On se kumma kun rautakaupassa myyjät puhuvat vain miehelle, vaikka minä olen asiakkaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raivostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raivostunut

Vieras
Olen rakennusalan ammattilainen, käynyt koulun ja tehnyt näitä hommia useamman vuoden jo. Nyt teemme remppaa omaan taloon ja joka ikinen kerta, kun asioimme rakennusliikkeissa, myyjät eivät ole huomaavinaankaan minua ja puhuttelevat vain miestäni, jolla taas ei juurikaan ole tietoa asioista! Helvetti. Aina sama homma, menemme liikkeeseen, haen myyjän paikalle ja esitän asiani, niin myyjä varmistaa kysymyksen mieheltä ja vastaa hänelle. Ja vaikka mies toteaa, että minä tiedän paremmin, keskustelisivat minun kanssani, niin silti jokainen kysymys ja ohjeistus osoitetaan miehelle. Taidankin tästä eteen päin asioida ihan yksin.

Törkein tapaus taisi olla noin vuosi sitten, kun olin raskaana ja kävin ostamassa iskuporakonetta ja laminaattia yksin. Myyjä tuli palvelemaan ja kun esitin asiani, niin hän totesi, että voin odotella rauhassa miestäni ja vaikka lueskella sen aikaa, hän tulee takaisin hetken päästä. Siis mitä! Hän ei myöskään uskonut, että olin laskenut oikein tarvittavan laminaatin määrän ja varmisteli useampaan otteeseen, että onko se nyt ihan varmasti iskuporakone, jota olen hakemassa ja tiedänkö mitä kyseisellä laitteella tehdään. Just.

No näinhän se menee, kun eihän akat voi osata mitään tuollasia. Tuli kerran töissä miesporukassa puhetta työpaikan rakennuksista. Jäivät katsomaan suut pyöreinä kun osasin selittää mm. kantavat seinät ym. mitä naiset ei ehkä yleensä osaa. Sitten kun totesin olevan naimisissa kirvesmiehen kanssa kaikki nyökytti rivissä heti ymmärtävästi...

että 99% ei tiedä... ja sitäpaitsi ei mikään oikeuta tuollaiseen kohteluun, aika ammattitaidotonta. Kannattaa sanoa suorat sanat, ja/tai kävellä naapurikauppaan.

Heh... Niitä rautakaupan miesmyyjiä on kiva hassuttaa. Kysyy jotain mihin 100 % varmasti tietää oikean vastauksen ja katsoo tietääkö tämä myyjä. Eivät välttämättä ole mitään huippuasiantuntijoita, vaikka kovasti esittävät naiselle... Pätemiseen pystyvät, mutta muuten palvelua saa usein turhauttavasti odotella, jos on naisena yksin rautakaupassa.

[QUOTE="mies";23559117]Olet kuitenkin poikkeus, eli ei kannata yllättyä tuollaisesta kohtelusta. 99% naisista ei tiedä, mikä on iskuporakone.[/QUOTE]

Mutta yleensä jos nainen kävelee yksin rakennustarvikeliikkeeseen ja ilmoittaa mitä etsii, hän yleensä tosiaan tietää mitä etsii. Kuten ap:n tapauksessa iskuporakonetta.

Minulle ei meinattu myydä kompressorin nauloja.

Mä oon ollu "naimisissa" rautakaupan kanssa koko ikäni, ensin isä on ollu siellä töissä yli 40v ja nyt mun mies appiukkonsa riesana.

Joten noi rautakauppajutut ja rempat on ainakin mulle ihan normikauraa/elämää.
;)

Mulle kyllä aina puhutaan :O Tai no tarkemmin puhuvat sille, joka ottaa sen kontaktin myyjään esim kysymällä jotain tai muuten lähestymällä. Sitten kyllä puhuvat molemmille. Koskaan ei ole tullut olo, ettei mua naisena huomioitaisi vähintään yhtä paljon! Kurjaa jos on tuollaisia toisenlaisiakin kokemuksia!

Lisäys: meidän lähirautakaupoissa muuten iso osa myyjistäkin on naisia, olisi hassua jos nainen puhuisi vain miehelle. Mun oma pikkusiskokin on k-raudassa, mestarimyyjä :D

Viimeksi muokattu:
Joo,tarttis vissiin kuljettaa ne koulutodistukset mukana aina. Tuo on kyllä törkeää,että pitää noin alentuvasti kohdella. Minä olisin varmaan kävellyt kilpailevaan firmaan (jos sellaiseen mahdollisuus).
Vastaavaa kohtelua olen saanut eräässä kultasepänliikkeessä, vaikka kuinka kauan jonottanut niin kappas vaan, aletaan palvella jotain rouvaa joka kävelee ovesta sisään ja sattuu olemaan joku tekokarva takinkauluksessa,jos en olisi ollut hakemassa jo maksettua,kaiverrettuna ollutta kummikehystä niin olisin häipynyt. Mutta enpä ole sen jälkeen kyseiseen firmaan jalallani astunut. Muualla on kyllä palveltu vaikkei oo turkki päällä tms.

Näinhän se maailma makaa, edelleen.
Ja jos persut saisivat päättää, niin naisia ei edes päästettäisi sisään asti. Ovella olis kyltti "vain valkoisille miehille".

[QUOTE="mies";23559117]Olet kuitenkin poikkeus, eli ei kannata yllättyä tuollaisesta kohtelusta. 99% naisista ei tiedä, mikä on iskuporakone.[/QUOTE]

Joo, ymmärrän kyllä, että naiset rakennusalalla ovat edelleen vähimmistöä, mut ei se oikeuta asiatonta palvelua ja asiakkaan vähättelyä. Varsinkin, jos kerron, että tiedän kyllä mitä olen ostamassa ja mies sanoo, että minä olen alan ammattilainen, puhukaa minulle. Kyllä siinä vaiheessa pitäisi myyjän tajuta käyttäytyä.

Minusta tuollainen kohtelu vain on todella junttia, vaikka kuinka olisin vähemmistön edustaja. Kuitenkin tiedän, mitä olen hakemassa ja millaista, siltikään mua ei uskota. Se on huonoa palvelua silloin ja tuollaisen kohtelun pitäisi muuttua.

Mulla on vähän samantyylisiä kokemuksia ja rautakaupan lisäksi myös esim. kännykkäkaupasta. Siis eihän nuori nainen voi ymmärtää mitään työkaluista saati esim. gps-laitteista. Olenpahan saanut pari nautittavaa tilannetta aikaiseksi, kun mies myyjä on joutunut nolona myöntämään tietämättömyytensä. Toisaalta eipä mun omat asiakkaanikaan aina tajua minua insinööriksi vaan ihmettelevät, että kun ei täällä ole kuin tuo tyttö...

[QUOTE="Vasara ja nauloja";23559150]Mutta yleensä jos nainen kävelee yksin rakennustarvikeliikkeeseen ja ilmoittaa mitä etsii, hän yleensä tosiaan tietää mitä etsii. Kuten ap:n tapauksessa iskuporakonetta.

Minulle ei meinattu myydä kompressorin nauloja.[/QUOTE]

Siis mikä on kompressorin naula? Kompressorin kyllä tiedän mut ei siinä mitään nauloja ole.

Mun mielestä on epäkohteliasta olla missään kaupan teossa huomioimatta kumpaakin osapuolta, jos on siis pariskunta asioilla. Itse olen joskus alkanut katselemaan seinille välillä siinä toivossa, että esim. huonekalukaupan myyjä ottaa mieheenikin kontaktia. En minä meillä yksin asioista päätä, tai edes halua päättää, tai päin vastoin. Ei toista voi kohdella kuin ilmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no empä usko;23559135:
että 99% ei tiedä... ja sitäpaitsi ei mikään oikeuta tuollaiseen kohteluun, aika ammattitaidotonta. Kannattaa sanoa suorat sanat, ja/tai kävellä naapurikauppaan.

Jos mennään ostamaan vaikka vauvalle tuttipulloja, tai keittiöön astioita, niin silloin myyjä ei puhu miehelle...

[QUOTE="Lila";23559234]Aivan hirvittävä ajatus. :mad:
Toivottavasti sunnuntai tuo hyviä uutisia ja persujen äänisaalis jää reilusti alle 10 prosentin.[/QUOTE]

Vähän kyl epäilen. Jos tätä palstaa on uskominen, persuille menee 90% äänistä ja loput kokoomukselle.

[QUOTE="vieras";23559260]No eihän se ollutkaan pointti.[/QUOTE]

Kyllä se oli pointti. Jos se mies yksin menee sinne lankakauppaan niin hetihän sieltä tulee joku myyjä sirkuttamaan, että mitäs herralle laitetaan.

Naisella se on ihan eri homma auto- tai rautakaupassa. "Naiset on tän maailman nekruja", kuten john lennonkin aikanaan viisaasti kiteytti.

Ja toisinpäin myös. Menimme yhdessä ostamaan vauvalle vaatetta ja muita tarvikkeita, niin koti-isänä oleva mieheni ignoorattiin täysin, vaikka hän oli asiakkaana, kun on tosiaan kotona tietää parhaiten esim. millainen tuttipullo tai body on paras ja käytännöllisin. Tietysti, kun hän niiden kanssa tällä hetkellä enemmän puuhailee. Jättäydyin itse tilanteesta tahallani sivummalle, niin mua katsottiin kuin maailman huonointa äitiä.

[QUOTE="Vasara ja nauloja";23559150]Mutta yleensä jos nainen kävelee yksin rakennustarvikeliikkeeseen ja ilmoittaa mitä etsii, hän yleensä tosiaan tietää mitä etsii. Kuten ap:n tapauksessa iskuporakonetta.

Minulle ei meinattu myydä kompressorin nauloja.[/QUOTE]

öö. Mitä on kompuran naulat? :D
nim. rakennusalan opiskelija

[QUOTE="vieras";23559206]Siis mikä on kompressorin naula? Kompressorin kyllä tiedän mut ei siinä mitään nauloja ole.[/QUOTE]

Sorry, ilmaisin asian huonosti. Tarkoitin tietenkin paineilmanaulaimen nauloja (naulainhan toimii kompressorilla).

Yhteistyössä