Ongelma tämäkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaimo

Vieras
Kun tuossa eräässä ketjussa arvostellaan naista joka odotti että mies jota hän tapailee kustantaisi hänen lapselleen jotain...

Mitäs mieltä tällaisesta tilanteesta.

Aviopari joilla yhteisiä lapsia. Mies käy töissä, vaimo on eläkkeellä työkyvyttömyyden takia ja hoitaa lapset kotona. Kuuluuko töissäkäyvän miehen vastata suuremmalta osalta perheen kuluista? Onko sillä mitään arvoa että kotona oleva hoitaa lapset ja kodin? Miehen tulot vaikuttaa kuitenkin vaimon tuloihin eli ilman miestä naisen tulot olisivat suuremmat. Ja miehen tulojen takia lasten hoitomaksutkin olisivat melkoinen kuluerä... Kuinka tällaisessa tilanteessa olisi oikeudenmukaista jakaa menot teidän mielestänne?

Mä en ole koskaan käsittänyt että yhteisen perheen sisällä on kaks erillistä taloutta. Mun mielestä homma vaan menee niin, että yhteinen perhe = yhteiset rahat. Eli siis se maksaa jolla on varaa, olettaen tietenkin että molemmat tekee jotain eikä toinen vain perseile. Tässä tapauksessa selkeästi molemmat tekee jotain :)

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Mä en ole koskaan käsittänyt että yhteisen perheen sisällä on kaks erillistä taloutta. Mun mielestä homma vaan menee niin, että yhteinen perhe = yhteiset rahat. Eli siis se maksaa jolla on varaa, olettaen tietenkin että molemmat tekee jotain eikä toinen vain perseile. Tässä tapauksessa selkeästi molemmat tekee jotain :)

En mäkään mut niin se vaan voi olla. =(
Mut kiitos sun kommentista "selkeästi molemmat tekee". Mies kun ei ole sitä mieltä vaan vaimo vain on kotona lasten kans.. =(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mut kiitos sun kommentista "selkeästi molemmat tekee". Mies kun ei ole sitä mieltä vaan vaimo vain on kotona lasten kans.. =(

Mieshän voi vaikka seuraavan loman käyttää siihen että "on vain kotona lasten kanssa" kun se on niin helppoa, hoitaa siinä sitten samalla siivoukset ja ruuanlaitot ym. niin voi kokeilla onko se vain lepoa ;) Tosin harva mieshän tuohon suostuu kun tietävät kyllä oikeasti että siinäkin on työtä mutta se on jostain syystä ihan mahdotonta myöntää..

Toisaalta sitten jos se lasten kanssa kotona olo on vain lepoa, voi mies varmasti itse hoitaa pyykkinsä ja ruokansa jne. tai vaihtoehtoisesti maksaa vaimolle niistä palveluksista joita hän miehensä eteen tekee, jos muuten pitää maksaa puoliksi kaikki vaikka miehen tulot syö naisen tuloista osan :) Jotain tasapuolisuutta peliin.

Mieshän voi vaikka seuraavan loman käyttää siihen että "on vain kotona lasten kanssa" kun se on niin helppoa, hoitaa siinä sitten samalla siivoukset ja ruuanlaitot ym. niin voi kokeilla onko se vain lepoa ;) Tosin harva mieshän tuohon suostuu kun tietävät kyllä oikeasti että siinäkin on työtä mutta se on jostain syystä ihan mahdotonta myöntää..

Toisaalta sitten jos se lasten kanssa kotona olo on vain lepoa, voi mies varmasti itse hoitaa pyykkinsä ja ruokansa jne. tai vaihtoehtoisesti maksaa vaimolle niistä palveluksista joita hän miehensä eteen tekee, jos muuten pitää maksaa puoliksi kaikki vaikka miehen tulot syö naisen tuloista osan :) Jotain tasapuolisuutta peliin.

Vamon täytyy vain laatia palveluhinnasto! Ja hoitomaksut lapsista tulojen mukaan!

Voiskohan seksipalvelutkin panna maksullisiksi? Aviollisia velvollisuuksia toki mutta niinhän se on sen elatuksenkin kanssa avioliitossa. :D

Ainakin jos pitää kova kovaa vastaan laittaa niin ehdottomasti :D Siinä on hyvä kiristyskeino jos mies ei ole suostuvainen muutoksiin hyvällä ;)

peesi.

Se vaan lasten kanssa oleminen on monelle ammatti, josta maksetaan palkkaa ja työaika ei ole 24/7.

Pyydä mieheltä lista siitä mitä hommia hän luulee sinun tekevän kotona päivisin. Jos hänen mukaansa "vain olet", niin listan laatiminen ei voi olla kovin suuri vaiva.

Sitten tarjoa vaihtoehtoja
a ) Sinä "vain olet" kotona. Et pyykkää, siivoa, ainoastaan olet, ja lapset menevät tarhaan.
b ) Hoidat lapset, valmistat ja tarjoat heille ruoat, puet, hoidat tiskit, pyykkäät ja lajittelet pyykkejä kaappeihin, kuljetat, ripustelet kuraisia ulkovaatteita, hoidat kotia ja tätä rataa mitä kaikkea tähän asti nyt oletkaan tehnyt - mutta saat siitä asianmukaista palkkaa mieheltäsi. Täysien päivähoitomaksujen verran nyt vähintäänkin.

Toivottavasti pistää ajattelemaan.
Ja minäkään en ymmärrä yhteistä perhettä jossa eri taloudet..

Juu tätä mieltä minäkin. Passaa miehen joskus kokeilla kotona olemista lasten kanssa ja tehdä itse kaikki kotityöt, jos ei kerran muuten ymmärrä.

Yhteistyössä