Ongelmia eskarissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmän äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmän äitikö?

Vieras
Lapsemme aloitti esiopetuksen ja päivähoidon uudessa päiväkodissa elokuussa, vanhassa päiväkodissa kaikki oli hyvin ja sanomisia ei ollut. Vuorovaikutus hoitajien ja vanhempien kesken oli avointa eikä epäselvyyksiä syntynyt. Lasta kehuttiin paljon ja negatiivista palautetta ei tullut. Lapsella on äännevirheitä joihin saa terapiaa, äännevirheisiin johtanut syy on tiedossa. Lapsi kuitenkin kehittyy kielellisesti koko ajan ja enää puuttuu R ja eräs muu kirjain. Ongelmaksi on alkanut muodostumaat esikoulun puolelta tulevat paineet juurikin puheesta, jolle mitään muuta ei voi kun antaa puheterapiaa sekä harjoitella lapsenkanssa paljon äänteitä. Heidän mielestään lapsi ei jaksa keskittyä, pulmaa mahdollisesti matematiikka puolella ja varmasti kuulemma ongelmia tulee äidinkielenkinkanssa. Neuvolan testeissä ei huolta herättänyt mikään, huolta ei myös ole kotonakaan. Millaisia teidän eskarit ovat ja mitä teidän lapsen eskarissa "vaaditaan"? Ja millaista palautetta sieltä tulee? Alan olla valmis jo vaihtamaan lapsen eskaria ja fiilikset on sekavat kun yhtääkkiä kaikki luottamus hyvästä koulualusta katoaakin?

Luulen, että jotkut eskarin hoitajat/opet sanoa päräyttävät aika suorasukaisesti ajattelematta sen kummemmin, miltä vanhemmista tuntuu. Meillä on eskarilainen ollut koko päiväkotiuransa samassa paikassa ja olen huomannut, että yhdellä tietyllä hoitajalla on tapana takertua ihan ihme juttuihin, vaikka oikeasti mitään probleemaa ei edes ole. Eskarin opelta kysyessäni samaista asiaa, niin mitään ongelmaa ei edes ole. Joillain on varmaan tapana töksäyttää asiansa ja herkempi äiti saattaa hermostua. Luulen, että sun kannattaisi pyytää vasu-keskustelua uudestaan ja pyytää tarkennusta mahdollisiin ongelmiin. Lisäksi pyydä perusteluja, et miksi he sanovat mitä nyt ovat teille sanoneet. Milläkin on r-vika ja eskarin puheterapeutti sanoi, että annetaan vielä kypsyä ...

Meillä on tulossa palaveri johon mukaan tulee myös puheterapeutti joten ehkä jotain selvyyttä asiaan saadaan. Tuntuu että nykyaikana lapsilta vaadiitaan kauheasti , toisaalta taas hyvä että mahdolliset ongelmat huomioidaan. Mutta tuntuu unohtuneen että jokainen on erilainen, jokaisella on ne omat vahvuudet ja heikkoudet. Hyvä niitä on kehittää, mutta se että hakemalla haetaan ties mitä häiriöitä lapsilta joiden tehtävä on vielä leikkiä menee mun ymmärryksen yli. Tuntuu myös ettei lapsella ole mitään arvoa jos ei kaikkea opi niin kuin ohjekirjassa lukee.

Meillä on tulossa palaveri johon mukaan tulee myös puheterapeutti joten ehkä jotain selvyyttä asiaan saadaan. Tuntuu että nykyaikana lapsilta vaadiitaan kauheasti , toisaalta taas hyvä että mahdolliset ongelmat huomioidaan. Mutta tuntuu unohtuneen että jokainen on erilainen, jokaisella on ne omat vahvuudet ja heikkoudet. Hyvä niitä on kehittää, mutta se että hakemalla haetaan ties mitä häiriöitä lapsilta joiden tehtävä on vielä leikkiä menee mun ymmärryksen yli. Tuntuu myös ettei lapsella ole mitään arvoa jos ei kaikkea opi niin kuin ohjekirjassa lukee.

Sulla on täysin väärä asenne. Ole onnellinen että lapsesi tulevaisuuden turvaamiseksi tehdään jo eskarissa kaikki mahdollinen.

meidän pojalle ehdotettiin eskarivuotena josko aloittaisi koulun ns.0 luokalta tai erityisryhmässä niin pahoja keskittymisongelmia hänellä kuulemma oli..nooh koulu alkoi ja alkoikin sujua erittäin hyvin, nyt 3. luokkalaisena pääsi kuvataideluokalle, loistaa matematiikassa ja englannissa, ei mitään ongelmia. Olen toisinaan törmännyt hänen entiseen eskariopeensa ja kiitän joka kerta mielessäni itseäni siitä että olin vahva ja kuuntelin omia äidin vaistojani. Ope halusi tekemällä tehdä pojastamme erityislapsen ja kun hän sitten kysyy pojan kuulumisia ja on häneen törmännyt itsekin face to face niin hänen ilmeensä on joka kerta näkemisen arvoinen.

Tulevaisuuden turvaamiseksi ei voi tehdä mitään muuta kuin päätellä onko lapsi hyvä matikassa vai kielissä? :D Aphan juuri sanoi että hyvä jos otetaan ongelmia huomioon mutta liika on liikaa.

Tulevaisuuden turvaamiseksi ei voi tehdä mitään muuta kuin päätellä onko lapsi hyvä matikassa vai kielissä? :D Aphan juuri sanoi että hyvä jos otetaan ongelmia huomioon mutta liika on liikaa.

Ai että palaveri puheterapeutin (joka osaa kertoa missä mennään ja miten lapsi oppii) on liikaa. Ei kukaan ole heittänyt kirvestä kaivoon lapsen suhteen tai hakemassa moniongelmaista diagnoosia, vaan pidetään palaveri siitä miten lapsella menee.

Matematiikka ja kielet (äidinkieli) ovat perusaineita joiden hyvään hallintaan perustuu kaikkien muiden aineiden oppiminen. En sanoisi että kyseessä on kovin heppoinen asia. Puoli vuotta on koulun alkuun.

Meillä ei anneta mitään palautetta. Lto hädintuskin sanoo huomenta, ikinä ei hymyile ja kaikkia vanhempia ei edes tervehdi. Kun kysytään miten päivä mennyt niin vastaa että ihan tavallinen päivä.

Noh, asiaan liittyy muitakin epäilyjä pk:n puolelta mitä itse en todellakaan allekirjoita mutta kuten sanoin hyvä että mahdolliset ongelmat huomioidaan mutta tapa millä asiat hoidetaan ei ole tyydyttävä. Ja vaikka olisi viikko kouluun alkuun siltikin voi lapsesta antaa myös positiivista palautetta. Koulun alkuun vaaditaan muutakin kuin aakkosten oppiminen ja laskeminen.
Ja ei minun mielestäni asenne ole väärä jos en ole samaa mieltä esiopettajankanssa. Oliko neuvolan tädilläkin asenne vika kun ei havainnut lapsessa samoja "puutteita" kun eskaritäti?

Noh, asiaan liittyy muitakin epäilyjä pk:n puolelta mitä itse en todellakaan allekirjoita mutta kuten sanoin hyvä että mahdolliset ongelmat huomioidaan mutta tapa millä asiat hoidetaan ei ole tyydyttävä. Ja vaikka olisi viikko kouluun alkuun siltikin voi lapsesta antaa myös positiivista palautetta. Koulun alkuun vaaditaan muutakin kuin aakkosten oppiminen ja laskeminen.
Ja ei minun mielestäni asenne ole väärä jos en ole samaa mieltä esiopettajankanssa. Oliko neuvolan tädilläkin asenne vika kun ei havainnut lapsessa samoja "puutteita" kun eskaritäti?

Positiivista palautetta pitää antaa aina. :)

Kyllä, mutta aakkoset ja laskemaan opettelu ovat yksi niitä tärkeimpiä tavoitteita, ja muissa taidoissahan teillä ei ole ongelmia (tosi hvä juttu!!).

Saat olla eri mieltä, mutta kannattaa kuunnella myös ammattilaisia.

Ei ole, mutta neuvolantäti ei vietä lapsen kanssa kuin pienen hetken, eskarintädit monta tuntia päivässä.

Aakkoset on hallussa, laskea osaa n. 25, luulen että enemminkin osaisi... joten niissäkään ei ole probleemaa. Lapselta puuttuu siis r ja eräs muu kirjain jonka takia puhe hieman epäselvää. S kuitenkin tulee hienosti mikä mielestäni selkiyttää puhetta jo paljon. Pärjää kyllä puheellaan vieraissakin tilanteissa ja toistaa reippaasti tarvittaessa itseään. Eli siis en oikein ymmärrä mistä revitty nuo kaikki ONGELMAT... ? Meillä kotona mielellään harjoittelee ja tekee tehtäviä jotka soveltuvat juurikin eskareille ja kannustusta tarvitsee toisinaan mutta kuka lapsi ei tarvisi? Joten sitäkään en pidä ongelmana.

Aakkoset on hallussa, laskea osaa n. 25, luulen että enemminkin osaisi... joten niissäkään ei ole probleemaa. Lapselta puuttuu siis r ja eräs muu kirjain jonka takia puhe hieman epäselvää. S kuitenkin tulee hienosti mikä mielestäni selkiyttää puhetta jo paljon. Pärjää kyllä puheellaan vieraissakin tilanteissa ja toistaa reippaasti tarvittaessa itseään. Eli siis en oikein ymmärrä mistä revitty nuo kaikki ONGELMAT... ? Meillä kotona mielellään harjoittelee ja tekee tehtäviä jotka soveltuvat juurikin eskareille ja kannustusta tarvitsee toisinaan mutta kuka lapsi ei tarvisi? Joten sitäkään en pidä ongelmana.

Mene palaveriin ja selvittäkää asiat. Siellä jokainen saa puheenvuoron ja siellä kartoitetaan todellinen tilanne. Jos kaikki on ok niin superhienoa!!! Jos lapsi tarvitsee jotain tukea niin superhienoa että lapsi saa tukea jo nyt!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Neuvolan täti on lapsen kanssa puolisen tuntia vuodessa. Eskarin väki useamman tunnin joka arkipäivä.

Neuvolassa lapsi on yksin. Eskarissa toimi ryhmän jäsenenä, kuten myöhemmin koulussakin.

Minä luottaisin enemmän eskarin/pk:n arvioon lapsesta kuin neuvolan arvioon. Jos heillä on huoli sen suhteen, miten lapsi tulee pärjäämään koulussa, niin kuuntelisin sen huolen perusteluineen kyllä.

Aakkoset on hallussa, laskea osaa n. 25, luulen että enemminkin osaisi... joten niissäkään ei ole probleemaa.

Tuossa voi ollakin jotain perää, että pulmaa VOI olla matematiikan puolella, jos eskarilainen osaa laskea vain 1-25. Jotenkin ainakin olen itse siinä uskossa, että eskarilaiset osaavat halutessaan laskea vaikka kuinka moneen sataan ja monet laskevat jo laskujakin. (Omani on eskarissa ja osaa jo hyvin laskuja ja neljä vuotias laskee jonnekin 30-40.)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="mie";27490487]Tuossa voi ollakin jotain perää, että pulmaa VOI olla matematiikan puolella, jos eskarilainen osaa laskea vain 1-25. Jotenkin ainakin olen itse siinä uskossa, että eskarilaiset osaavat halutessaan laskea vaikka kuinka moneen sataan ja monet laskevat jo laskujakin. (Omani on eskarissa ja osaa jo hyvin laskuja ja neljä vuotias laskee jonnekin 30-40.)[/QUOTE]
Samassa käsityksessä oon elänyt, kahden eskarilaisen kokemuksella.

Mitä tarkoittaa "aakkoset on hallussa"? Osaa luetella aakkoset, vai tunnistaa kirjaimet kun näkee ne, osaa kirjoittaa kun sanotaan vaikka että 'kirjoita A, E ja K', osaa sanoa millä kirjaimella alkaa mikäkin sana, jne?

No ei kai tässä sitten auta kun kun jättää lapsi byrokratian armoille ja katsoa minne luokalle päätyisi käytöshäiriöisten sekaan. Näköjään me ollaan onnistuttu lapsen kasvauksessa kun ei kehity normaalisti teidänkään mielestä. Totta tuo että neuvola täti näkee lasta vähän, mutta minkä takia niitä testejä siellä tehdään jos niillä ei mitään osviittaa saa ja ne on täysin arvottomia? Minkä takia esiopetus sivuilla ei numeroita käydä läpi satoihin vaan keskitytään juurikin noihin pienempiin lukuihin jos kerran tarvitsee nekin jo osata. No ei sitten muuta kuin niitäkin harjoittelemaan.

No ei kai tässä sitten auta kun kun jättää lapsi byrokratian armoille ja katsoa minne luokalle päätyisi käytöshäiriöisten sekaan. Näköjään me ollaan onnistuttu lapsen kasvauksessa kun ei kehity normaalisti teidänkään mielestä. Totta tuo että neuvola täti näkee lasta vähän, mutta minkä takia niitä testejä siellä tehdään jos niillä ei mitään osviittaa saa ja ne on täysin arvottomia? Minkä takia esiopetus sivuilla ei numeroita käydä läpi satoihin vaan keskitytään juurikin noihin pienempiin lukuihin jos kerran tarvitsee nekin jo osata. No ei sitten muuta kuin niitäkin harjoittelemaan.
Unohda tuo marttyyriksi heittäytyminen. Ei oo kukaan tainnut teidän kasvatustanne moittia, eivätkä mahdolliset (huom: mahdolliset) oppimisvaikeudet tai sen sellaiset liity mitenkään kasvatukseen muutenkaan.

Muuta asennettasi, osallistu palaveriin avoimin mielin, ja unohda tuo asenne että tässä olisi nyt jotenkin eskarin puolelta lytätty teidän vanhemmuutenne ja lapsenne ihmisarvo tyystin. Kun sellaisesta ei kuitenkaan ole kyse. Lapsen parhaaksi se vaan on, jos palaveerataan, oli syytä tai ei - jos ei ole syytä niin kiva, jos on syytä niin lapsi saa kaipaamaansa tukea ja mikäpä sen mukavampaa.

älä ap ota stressiä. Meidän tyttö on eskarissa ( koulun eskari ) ja sitä ennen oli toisessa päiväkodissa. Päiväkodissa ei ikinä tullut yhtäkään negatiivista sanaa lapsesta. kaikki meni todella hyvin ja kehuivat kovasti tyttöä moissa asioissa ja taidoissa oli jopa edellä muita. Sitten kun meni eskariin, niin yllättäen kaikki pielessä. Ei keskity tarpeeksi, vaihtaa leikkiä liian usein, puhe epäselvää ( s-kirjain ei tule ) ei saa puheterapiaa tässä kunnassa, vaikka olen sitä yrittänyt järjestää jo 3-vuotiaasta asti, milloin on piirtänyt vääränlaisen kuvan ja milloin on halunnut olla liikaa itsekseen ja milloin mitäkin. Joka päivä on mielenkiintoista kuulla mitähän tänään on tehty väärin. Tosin kuulin toiselta äidiltä, että hänen tytöllään palaute täsmälleen samaa. Itse sanoin vaan eskariopelle, että kaikki tukitoimet otetaan vastaan ja saatte ihan rauhassa testailla ja järjestää toimintaterapiaa ym. jos koette sen tarpeelliseksi. ihme, että nyt ei ole 1,5kk mitään kuulunutkaan. Loppuikohan resurssit vai mikä nyt on? En tiedä. Mielenkiinnolla odotan.

Niin ja tunnistaa kirjaimet, osaa luetella aakkoset, osaa sanoa millä kirjaimella alkaa esim. Ulla, Kissa, Matto, Pöytä jne. Ja osaa siis myös kirjoittaa kirjaimet.

Ei teillä mitään hätää ole. Minullekin tuli kaikki melkoisena shokkina kun aikaisemmin vaan kehuttu ja sitten yhtäkkiä kaikki onkin pielessä. Oli siis ihan kuin joku olisi lyönyt vatsaan ja ilmat tullut pihalle ( näin jos kuvaan tuntemuksiani ) :(

Yhteistyössä