Ongelma päiväkodissa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Tyttäremme 3,5 v. on elokuun alusta ollut päiväkodissa hoidossa. Tyttömme vasta opettelee sosiaalista kanssakäymistä muiden lasten kanssa, koska hän on ollut kotihoidossa tätä ennen ja siitä syystä lapsi kontakteja on ollut melko vähän. Hän on hieman arka, mutta kovasti kiinnostunut toisista lapsista ja haluaisi kovasti leikkiä kaikkien kanssa.

Nyt jonkun aikaa tytär on välillä iltaisin ollut itkuinen ja puheissa on vilahtanut kiusaamista (tönimistä, lällättelyä. leikeistä ulkopuolelle jättämistä jne). Kyselyistä huolimatta tyttö ei ole kovin halukas kertomaan kiusaamisesta ja vaivaantuu silminnähden jos asiasta alkaa tiukkaamaan jotain - emme sitten ole painostaneet vaan yrittäneet välillä kysellä ohimennen.
Minua asia vaivaa kuitenkin KOVASTI, olen sanonut asiasta päiväkodin hoitajille ja on sovittu että pyrkivät päiväkodissa katsomaan ettei tytärtämme ja kiusaajaa laitettaisi samoihin leikkeihin... Kiusaaminen on kuitenkin jatkunut ja välillä tuntuu, että päiväkodin henkilökunnan asenne on varautunut ja vähättelevä eikä asiaa oikein oteta "todesta" vaan tunnutaan pikemminkin pitävän meidän vanhempien liioitteluna!!!

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta tai mikä avuksi? En tietenkään halua että lastani kiusataan, mutta en sitäkään että hoitajat alkavat suhtautua häneen "asenteellisesti" hankalien vanhempien rasittavana lapsena...

voi kurjaa.. Meillä poika on tullut muutaman kerran kotiin hirmuiset mustelmat kädessään. Toinen lapsi hoitopaikassa oli puraissut käsivarresta kolme kertaa ja jäljet oli kyllä sen näköiset että kipeää on tehnyt. Nämä pojat oli aiemmin hyviä kavereita mutta leikeissä oli tullut kinaa, meidän poika 3v oli sitten mojauttanut nyrkillä kun kaveri oli puraissut.

Meillä on ollut täysin vastaava tilanne.
Paitsi että lapsi aloitti vuoden vanhempana osapäivähoidon.
Kaikki oli kuten teillä, lapsi innokas leikkimään kaikkien kanssa, koti, jossa ei lasten kuullen puhuta kenestäkään pahaa jne.
Meilläkin esikinen kyseessä, joten en osannut tilannetta hoitaa enkä lopettaa, ja lapsi ei halunnut puhua asiasta kuten ei teilläkään.
en osaa auttaa, kun en omiakaan lapsia osaa näissä asioissa auttaa.

Suurimmassa osassa suomen kodeista puhutaan toisista pahaa, arvostellaan jne ja se tarttuu lapsiin.

Meillä tyttö oli ns. kiltti tyttö ja pk.ssa oli yksi todella yliaktiivinen poika, jonka vaatelokero oli meidän tytön vieressä. No tämä poika vilkkaalla luonteellaan ei antanut meidän tytön pukea koskaan rauhassa vaan aina oli tönimässä ja härkkimässä. Sanoin tytölle että koittaa olla hermostumatta asiasta ym. ettei yllyttäsi poikaa. Ei auttanut. Lopulta kun pk:n tädit ei pojalle pärjännyt alkoi he syyttää meidän tyttöä liian herkkänahkaiseksi, kun ei moista tönimistä kestä. KELE!!! että otti päähän, onneksi tyttö on jo koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä tyttö oli ns. kiltti tyttö ja pk.ssa oli yksi todella yliaktiivinen poika, jonka vaatelokero oli meidän tytön vieressä. No tämä poika vilkkaalla luonteellaan ei antanut meidän tytön pukea koskaan rauhassa vaan aina oli tönimässä ja härkkimässä. Sanoin tytölle että koittaa olla hermostumatta asiasta ym. ettei yllyttäsi poikaa. Ei auttanut. Lopulta kun pk:n tädit ei pojalle pärjännyt alkoi he syyttää meidän tyttöä liian herkkänahkaiseksi, kun ei moista tönimistä kestä. KELE!!! että otti päähän, onneksi tyttö on jo koulussa.

Näin se menee. Röyhkeät vanhemmat kasvattavat röyhkeitä lapsia, ja hoitajat eivät jaksa puolustaa heikompia. Työ muutenkin raskasta. siinä on vastassa röyhkeän lapsen röyhkeät vanhemmat.

On tämä aivan uskomatonta!!!Mies oli sitä mieltä, että jos tämä sama tyttö jatkaa kiusaamista niin meidän tytölle annetaan kotoa lupa "antaa takaisin samalla mitalla". Itse en haluaisi sellaiseen lähteä, mutta jos ei hoitotädit apuja pysty antamaan niin se on sitten kai viimeinen keino?! Huomenna meillä on varhaiskasvatuspalaveri (kaikille vanhemmille)päiväkodilla, johon tulee lastentarhanop.ja hoitaja...saapa nähdä mitä sielät evääksi.

Ei lapsen arki saa olla kiusaamista ja ahdistusta - asioihin täytyy puuttua ajoissa ja tarpeellisella vakavuudella. Onhan tässä näitä karmaisevia esimerkkejä ollut, mitä vuosien kiusaaminen voi saada aikaiseksi ja kukapa haluaisi että oma lapsi kärsii?

kyllä mä jankuttaisin siellä pväkodissa asiasta niin kauan kuin alkais jotain tapahtumaan, laittaisin vaikka isonkin haloon pystyy.... että pistää vihaksi tuollaiset tapaukset ja kaikista eniten se että pväkodissa vaan vähätellään asiaa... sun täytyy vaan alkaa "vittumaiseksi" ja alkaa vaatia että asia selvitetään ja loppuu nyt heti...

sanot vaan päiväkodissa asiasta jos eivät tee mitään asialle ota puheeksi uudelleen. Ollut itse päiväkodissa töissä niin meillä puututtiin heti juuri kiusaamisiin ja en ala sua juttuihin. Omien lasten puolta oon aina pitänyt ja jos tarhassa tapahtunut tämmöistä olen sanonut heti tarhatäteille näistä. Ja muutenkin olen keskusteluissa sanonut et kiinnittävät huomion että kaikilla on kaverit ja kaikki voi ja saa alkaa toisiaan.

Jos tämä huominen palaveri ei auta, niin seuraavaksi puhutaan kiusaajatytön vanhemmille. Kiva kuulla että löytyy muitakin, jotka ovat samoilla linjoilla kiusaamisen suhteen - kun alkaa välillä jo epäillä itseään ,että tekeekö asiasta liian ison numeron,?! - kyse on kuitenkin omasta lapsesta ja hänen oikeuksistaan/hyvinvoinnista!!!

Yhteistyössä