Ongelma lasten joululahjarahojen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helekkarin Heittomerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helekkarin Heittomerkki"

Vieras
Meidän lapset saa joululahjaksi rahaa 150 €/lapsi. Mummot antavat rahana, kun eivät omien sanojensa mukaan osaa ostaa mitään mieleistä. Olisiko kamalan väärin, jos minä ostaisin noilla rahoilla lapsille jotain? Vai pitääkö rahat antaa pojille, jolloin he törsäävät koko summan pikkuhiljaa karkkiin ja muuhun turhanpäiväseen sälään. Vanhempi pojista toivoo lahjaksi mm. kallista merkkihupparia, mutta ei varmasti ole sitä valmis itse ostamaan lahjarahoistaan. Joten onko väärin, jos minä ostan sen hupparin mummolta saaduilla rahoilla?

riippuu minkä ikäisiä lapsia...

kysy mummoilta tarkoittivatko, että sinä ostat rahalla jotain, vai että annat lapsille rahat käyttöön.

voisin myös tehdä niiin, että antaisin lapselle esim. 50€ ja sillä satasella ostaisin sen merkkihupparin?

Mun lapsuudessa mun vanhemmat toimivat niin, että ostivat osalla isovanhemmilta saadusta rahasta meille toivomiamme tavaroita lahjaksi ja osan saimme itsellemme. Tällöin tuo "omaksi" saatu lahjaraha meni meillä lapsillakin helpommin säästöön.

Sitten kun olimme jo yläasteikäisiä, antoivat yleensä rahan kokonaan meille ja sai sitten itse päättää, mihin sen käytti. Osa säästöön ja osa vaatteisiin, yleensä. Tuolloin kun joululahjoja muutenkin tuli vähemmän ostettua, kun oltiin jo isompia. Eli mun mielestä ihan hyvin voit. :)

Oma lapsi on vielä pieni enkä tiedä miten hänen kanssa teen... Toivon toisaalta, että kaikki lahjarahat voisi säästää tulevaisuutta varten ja käyttöraha olisi sit muuten, mutta no, käytäntö näyttää sitten. ;)

Antaisin ehkä osan rahasta lapselle ja loput lapsen tilille , kun tulee seuraava iso pyyntö niin sanoisin että omalta tililtä saat ostaa jos haluat. .
Hupparin ostaisin ehdottomasti omalla rahalla

Kyllä mä ainakin näen asian niin, että jos lapsi toivoo toivomalla rahaa johonkin tiettyyn asiaan säästäen, niin silloin se rahalahja on hyvä juttu. Mutta muutoin me on tehty niin, että jos lapsi toivoo jotakin suurempaa, olen sanonut sovulle, että antaa vaikka muutaman kympin ja ostetaan se iso lahja sitten ikäänkuin kimpassa.

Meillä voidaan ostaa joululahjarahoilla vaikkapa uusi talvitakki....joten ihan hyvin voisin ostaa sen hupparinkin. Toki voit jättää tilanteen avoimeksi, eli ettet osta hupparia vaan annat rahaa ja haette hupparin yhdessä joulun jälkeen. Toisaalta mä ehkä itse ennemmin ottaisin lahjana sen miträ toivoin, enkä rahaa millä sen toivomani saan :)

Mä sanoisin mummoille että antavat rahat mulle, niin ostaisin just hupparin. yms. muuta mitä voisin kuvitella että kaipaavat ja sit antaisin 50e vaikka käteen.. valitettavaa se on että muuten varmaan just kuluisivat kaikkeen turhaan.

Tai sit sanoisin mummolle että merkkihupparikauppaan lahjakorttia jos itse haluaa antaa lahjat konkreettisesti ja sanoisin että on toivottu tollaista hupparia ja osan voi sitten antaa vaikka rahana, mutta luulis mummonkin ymmärtävän miksi kylmä käteinen vähän huono...

Mä kysyisin mummolta, sopiiko että sinä ostat pojille lahjat niillä rahoilla ja annat tietysti yli jäävät rahat sitten pojille käteen. Itse sattaisin ehdottaa myös että käyttäisin rahat johonkin kalliimpaan juttuun jota maksaisin itsekin, niin voisimme antaa sen yhteisenä lahjana (esim. kännykkä tai tietokonejutut jne. mitä nyt lapsi sattuisi haluamaan ja tarvitsemaan).

Jos mummo on tarkoittanut rahat annettavaksi niin että pojat saavat itse ostaa mitä haluavat, ei mun mielestä olisi oikein ostaa niillä jotain sen sijaan että antaisi rahat käteen. Vaikka ymmärrän kyllä että voisi olla harmillinen tilanne kun tietää että lapset tuhlaisi rahat mäkkäriin, karkkeihin ja johonkin krääsään ja vinkuisivat jotain kallista hankintaa...

Antavatko mummot ne jouluaattona kirjekuoressa kortteineen vai antaako etukäteen sinulle? Jos antavat kirjekuorissa lapsennimellä, en alkaisi niitä aukomaan ja tuhlailemaan, mutta jos antavat setelit mulle käteen ennen joulua, en ainakaan pienille lapsille antaisi 150€ tuhlattavaksi.

Riippuu minkä ikäiset lapset. Voisin sopia isovanhempien kanssa, että ostetaan yhdessä jotain hyödyllistä ja osa rahana lapsille. Tai sitten sopisin lasten kanssa, että tietty summa pitää säästää tai ostaa jotain hyödyllistä ja osan saavat sitten käyttää mihin haluavat. Esim. 100e hyödylliseen/mitä tarvitsevat ja 50e omaan tuhlaukseen :)