Ompelua harrastavat! Kangas asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rania
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rania

Aktiivinen jäsen
06.08.2006
1 359
0
36
Mulla on uusi ompelukone, peruskone. Kävin kattomassa kankaita ja ne tuntui hirmu kalliilta. Haluaisin ommella olohuoneeseen verhot ja kangasta menisi se viisi metriä. Kankaan hinta oli 8e/m ja ihan yksiväristä paksumpaa se oli. Onko olemassa hyvälaatuista edullisempaa kangasta? Missä liikkeissä?
Yhteensä noiden verhojen hinnaksi tulisi lankoineen yli 40e...joitain valmisverhoja saa halvemmalla? Mutta olisipa kerrankin kunnon verhot, kun tekisin itse.

Oletteko tehneet itse lakanoita ja pussilakanoita? Mistä olette löytäneet tuhtia lakanakangasta sellaiseen hintaan, että kannattaa tehdä itse?

Oletteko tehneet lastenvaatteita itse? Ajattelin jos tekisi useammat college housut tukevammasta kankaasta pojalle, kun sillä ne kuluvat niin nopeasti, kannattaako taloudellisesti?

Esim. kodin 1:ssä on kangasta 5 e/m. ...varsinkin nyt ale-aikaan siellä on kankaita jopa 2 e/m.

Toinen paikka, jossa on halpoja kankaita (lakanoihinkin) on Ikea.

Mutta juu, hyvin usein valmisverhot tulevat HALVEMMIKSI kuin itse tekemät (varsinkin esim. Vallilan kankaissa). Jotta onnea vaan niille, joille valmisverhojen pituudet sopivat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Esim. kodin 1:ssä on kangasta 5 e/m. ...varsinkin nyt ale-aikaan siellä on kankaita jopa 2 e/m.

Toinen paikka, jossa on halpoja kankaita (lakanoihinkin) on Ikea.

Mutta juu, hyvin usein valmisverhot tulevat HALVEMMIKSI kuin itse tekemät (varsinkin esim. Vallilan kankaissa). Jotta onnea vaan niille, joille valmisverhojen pituudet sopivat. :)

Niin ja lastenvaatteisiin: jos hintaa ajattelet, niin usein esim. H&M:n lastenvaatteet tulee todella paljon halvemmaksi kuin itse tekemällä (kangas on kallista ...ja sitten vielä jos laskee hinnan käytetylle ajalle...)

kaverin äiti on kova osteleen kankaita ja ostaa tai ainakin osti muutamia vuosia sitten kun vielä ompeli nin finleissonin tehtaalta sika säkissä kankaita joista yhdistelemällä tein ittelleni kapioita aikanaan.. eli siellä on jopa valmiiks ommeltujakin pussilakanoita joissa toiselle tai molemmille puolille on jatke osunu ja se jatke on sellanen paksu puuvillalanka siksak sauma jossa kankaat menee pällekkäin...
niistä eri lailla yhdistelemällä tein isoja pussilaknoita ja pienistä paloista vauvan lakanoita yms.
sitten kangas liikkeissä kannattaa mennä kilottain myytävien laatikkoo penkoon sieltä löytyy usein hyvin.
verhoja tosin ei sieltä löydä paitsi ehkä ale hyllyiltä jos löytää sopivaa...
nää alennusmyynnit kannattaa aina kiertää vaikkei sillä hetkellä tarviskaan mitään jos vaikka iskis inspis... sitten ainakin halpalassa oli joskus sellasia päivä että ahda tunge sullo...muovikassillinen jotain myös isoja paloja maksoi ehkä 20E
porukat kävi sieltä kerran hakemassa 10 metriä tuulipukukangasta ja piitkän colitsi palasen josta tehtiin housuja ja paitoja ja sitä on vieläkin!!

Mie oon ommellu kummilapsille ja kavereiden muksuille sekä veljelleni (aikoinaan) collegehousuja ja kyllä ne edullisemmaksi tulee niin kauan, kunhan housujen kaikki osat mahtuu yhden pituuden mittaiselle kankaalle. Eurokankaan kotimainen collegehousukangas on hyvää ja edullista, samoin se resori. Sit oon tehnyt yöpukuja kotimaisesta raitatrikoosta, joka on todella kestänyt pientenkin vauvojen jokapäiväiset pesut. Sitä saa myös Eurokankaasta, olisko ollu 6,50e metri. Verhoja oon tehnyt Eurokankaan voileesta, laskeutuu kivasti ja on edullista, alle kympin metri muistaakseni. Ompelu ei niin kivaa, kun kangas on niin liukasta. Ja aina omatekemä ei tuu halvaksi, mutta eipähän muilla ole samanlaisia. Onnea ompeluihin!

Kiitti. Tulikin kivasti vastauksia. Hyvähän tuon kaupungin ainoan kangaskaupan on pitää tuollaisia hintoja..mutta jahka pääsen tästä suuremmille kylille...

Huomasin koneeni hannaavan paksumpaa ja samalla liukkaampaa kangasta ommeltaessa. Oisko jollain vinkkiä, millä tempulla onnistuisi..pitääkö neulaa vaihtaa järeämpään vai muuttaa tikin pituutta tms.? Eva merkkinen peruskone on, ei mikään maailman hienoin, mutta oma kuitenkin...

itsekkin halusin meille ihan vaaleanharmaat perus puuviillaa olevat verhot keittiöön ommella,oli kankaat sen hintasia että lopulta päädyin ostaa kaksi harmaata lakanaa,kipale makso 6.5e ja jos itse olisin ommellu niin n.30e olis tullu maksaa plus vaiva kaupanpäälle,ja hermaasta kankaasta ommeltuna ne olis ollu just samannäköist kun nää lakanat jotka meillä nyt ikkunassa.
Että ei siinä aina säästä kun itse ompelee,lasten vaatteissa ehkä ja olen tykännyt tytölle ommella kun ei heti tule samanlaista vastaan kylällä,ja pienelle ihmiselle kiva,helppo ja nopea ommella.

Yhteistyössä