Ongelmakoira perheeseen tulossa vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira ja lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koira ja lapsi

Vieras
Meille on tulossa vauva vähän yllättäen, nopeammin kuin ajateltiinkaan. Ongelma on että meillä on myös koira, joka ei tullut edellisessä kodissaan lapsen kanssa toimeen ja siksi se annettiin meille. Muuttui käytökseltään ilmeisesti mustasukkaisuuden vuoksi, kun vauva tuli perheeseen. Oli siis murissut ja näykkinyt ja pari kertaa purrut pientä lasta kun lapsi lähti liikkeelle. On jo ehtinyt meillä olla muutaman vuoden ja jo aika vanha koira (9) ja rauhallinen, mutta edelleen arka. Kavereiden lapsia on jo oppinut sietämään, antaa silittää jne. Mutta minua arveluttaa miten meidän käy kun tulee vauva. Mitenhän voisimme siedättää koiraa tulevaan perheenjäseneen? Mitään ajatuksia?

Ei ole olemassa ongelmakoiria. On vaan ongelmaihmisiä, jotka eivät kanna vastuuta lemmikeistään.

9 vuotta ei ole vielä vanha, koira saattaa hyvin elää vielä monta vuotta. Sinuna menisin koiran kanssa heti tottelevaisuuskoulutus kurssille, mikäli et sitä vielä ole tehnyt.

• Tykkää
Reactions: LuvLucy
Koira on eläin, eikä muuksi muutu. Sinuna antaisin koiran pois, ihan koiran itsensä että tulevan lapsen vuoksi. Kipeää se varmasti tekee, mutta vanhemmiten koirien luonteet muuttuvat muutenkin (yleisimmin vain arvaamattomammaksi). Teidän oma arkenne muuttuu varmastikin paljon kun vauva tulee, eli silloin myös koiran.. Jos koira on arka (pelokas?), uusi tulokas ja uudet elämänrytmit tuskin rauhoittavat sen oloa.. ja peloissaan (uhattuna) se saattaa purra hyvinkin tuttua.. Ja eihän vauvaan tarvitse paljon osua että voi todella pahastikin käydä. En lähtisi asian kanssa leikkimään.. ja "kokeilemaan"..

Just pari päivää sitten oli LIVin koirakuiskaaja- ohjelmassa vastaava tilanne. Löytyiskö netistä? Ei kannata jäädä odottelemaan, että koira tekee vauvalle jotain, sitten kun hän syntyy. Mun mielipide on se, että jos koira alkaa yhtään ryttyilemään kun lapsi tulee taloon eikä sitä omistajat saa kuriin -> koira heti veks. Vanha koira jos on, niin piikkiä vaan. Sori vaan, mutta se on raaka peli. En tiedä sitten onko mahdollista saada joku koirakouluttaja arvioimaan tilanteenne...?

Mun mielestä on todella törkeetä ottaa ongelmakoira ilman, että varmasti näkee kaiken vaivan kouluttaakseen sen. Vielä törkeempää on laittaa ongelma kiertämään, "kun tässä nyt kävikin näin".

Koira koirien taivaaseen. Turha stressata vanhaa koiraa (varsinki jos on tuollainen arka-vihainen) enää uudella perheenjäsenellä tai muutolla. Ja lapsi on kuitenkin lapsi ja koira vain eläin. Suojele vauvaasi!

Olipas reilua koiraa ja sen teille luovuttaneita ihmisiä kohtaan että hankitte vauvan. Toivottavasti oli vahinko? Ensinnäkin, teillä ei ole enää samalla tavalla aikaa koiralle, ympäristöstä tulee paljon stressaavampi, lapsi on arvaamaton, alkuun täysin tolkuton tutkiessaan ympäristöään kokeilemalla, puremalla ja repimällä, ja vielä monta vuotta arvaamaton! Ette ikinä, IKINÄ! voi jättää lasta koiran kanssa kahden, enkä itse päästäisi vauvaani tuollaisen koiran lähelle vaikka olisin itse vieressä. Onko kyseessä iso vai pieni koira?

Jos ette päädy piikille viemään niin ainoa vaihtoehto on koti, johon ei tule lapsia, siis joku vanhempi ihminen/pariskunta.

Mutta KYLLÄ PISTÄÄ VIHAKSI tuollaiset koiranottajat ja "eläintenystävät"!!

Mäkin ihmettelen, miksi on otettu koira joka ei sovi lapsiperheeseen, jos itsellä on kuitenkin ollut ajatus jossain vaiheessa hankkia lapsia(a). Mutta mitäpä sitä enää tässä vaiheessa ihmettelemään... Itse antaisin koiran varmasti lapsettomana pysyvään perheeseen tai päästäisin piikille, ainakaan en ottaisi riskiä, että koira vahingoittaa lasta.

Ettekö akjatellut lisääntyvänne lähivuosiin kun tulitte koiran ottaneeksi? Millainen on tilanne tällä hetkellä sillä koiran alkuperäisomistajalla, onko lapset jo sen verran isoja että osaisivat lapsen kanssa käyttäytyä? Aika ikävä tilanne koiran kannalta.Ei sitä oikein voi vauvan kanssa pitää :( Mua itkettää...

Mun mielestä on kohtuullista toimia kuin työelämässä toimitaan,eli jos ei sopeudu tai porukkaa vähennetään,viimeksi taloontullut lähtee eli tässä tapauksessa vauva.

[QUOTE="akka";24653596]Mun mielestä on kohtuullista toimia kuin työelämässä toimitaan,eli jos ei sopeudu tai porukkaa vähennetään,viimeksi taloontullut lähtee eli tässä tapauksessa vauva.[/QUOTE]

Buahahhhaaaahaa :D

[QUOTE="akka";24653596]Mun mielestä on kohtuullista toimia kuin työelämässä toimitaan,eli jos ei sopeudu tai porukkaa vähennetään,viimeksi taloontullut lähtee eli tässä tapauksessa vauva.[/QUOTE]

:D :D

Mä en ihan rehellisesti usko että tuon ikäinen koira joka on jo siinä lapsitilanteessa ollut, siihen sopeutumatta, enää sopeutus siihen tulevaan vauvaankaan..

Olen jo omastanikin huomannut että vauvan tuleminen taloon aiheutti koiralle stressiä jonka käsittelyyn sillä meni oma aikansa, enkä vieläkään ihan täysin 110% luota koiraani vaikka se ei ikinä ole pahaa kellekkään tehnyt..

Mä en näe tuossa paljon vaihtoehtoja koska ite en lähtis kokeilee kuinka käy..

Olipas täällä kannustava meininki. Koiran lopettaminen tuntuu liian hurjalta ratkaisulta. Eiköhän me koiteta kuitenkin totuttaa koiraa lapseen ja vahditaan vaan tarkkaan sen käytöstä, ja jos on outoa, pidetään toisessa huoneessa. Pitää sitten vaan lenkkeilyttää enemmän,että koira saa "omaa aikaa" ja huomiota. Ja tosiaan, vauvakuume iski vasta nyt, en edes ajatellut välttämät koskaan lapsia tehdä. Luulimme että lapdsen tulo on vaikeaa, mut se olikin tullakseen saman tien kuin puoli huolimattomasti jätin ehkäisyn pois. Oli ehkä vähän ajattelematonta nyt jälkikäteen katsoen, mutta eipä sitä enää peruakaan voi, abortti ei oo ratkaisu. Koira ei onneksi ole iso, sekarotuinen keskikokoinen koira, jossa beagleä ja collieta.

en taas ymmärrä ollenkaan. otetaan koira, vaikka suunnitelmissa on tehdä vauva, vaikka vasta tulevaisuudessa. se koira kun saattaa elää liki parikymppiseksi, kuten meidän koiruli teki, eli 19 vuotiaaksi. se ei välttämättä ehdi kuolla ja tulla kuopatuksi ennen kuin niitä perillisiä tulee, kuten tässä on ilmeisesti ajateltu tapahtuvan

koira piikille!!!!ajattele lastasi! olet erittäin vastuuton ja typerä äiti jos edes harkitset,että vaarantaisit lapsen turvallisuutta!HALOO!on se kumma mistä nöitä typeriä ihmisiä tulee,jotka pitää ELÄIMIÄ tärkeämpänä kuin omia lapsiaan,tollasille ei lapsia tarttis tulla ollenkaan..

Jos koira on sisäkoira, on mahdotonta pitää aina koira ja lapsi erillään (ellei oo julmetun kokonen huusholli) tai vahtia aina silmä kovana ettei mitään tapahdu..
Ja tää ei ole vittuilua vaan ihan kokemuksesta puhun..Muksu kun kasvaa niin et alkaa vähänkin enemmän liikkumaan, se koira alkaa kiinnostaa ja ennenkun ehdit kissaa sanomaan on muksu jo tutustumassa siihen elukkaan ja pahin voi jo tapahtua..
Aikakin ikävä kyllä on melko kortilla, vallankin kun lapsi on ihan vauva, joten väkisinkin se koiran saama huomio vähenee, joka äkkiä aiheuttaa niitä reaktioita..

Miettikää nyt oikeasti tarkkaan ja puhukaa ammattilaisen kanssa..Tsemppiä!

kyllä mun mielestä piikki on paras vaihtari, olisi väärin pompottaa koiraa seuraavaan kotiin, lisäksi koira on jo kertaalleen osoittanut vaarallista käytöstä lapsia kohtaan ja näin ollen tulee aina olemaan arvaamaton.
vaikka nyt antaakin kavereiden lapsien silittää niin on hyvinkin mahdollista että kun uusi perheenjäsen tulee kotiin on se koiralle uhka jolloin koira voi tosissaan purra.

Mä ymmärrän ap:n tilanteen siinä määrin, että elämäntilanteet ym. voi muuttua sellaisiksi miksi niitä ei ikinä ole suunnitellut. Mutta ihmishenkeä pidän arvokkaampana kuin eläimen. Koiran haluan itsekin lapsiperheeseen,mutta jos pieninkin syy ilmenee. Lähtee se koira samantien!

Pätevä, kouluttautunut ongelmakoirakouluttaja (ei siis mikään "koirakorjaaja") olisi teille nyt hyväksi avuksi. Ihan ensiksi hankkikaa koira/lapsiportteja, ja valmistautukaa siihen, että vauvaa ja koiraa ei tule IKINÄ jättää kahdestaan ilman valvontaa. Uskon kuitenkin, että voitte tehdä paljonkin, jotta yhteiselämänne sujuu turvallisesti ja stressittömästi kaikkien osalta, mutta tarvitsette tietoa ja työkaluja. Ja mikään perinteinen tottelevaisuuskoulutus ei kyllä ole sitä, mitä tarvitsette, vaan tietoa siedättämisestä ja vastaehdollistamisesta. Onnea tulevasta vauvasta, ja toivottavasti haette ja saatte pätevää apua!

Yhteistyössä