On tää nykyaika kummallista. Erimielisyyksiä lapsiluvusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elämä on"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elämä on"

Vieras
Mies suuttui ja uhkailee erolla, kun sanoin että haluaisin vielä yhden lapsen. Jos sata vuotta sitten olisi ehdottanut seksiä ilman ehkäisyä aviomiehelleen, niin tuskin ero olisi ainakaan ollut mielessä. Mies olisi ollut tyytyväinen ja nainen huolehtinut lapsista. Nykyäänkin naiset hoitaa lapset suurimmaksi osin, mutta silti mies päättää lapsiluvun.

Kyse ei ole edes mistään suuresta lapsiluvusta, vaan haluaisin kolmannen. Sitten olisin valmis vaikka sterilisaatioon. Ikää jo niin paljon, ettei uutta miestä ehtisi löytää (enkä haluaisikaan). Jos asiasta voisi edes keskustella niinkuin aikuiset. Huoh!

Olen aina ihmetellyt, miksi toive saada lapsi on aina alisteinen haluttomuudelle lisääntyä. Paljon enemmän tuntuu surua aiheuttavan täyttymätön halu saada lapsi kuin se, että joutuu tahtomattaan vanhemmaksi vielä yhdelle lapselle.

Ymmärrän kyllä miestä, kolme lasta hankaloittaa elämää monella tapaa. Varsinkin jos haluaa matkustella, 5 hlö:n huoneet, hytit, jne. ovat paljon hankalampia saada ja kalliimpia kuin 4:n hlön. Ja ainahan se 3.lapsi on menoerä muutenkin ja vie aikaakin..

Hyvä että mies sanoi suoraan ettei enää halua lapsia!

[QUOTE="Kukka";28726616]Olen aina ihmetellyt, miksi toive saada lapsi on aina alisteinen haluttomuudelle lisääntyä. Paljon enemmän tuntuu surua aiheuttavan täyttymätön halu saada lapsi kuin se, että joutuu tahtomattaan vanhemmaksi vielä yhdelle lapselle.[/QUOTE]

Olen täysin eri mieltä, juuri noin päin sen pitää ollakin.

Ymmärrän kyllä miestä, kolme lasta hankaloittaa elämää monella tapaa. Varsinkin jos haluaa matkustella, 5 hlö:n huoneet, hytit, jne. ovat paljon hankalampia saada ja kalliimpia kuin 4:n hlön. Ja ainahan se 3.lapsi on menoerä muutenkin ja vie aikaakin..

Hyvä että mies sanoi suoraan ettei enää halua lapsia!

Olisi vaan sanonut 10 vuotta sitten, niin olisin voinut ottaa eron ja tehdä ne lapset jonkun muun kanssa.. Vitkutteli ensimmäisenkään hankkimista (ilmeisesti juuri siksi etten enää iän puolestä ehtisi saada enempää).

[QUOTE="Kukka";28726616]Olen aina ihmetellyt, miksi toive saada lapsi on aina alisteinen haluttomuudelle lisääntyä. Paljon enemmän tuntuu surua aiheuttavan täyttymätön halu saada lapsi kuin se, että joutuu tahtomattaan vanhemmaksi vielä yhdelle lapselle.[/QUOTE]

Olen niin eri mieltä! Sen veto voittaa aina, joka ei halua. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa lapsia on jo ennestään. Minulla on kaksi lasta enkä halua lisää, mies sen sijaan joskus vihjailee kolmannesta. Olisi kamalaa, jos hän alkaisi painostaa. Minulla on oikeus päättää itse omasta ruumiistani, ei ketään voi pakottaa synnyttäjäksi vasten tahtoaan. Ja tottakai se on myös toisin päin, ei miestä voi pakottaa isäksi vasten tahtoaan. Siitä kärsisivät kaikki, ei vähiten se lapsi jota isä ei koskaan halunnut.

Olisi vaan sanonut 10 vuotta sitten, niin olisin voinut ottaa eron ja tehdä ne lapset jonkun muun kanssa.. Vitkutteli ensimmäisenkään hankkimista (ilmeisesti juuri siksi etten enää iän puolestä ehtisi saada enempää).

Ei varmaan alunperinkään halunnut isoa perhettä? Monelle 3 lasta on jo iso perhe.

Kai mieltäänkin saa muuttaa..? Jos lapsia on jo, niin mies varmaan tietää mitä se on, eikä tahdo enempää? Ei kai suhteen alussa voida sopia lukkoon lyötyjä lapsilukuja :snotty:

Olen niin eri mieltä! Sen veto voittaa aina, joka ei halua. Varsinkin tällaisessa tilanteessa, jossa lapsia on jo ennestään. Minulla on kaksi lasta enkä halua lisää, mies sen sijaan joskus vihjailee kolmannesta. Olisi kamalaa, jos hän alkaisi painostaa. Minulla on oikeus päättää itse omasta ruumiistani, ei ketään voi pakottaa synnyttäjäksi vasten tahtoaan. Ja tottakai se on myös toisin päin, ei miestä voi pakottaa isäksi vasten tahtoaan. Siitä kärsisivät kaikki, ei vähiten se lapsi jota isä ei koskaan halunnut.

Mistä olet eri mieltä?

[QUOTE="Kukka";28726669]Mistä olet eri mieltä?[/QUOTE]

Siitä, kun sanoit, että on suurempi kipu jäädä ilman haluaamaansa lisälasta kuin tulla vasten tahtoaan vielä kerran isäksi.

Kuulostaa tyhjänpäiväiseltä ruikutukselta valittaa kolmannen lapsen perään, kun ennestään on jo kaksi. Mitä ihmeen lisäarvoa se kolmas lapsi voi tuoda kahteen verrattuna?

[QUOTE="vieras";28726835]Mitä ihmeen lisäarvoa se kolmas lapsi voi tuoda kahteen verrattuna?[/QUOTE]

Ei se lapsi tuo mitään lisäarvoa mihinkään, vaan lapsi itse olisi arvokas. Miksi kolmannen haluaminen olisi typerämpää kuin ensimmäisen tai toisen?

[QUOTE="vieras";28726843]Miksi kolmannen haluaminen olisi typerämpää kuin ensimmäisen tai toisen?[/QUOTE]Koska se ei tuo mitään lisäarvoa elämään. Tiedätkö, mitä lisäarvo tarkoittaa? Kaikki lapsiperhe-elämän hyvät puolet on jo saavutettu toisen lapsen jälkeen mutta haittapuolet lisääntyvät eksponentiaalisesti aina uuden lapsen myötä.

Miksi ei vaatia mieheltä saman tien kahtatoista lasta, jos jokainen on arvokas?

Niin, kolmatta lasta mäkin toivoisin. Varsinaista vauvakuumetta ei ole, mutta hyvin vahva tunne siitä, että joku meidän perheestä vielä puuttuu.
Mies on välillä suostuvainen, välillä sitä mieltä että kolmatta ei tule. Ota siitä selvää...
Katastrofi tuskin olisi hänellekään, jos raskaaksi tulisin.

[QUOTE="vieras";28726859]Koska se ei tuo mitään lisäarvoa elämään. Tiedätkö, mitä lisäarvo tarkoittaa? Kaikki lapsiperhe-elämän hyvät puolet on jo saavutettu toisen lapsen jälkeen mutta haittapuolet lisääntyvät eksponentiaalisesti aina uuden lapsen myötä.
[/QUOTE]

Tiedän, ja minun mielestäni hyvät puolet lisääntyvät vielä muidenkin kuin toisen lapsen jälkeen. Haittapuoletkin toki lisääntyy, mutta niin ne lisääntyvät jo siitä ekasta lähtien. Yhden lapsen perheessä on puolensa, mitkä katoaa heti kun tulee toinen lapsi.

Ja ne voi ihan rauhassa hankkia vaikka 12, jotka haluaa ja jaksaa, joilla riittää resurssit. Vaikka ne kaikki 12 mun mielestä arvokkaita onkin, niin meillä raja menee kyllä homattavasti pienemmissä luvuissa... :D

Mun mielestä kukaan ei voi sanoa, mikä lapsiluku on "sopiva" ja minkä pitäisi riittää - tai mikä on liikaa.

[QUOTE="vieras";28727081]Mun mielestä kukaan ei voi sanoa, mikä lapsiluku on "sopiva" ja minkä pitäisi riittää - tai mikä on liikaa.[/QUOTE]Paitsi että jokaisessa parisuhteessa täytyy osapuolten muodostaa tähän jokin kanta.

[QUOTE="vieras";28727081]

Mun mielestä kukaan ei voi sanoa, mikä lapsiluku on "sopiva" ja minkä pitäisi riittää - tai mikä on liikaa.[/QUOTE]

Miten niin kukaan? Onhan se päätös tehtävä jollakin perusteella. Vai tarkoititko, ettei voi toisten ihmisten, niiden muiden puolesta. Jokainenhan sen omalta kohdaltaan päättää, toivottavasti ainakin. Ja kun parisuhteessa on tästä eri käsitys, niin se pitää sitten jotenkin ratkaista.

Minusta on ihan älytöntä lyödä lukkoon jotain lapsilukua ennen ku on tullut sitä ensimmäistäkään. Ei voi tietää millasta on lasten kanssa kun niitä ei vielä ole. Toki asiasta voi keskustella etukäteen mutta mieli voi muuttua molemmilla. Kuulostaa lähinnä lapselliselta meiningiltä. "Ku säähän lupaasit!" Huoh

Siitä, kun sanoit, että on suurempi kipu jäädä ilman haluaamaansa lisälasta kuin tulla vasten tahtoaan vielä kerran isäksi.

En sanonut. En ottanut asiaan varsinaisesti kantaa, vaan arvioin aikain saatossa lukemiani kertomuksia aiheesta. Että miltä vaikuttaa tai tuntuu. Asia ei ole mustavalkoinen. Arvelen vain, että enemmän on murhetta lapsenkaipuusta kuin liioista lapsista. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että jollekulle vastentahtoinen lapsen saaminen voi olla kauhea asia. Kuten sinulle.

Todella sääliksi käy miestä joka tuollaisen asenteen omaavalle naiselle on ylipäätään lapsia siittänyt kun palkkiona on puukko selkään ja koko parisuhteen merkityksen nollaaminen jos ei suostu alistumaan naisen tahtoon.

[QUOTE="vieras";28726859]Koska se ei tuo mitään lisäarvoa elämään. Tiedätkö, mitä lisäarvo tarkoittaa? Kaikki lapsiperhe-elämän hyvät puolet on jo saavutettu toisen lapsen jälkeen mutta haittapuolet lisääntyvät eksponentiaalisesti aina uuden lapsen myötä.

Miksi ei vaatia mieheltä saman tien kahtatoista lasta, jos jokainen on arvokas?[/QUOTE]

Kauhea ajattelutapa :O Hyi helv. toivottavasti sulla ei ole sitä ensimmäistäkään lasta!

Yhteistyössä