläasteella olevan yh. Näillä neljällä sisaruksellani on eri isä kuin meillä vanhemmilla, jotka emme ole enää vuosiin asuneet kotona.

Äitini ei ole erityisesti opettanut näille esim. käsienpesua ja usein nämä lapset pilkkaavat sitten sitä, että minä olen tarkka ja sanovat lapsilleni että "muistakaa sitten taas pestä kädet ennen kun syötte mitään". Joo minä olen opettanut 5v ja 3v lapseni pesemään kätensä ennen syömistä, kädet pestään myös kun tullaan sisälle jne jne.

Eilen 11v veljeni sitten sanoi että hän antaa pojalleni yhden pelin mitä ei ole käyttänyt kahteen vuoteen. Haki sen ja alkoi testailla ja totesi, että taitaa olla patterit loppuneet. Minä sanoin, että jos et ole käyttänyt sitä kahteen vuoteen niin ne patterit on taatusti vuotaneet sinne. Poika avasi kotelon ja sanoi, että "joo on nää vuotanu". Näpräili pattereita ja minä sanoin, että laita nyt ne patterit pois ja pese kätesi. Ei mitään, poika edelleen tutkii pattereita. Sitten äitini huusi, että vie ne roskikseen. Totesin äidilleni, että ai roskikseen minne ne kuuluukin. Joo he ei kuulemma harrasta lajittelua.

Okei. Sitten sanoin taas 11veelle, että nyt ne kädet pesemään. Ei tartte kuulemma kun se oli ihan kuivaa. Käskin laittaa ne patterikotelot kiinni ja poika siivosikin sitten pelin pois.

Mutta käsiään hän ei lopultakaan pessyt ja vaikka mainitsin asiasta äidilleni niin tämä vain hymähti.

Niin että olenko nipo vai onko teidän mielestänne ok että vanhempi on noin välinpitämätön?

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Tiesitkö, ettei lasten pitäiskään olla kokoajan käsiää pesemässä? Luonnollinen vastustuskyky ja sen kehittyminen kärsii. Näin meille neuvottiin jo synnärillä. Riittää, ku vessareissun jälkeen pesee tai jos on selvästi likaset.

Kyllä kuule tiesin, mutta tiedän myös että jos sisälle tullessa ja ennen ruokailua pesee kädet niin siinä ei yksikään vastustuskyky kärsi.

Ja haloo!!! Vuotanut patteri!!!

kyllä meillä pestään kädet,minulla on 1,2v ja 3,6v ja jos ei voi niin käsipyyhkeet on aina mukana ,kaupassakin,et ole nipo ,ehdota käsidesa pulloa jos ei huvita käsiä pestä ,en tiedä toimisko

Varmaan hymähti sen takia kun ajatteli että "noh siinä nuori innokas äiti touhuaa, kyllä ne liiat höpötykset siitä karisee kun on _muutama_ lapsi ja vuosikymmen takana"

Ei se vuotava patteri ole pointti tässä varmaan ollenkaan.
Vaan se että sinun mielestäsi äiti ei huolehdi lapsistaan tarpeeksi.

Mitenkähän ne on ennen maalla esim selvinnyt. :D

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
No joo, en mä jaksaisi kytätä, peseekö mun ala-asteikäiset sisarukset käsiään paristojen roplaamisen jälkeen.

Eli jos siinä kuulisit, että patterit on vuotaneet ja että poika näpelöi niitä niin et käskisi käsipyykille? Aika typerä äiti olet. Tiedätkö että se on syövyttävää ainetta mitä niistä valuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Varmaan hymähti sen takia kun ajatteli että "noh siinä nuori innokas äiti touhuaa, kyllä ne liiat höpötykset siitä karisee kun on _muutama_ lapsi ja vuosikymmen takana"

Minulla on kolme lasta ja voin kertoa, että käsienpesu on meillä niin itsestäänselvyys että siitä ei tarvitse edes lapsille sanoa erikseen. Tietävät, että ulkoa tullessa kädet pestään eikä siitä tarvitse tehdä numeroa. Ja tästä tavasta ei luovuta. Enkä katso olevani mikään "innokas nuori äiti" kun esikoinenon 5 vuotias ja itse olen 30v.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä meillä pestään kädet,minulla on 1,2v ja 3,6v ja jos ei voi niin käsipyyhkeet on aina mukana ,kaupassakin,et ole nipo ,ehdota käsidesa pulloa jos ei huvita käsiä pestä ,en tiedä toimisko

Sairasta

No huhhuh... Sairasta todellakin, sitten ihmetellään kun kaikenmaailman taudit jyllää ( ennemmin tai myöhemmin ) kun ollaan ihan liian ylihygienisiä!?

Meillä pestää kädet vaan kun tullaan pihaleikeistä tai luonnollisesti jos on sotkuuntunu muuten vaa....
B) Ja kipeenä ei oo oltu :D Never :D

Joo tämä on tämä sama ilmiö kuin eräässä tuttavaperheessä, nissä lasten kädet on aina ihan mustat ja tahmeat liasta. Musta tällainen on kuvottavaa.

Niin ja kaikille teille, ketkä haukkuvat hysteerikoiksi niin se on kyllä ihan todistettua, että käsienpesu vähentää infektiotauteja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiesitkö, ettei lasten pitäiskään olla kokoajan käsiää pesemässä? Luonnollinen vastustuskyky ja sen kehittyminen kärsii. Näin meille neuvottiin jo synnärillä. Riittää, ku vessareissun jälkeen pesee tai jos on selvästi likaset.

Kyllä kuule tiesin, mutta tiedän myös että jos sisälle tullessa ja ennen ruokailua pesee kädet niin siinä ei yksikään vastustuskyky kärsi.

Kyllä mä olen Ap sun kanssa ainakin täysin samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja PE:
Joo tämä on tämä sama ilmiö kuin eräässä tuttavaperheessä, nissä lasten kädet on aina ihan mustat ja tahmeat liasta. Musta tällainen on kuvottavaa.

Niin ja kaikille teille, ketkä haukkuvat hysteerikoiksi niin se on kyllä ihan todistettua, että käsienpesu vähentää infektiotauteja.

Tottakai mutta normaali pesu ja että se on osa arkea on eri asia kuin se että menee suurinpiirtein muovipussit käteen teipattuna kaupaan kun pelkää saavansa ties minkä pöpön sieltä...
:D

No nimenomaan kädet ei oo siellä ulkona niin likaseks tulleet, et niissä mitään vaarallista olis. Ihan painotettiin, että EI PIDÄ pestä käsiä esim hiekkalaattikoleikin ja välipalan välissä. Se on vaan nykyaikasta bakteerikammoa ja ylimäärästä hysteriaa, siks kaikki on nykyään kokoajan kipeenä.

Vauvan kuuluu myös saada käydä maistelemassa kengänpohjia, siitä se saa vastustuskylkynsä. Ja kaiken maan käsidesit nyt on ihan vihoviimenen. Enkä tätä oo päästäni keksiny, ihan lekurilta saatu neuvo.

Ja haloo itelles, KUIVUNUT vuotanu patteri, mitä siitäki luulet irtoovan?

Mä oon TÄYSIN samaa mieltä ap:n kanssa!!! Kyllä ne kädet pestään muutekin kuin vaan silloin jos on tosi likaiset HALOO!!! Synnärillä taisi olla epäsiisti kätilö ;) Se on yleishygieniä ja varsinkin nykypäivänä kannattaa todellakin ne kädet pestää useammin kuin kerran päivässä/viikossa;).
Meilläkin pestään aina kun tullaan kotiin,ennen kuin syödään ja varsinkin jos kosketaan jotain paristoja, hyi hyi teitä epäsiistejä...
Huomaahan sen täälläkin kun aikuset kerää karkkiosastolta karkit takas pussiin tai antaa vauvalle tutin takas suuhuun sen jälkeen kun se kävi yleisellä,paskasella lattialla...Mixei pistää ensin omaan suuhuun hyi v*ttu sanon minä!!!

Minulla on kolme lasta ja voin kertoa, että käsienpesu on meillä niin itsestäänselvyys että siitä ei tarvitse edes lapsille sanoa erikseen. Tietävät, että ulkoa tullessa kädet pestään eikä siitä tarvitse tehdä numeroa. Ja tästä tavasta ei luovuta. Enkä katso olevani mikään "innokas nuori äiti" kun esikoinenon 5 vuotias ja itse olen 30v.

Ok.

Mutta asiaan : Mitä luulet äitisi miettivän jos sinä menet häntä neuvomaan lapsen kasvatuksessa ? Käsien pesu ei ole mikään välttämättömyys ensinnäkään, mutta ihan hyvä asia kunhan siitä ei tee numeroa.

Ehkä äitisi kuuluu niihin ihmisiin jotka ei kasvata lapsiaan jonkun Me Naiset /Vauva lehden sisällysluettelon mukaisesti. :D

No nimenomaan kädet ei oo siellä ulkona niin likaseks tulleet, et niissä mitään vaarallista olis. Ihan painotettiin, että EI PIDÄ pestä käsiä esim hiekkalaattikoleikin ja välipalan välissä. Se on vaan nykyaikasta bakteerikammoa ja ylimäärästä hysteriaa, siks kaikki on nykyään kokoajan kipeenä.

Vauvan kuuluu myös saada käydä maistelemassa kengänpohjia, siitä se saa vastustuskylkynsä. Ja kaiken maan käsidesit nyt on ihan vihoviimenen. Enkä tätä oo päästäni keksiny, ihan lekurilta saatu neuvo.

Ja haloo itelles, KUIVUNUT vuotanu patteri, mitä siitäki luulet irtoovan?

Juu vauvan kuuluu saada maista kengänpohja :( ootko tosissas?? Maista ensin itse ;)

Eiköhän tämä threadi ollut tässä.

Oli käsienpesu mitä hyvänsä.

AP mokasi kun meni omaa _äitiään_ neuvomaan lapsen kasvatuksessa.

ensinnäkin hänen kotona komensi hänen lapsiaan omien tapojen mukaisesti (1 virhe)
Ja kun häntä ei toteltu niin meni äitiään neuvomaan (2 virhe)
Tuli tänne hakemaan tukea omalle kannalleen (3 virhe)

strike strike

Ok.

Mutta asiaan : Mitä luulet äitisi miettivän jos sinä menet häntä neuvomaan lapsen kasvatuksessa ? Käsien pesu ei ole mikään välttämättömyys ensinnäkään, mutta ihan hyvä asia kunhan siitä ei tee numeroa.

Ehkä äitisi kuuluu niihin ihmisiin jotka ei kasvata lapsiaan jonkun Me Naiset /Vauva lehden sisällysluettelon mukaisesti. :D

Minulle on kuule ihan sama millaista paskaa niiden käsistä roikkuu, mutta tuota vuotanutta patteria nyt kauhistelin. Ihanko oikeasti sinusta on ok että 11v ei pese käsiään sellaisen käsittelyn jälkeen? Minusta ei ole edes ok että sen ikäinen koskee vuotaneeseen patteriin.

Sinusta minä en siis saa huomauttaa käsienpesusta, mutta äitini lapset saa kyllä pilkata minun lapsiani siitä että heillä on tapoja?

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:

Tottakai mutta normaali pesu ja että se on osa arkea on eri asia kuin se että menee suurinpiirtein muovipussit käteen teipattuna kaupaan kun pelkää saavansa ties minkä pöpön sieltä...

KUka tässä mistään muovipusseista puhui? Normaali käsihygienia on ihan eri asia kuin hysteerinen käsihygienia.

Ja voin kertoa, että vaikka meillä lapset pistelee lattialta suuhunsa vaikka mitä ja syö ulkonakin sormiaan jne niin itse olen OMIEN käsieni suhteen tarkka, ylitarkka pesun suhteen ja ihme ja kumma niin en silti sairastele.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Juu vauvan kuuluu saada maista kengänpohja :( ootko tosissas?? Maista ensin itse ;)

Ihan oon tosissani. Mut on myös tällä perjaattella kasvatettu, enkä koskaan oo flunssassa tai mahataudissa.

Voin vielä ymmärtää sua tossa patterijutussa, mut en tossa ylettömässä käsien hinkkaamisessa joka välissä.

Mut ollan eri meiltä, en mä jaksa alkaa riitelee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:

KUka tässä mistään muovipusseista puhui? Normaali käsihygienia on ihan eri asia kuin hysteerinen käsihygienia.

Ja voin kertoa, että vaikka meillä lapset pistelee lattialta suuhunsa vaikka mitä ja syö ulkonakin sormiaan jne niin itse olen OMIEN käsieni suhteen tarkka, ylitarkka pesun suhteen ja ihme ja kumma niin en silti sairastele.

Ei kukaan, esimerkki, esimerkki ;) Älä ota sitä niin kirjaimellisesti ni ei ala sattua päähän :D

Se oli tarkoitettu sitäpaitsi enemmän siihen kommenttiin jossa vierailija mainitsi pitävänsä käsipyyhkeet messissä kaupassa jne :D

Mut noh, jokainen tavallaa, minen menis mutsiani neuvomaan ja jos sen vekarat ei pese käsiä niin sitten ei pese! Ja kyllä sä voit niitä sisaruksias komentaa jos ne naljailee sun lapsille, tai opeta omas sanomaan vastaan jtn fiksua :whistle:

Yhteistyössä