Ongelma ensiaskelkenkien kanssa! Auttakaa pikaisesti, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauppaanlähdössä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

Olen silti sitä mieltä, että nilkan tukeminen on tärkeä asia.

Miten se nilkka ikinä vahvistuu ja kasvaa normaaliksi, jos sitä aina vain tuetaan?

D'oh. Ehkä sillä paljain jaloin kävelyllä?
Miten sä sitten tuet sen paljain jaloin kulkevan lapsen nilkat, kun se on susta niin tärkeää?

Ja mä kyllä kuljen kumppareissakin, kun ne on sopivat, ne ei lonksu.
Ja ap on ostamassa alle vuoden vanhalle kenkiä, sellainen ei kävele pitkiä matkoja tai aikoja.

Ei kannata ostaa vielä kalliita kenkiä, kun ei kuitenkaan ulkona paljoa kävele vielä noin pieni. Kesäksi ostaa sitten paremmat kengat, kun varmasti jo kävelee. Itse ostin 9kk vanhalle pojalle kalliit kengät ja harmittaa, kun ne oli hetkessä pienet. Nyt ostin toiset vähän halvemmat. Poika on nyt 1 v 1kk eikä vielä kävele, vaikka oppi seisomaan jo 7 kk iässä. Ulkona konttaa enimmäkseen paksuissa toppavaatteissa. Kesäksi ostan sitten kunnon kengät pojalle.

[
Eivät ne ainakaan kannusta ketään ulkona kävelyä harrastamaankaan...Kokeilepa itse opetella kävelemään kumppareilla. Lupaan, että luovutat suunnilleen samantien.
Luitko ap:n juttua ollenkaan?
Olet opetellut vääränkokoisilla saappailla kävelemään, jos heti luovutit. Pitää olla sopivat, jotka ei klonksu. Sitten sopivat haalarit, joiden kuminauha kengän alle, pysyy takuulla jalassa.
Mitäs ostatte liian suuria? Nytkö te oottekin niin köyhiä, ettei ole varaa ostaa uusia tarpeeksi usein? Äsken juuri piti olla valmis laittamaan rahaa lapsen parhaaksi.

Mä lähden saappailemaan ulos, tapelkaa te tyhmistä.

[
Ja mä kyllä kuljen kumppareissakin, kun ne on sopivat, ne ei lonksu.
Ja ap on ostamassa alle vuoden vanhalle kenkiä, sellainen ei kävele pitkiä matkoja tai aikoja.

Mistäs sinä sen tiedät? Meillä ainakin käveltiin heti paljon, kun ekat itsenäiset askeleet tulivat. Sitä ennen poika käveli oikeasti pitkiä reissuja (useampi sata metriä ekalla kokeilulla) taaperokärryn avulla. 10kk iässä poika ulkoili kontaten vaikka kuinka paljon pph:lla. Itse olen kävellyt ja karannut vanhemmiltani 9kk iässä. Pitkälle ehdin...

Mulle ei kumpparit sovi, jollekin voi sopia. Enkä minä halua niitä lapselleni ainoaksi jalkineeksi. Käytäntö osoitti niiden surkeuden, myös päiväkodin ammattilaiset vinkkasivat mulle etukäteen. En heti uskonut, mutta ekan kokeilun jälkeen kyllä. En myöskään ekoiksi jalkineiksi ostanut gore-jalkineita

[
Eivät ne ainakaan kannusta ketään ulkona kävelyä harrastamaankaan...Kokeilepa itse opetella kävelemään kumppareilla. Lupaan, että luovutat suunnilleen samantien.
Olet opetellut vääränkokoisilla saappailla kävelemään, jos heti luovutit. Pitää olla sopivat, jotka ei klonksu. Sitten sopivat haalarit, joiden kuminauha kengän alle, pysyy takuulla jalassa.
Mitäs ostatte liian suuria? Nytkö te oottekin niin köyhiä, ettei ole varaa ostaa uusia tarpeeksi usein? Äsken juuri piti olla valmis laittamaan rahaa lapsen parhaaksi.

Arvoisa vieras (kiva kun voi piiloutua vieraan nimimerkin taakse ja sieltä huudella)

Meniköhän sinulla nyt puurot ja vellit sekaisin -tai ainakin kirjoittajat.

Omalla pojalla oli koon 21 Kontiot (ihan sopivat) ja ne eivät todellakaan pysyneet konttaavalla lapsella jalassa, vaikka olisivat olleet minkälaiset kumpparit haalareissa.

Itse en tosiaankaan muista, millä opettelin kävelemään (kukapa muistaisi). Sen kyllä tiedän, ettei kumppareilla ole kovinkaan kiva kävellä verrattuna siihen, että saa kävellä oikeilla kengillä.

[

Arvoisa vieras (kiva kun voi piiloutua vieraan nimimerkin taakse ja sieltä huudella)

Meniköhän sinulla nyt puurot ja vellit sekaisin -tai ainakin kirjoittajat.

Omalla pojalla oli koon 21 Kontiot (ihan sopivat) ja ne eivät todellakaan pysyneet konttaavalla lapsella jalassa, vaikka olisivat olleet minkälaiset kumpparit haalareissa.

Itse en tosiaankaan muista, millä opettelin kävelemään (kukapa muistaisi). Sen kyllä tiedän, ettei kumppareilla ole kovinkaan kiva kävellä verrattuna siihen, että saa kävellä oikeilla kengillä.
Lyhyestä virsi kaunis. Vastasin lopuksi ihan yleisesti teille kaikille...
Arvoisa Greippi, kiva kun voit piiloutua harmaan nimimerkin taakse ja sieltä huudella. Kuka tahansa voi esiintyä myös greippinä, harmaana sellaisena.

Ei se 9 kuukauden ikäinen lapsi niin paljon siellä ulkona kävele, että saappaista ainakaan mitään haittaa olisi. Haalareiden lahkeiden lenkit vaan saappaan alta ja kyllä pysyy jalat kuivina. Enempi se ulkoilu on kuitenkin konttaamista ja maassa istumista.

Mä ostin syksyllä ensimmäisiksi kengiksi Citarista Naperon varrelliset C-tex kengät. Maksoi jonkun 25 ?. Ei mitään coretexia, mutta pitää kosteuden kun suihkutin vielä kosteussuojaa päälle. Kengissä tarrakiinnitys, joten saa just niin kireelle kun tarvii eikä oo kertaakan tippunut kävellessä tai kontatessa. Hyvin tyttö nyt niillä pärjäillyt.

Mulla olisi ihan uudet viking goretx kengät myynnissä mustat. Kaksi kertaa kokeiltu jalkaan ja pienet oli. 20? + postarit niin saat ne :)

Sitten vinkki. Jos haluat ostaa jo jotkut ensi kengät niin etola myy kurarukkas töppösiä niin ne kenkien päälle, tai meillä käytettiin niitä vana villasukkien päällä...mitä se ulkonakaan kenkiä tarttee kun ei sisälläkään....

Ja kumppareista, ne ei pysy jalassa jos lapsi konttaa sen takia kunnon kengät tai sitetn vaan töppöset ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sandra:
Mä ostin syksyllä ensimmäisiksi kengiksi Citarista Naperon varrelliset C-tex kengät. Maksoi jonkun 25 ?. Ei mitään coretexia, mutta pitää kosteuden kun suihkutin vielä kosteussuojaa päälle. Kengissä tarrakiinnitys, joten saa just niin kireelle kun tarvii eikä oo kertaakan tippunut kävellessä tai kontatessa. Hyvin tyttö nyt niillä pärjäillyt.

Minäkin tein näin kun keskimmäinen syksyllä konttaili ulkona. Kumpparit eivät pysy monta minuuttia jalassa konttaillessa, eikä konttaillessa tarvitse mitään ergonomisia kenkiä, kunhan on jotain lämmintä ja kosteudenpitävää. Ja nuo C-tex-kengät pitivät jalat ihan kuivana.

AP:n kannattaa mielestäni ostaa kunnon ensiaskelkengät vasta kesäksi, ei tälle parin kuukauden loskakelille kannata ostaa kovin kalliita kenkiä (ja kumppareilla menee ilo ulkoilusta konttaavan lapsen kanssa), koska lapsi tuskin kävelee ulkona ennen kesää.

Jopas te ootte tästä ketjun saaneet aikaiseksi :D....no, kävin K-kengässä ja siellä yhdessä myyjän kanssa mietittiin vaihtoehtoa ja hän suositteli niitä ensiaskelgoretexeja tähän tilanteeseen. Sovittelujen jälkeen ostin sitten lapselle Vikingin goret (norm. hinta 69,9e) 70% alennuksella eli maksoin niistä n. 21e (jäljellä oli koot 19 ja 20, meille noi jälkimmäiset oli passelit) Ja oon tyytyväinen valintaani.

Alkuperäinen kirjoittaja ap ostokset tehneenä:
Jopas te ootte tästä ketjun saaneet aikaiseksi :D....no, kävin K-kengässä ja siellä yhdessä myyjän kanssa mietittiin vaihtoehtoa ja hän suositteli niitä ensiaskelgoretexeja tähän tilanteeseen. Sovittelujen jälkeen ostin sitten lapselle Vikingin goret (norm. hinta 69,9e) 70% alennuksella eli maksoin niistä n. 21e (jäljellä oli koot 19 ja 20, meille noi jälkimmäiset oli passelit) Ja oon tyytyväinen valintaani.

Joo aika tappelu täällä näköjään kun olit itse tyytyväisenä kaupassa :D Luin just, ja piti vaan todeta, että meille ostettiin 9 kk Kontion kumisaappaat, ja villapohjallisen ja villasukan kanssa olivat mainiot taaperolle joka ei tosiaan enää kontannut ulkona metriäkään kun kerran oppi kävelemään =) Ilman pohjallista ja villasukkaa menivät vielä kesälläkin.

Fysioterapeutti sanoi kakkosemme jaloista (joissa muuta asentovirhettä) että liian tukevat kengät tekevät lapsen jaloista laiskat, eli kumpparit, Kuomat, ym sopivankokoiset jalkineet on erittäin hyvät kunhan eivät lonksu liikaa (lisätään pohjallisia ja sukkia). Eli tukevissa kengissä ei mm. jalkapohjan ja pohkeen lihakset pääse kehittymään.

annattekste noin pienen kontata ja istua maassa? mulla kohta 9 kk ikäinen eikä tulisi vielä mieleenikään laittaa lastani maahan. Keinuu vauvakeinussa ja istuu vaunuissa kun työnnän. Siinä on meidän yhdessäolo ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja napero:
Fysioterapeutti sanoi kakkosemme jaloista (joissa muuta asentovirhettä) että liian tukevat kengät tekevät lapsen jaloista laiskat, eli kumpparit, Kuomat, ym sopivankokoiset jalkineet on erittäin hyvät kunhan eivät lonksu liikaa (lisätään pohjallisia ja sukkia). Eli tukevissa kengissä ei mm. jalkapohjan ja pohkeen lihakset pääse kehittymään.

Mä toivon, että vältytään noilta liian tukevien kenkien ongelmilta sillä, että lapset tykkäävät kesäisin olla lähes koko ajan paljain jaloin...ainakin meidän kaksi ensimmäistä. Toivottavasti tämä pahnan pohjimmainenkin! :D

annattekste noin pienen kontata ja istua maassa? mulla kohta 9 kk ikäinen eikä tulisi vielä mieleenikään laittaa lastani maahan. Keinuu vauvakeinussa ja istuu vaunuissa kun työnnän. Siinä on meidän yhdessäolo ulkona.

Mikset anna istua maassa?

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Saappaat eivät toimi pikkuisilla. Ne tippuvat jalasta kontatessa, eivätkä tue nilkkoja. Osta mielummin oikeat talvikengät, vaikka ne menisivätkin likaiseksi. Kenkäkauppias auttaa.

toimi muuten mee pikkusella ku konttas pitki maita ja mantuja ikää oli vähä yli 1v(oppi kävelee 1v6kk)!!ootko huomannu et haalareis o sellaset lenksut mitkä laitetaa sin kengän alle??ei putoo muute kengät jalasta =)

Juu, kyllä mä ainakin olen antanut (kolme lasta). Sehän on ihan hyvä juttu, kun vaan on oikeanlaiset vaatteet yms. Ja eihän tuota vaunuissa pidättele mikään, kun näkee miten isoveljet rymyävät; tahtoo päästä mukaan!=) Ja meidän 9kk vanha tykkää tosiaan enemmänkin nykyisin seisoskella ja liikuskella tukea vasten.

Anna lapio käteen ja pistä lumi- tai hiekkakasan viereen. Yllättävän nopeasti ne innostuu leikeistä. Villahousuja kannattaa käyttää jos maa on kylmä. Meillä oltiin 10kk kun ulkoleikit alkoi pph:lla. Itse en tajunnut aikaisemmin viedä...

Alkuperäinen kirjoittaja napero:
[Fysioterapeutti sanoi kakkosemme jaloista (joissa muuta asentovirhettä) että liian tukevat kengät tekevät lapsen jaloista laiskat, eli kumpparit, Kuomat, ym sopivankokoiset jalkineet on erittäin hyvät kunhan eivät lonksu liikaa (lisätään pohjallisia ja sukkia). Eli tukevissa kengissä ei mm. jalkapohjan ja pohkeen lihakset pääse kehittymään.

Meille taas fysioterapeutti sanoi ihan muuta! Eli paljain jaloin/sukkasiltaan on paras, mutta jos kengät on oltava niin ne eivät saa venkslata joka suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
toimi muuten mee pikkusella ku konttas pitki maita ja mantuja ikää oli vähä yli 1v(oppi kävelee 1v6kk)!!ootko huomannu et haalareis o sellaset lenksut mitkä laitetaa sin kengän alle??ei putoo muute kengät jalasta =)

Ei niitä saappaita mitkään lenksut pidelleet kun lapsi konttasi, vaan aina lähtivät. Esikoiselle laitoin ensimmäisenä syksynä muovipussit ensiaskelkenkien päälle. Ne pussit vain kuluivat nopeasti puhki, muuten toimiva ratkaisu.

Yhteistyössä