Ongelmiin joutunut

  • Viestiketjun aloittaja vaikeuksissa
  • Ensimmäinen viesti
vaikeuksissa
Hei,

Olen peliriippuvuuteni vuoksi joutunut rahaongelmiin ja nyt odottelen maksuhäiriömerkintää, sillä en millään pysty maksamaan laskujani. Peliriippuvuus on vaikuttanut mielialaani, olen pelannut kaikki vähäisemmätkin rahat mitä olen saanut ja masentunut hetki hetkeltä entistäkin enemmän. Kukaan ei ole tietoinen peliriippuvuudestani. Aviopuolisoni on vaikea ymmärtää, miten minusta on tullut niin kylmä häntä kohtaan ja välinpitämätön. Olin ennen niin elämää täynnä ja valmiina tekemään kaiken yhdessä hänen kanssaan. Kaikki kääntyi vain puolessa vuodessa päälaelleen ja nyt minulla ei ole rahaa edes ruokaan tai elämiseen. Nuoren ikäni vuoksi/peliriippuvusuhkan vuoksi minun on vaikea saada rahoitusta mistään. Lainasin puolisoltani 500€ ja hän pyytää rahoja joka päivä takaisin ja nyt syyttää minua valehtelusta päivä toisensa jälkeen. Ei hän kovin väärässä ole. Olen toivoton, en tiedä mitä minun pitäisi enää tehdä. Tuntuu kuin koko peliriippuvuus olisi imenyt viimeisemmätkin mehut minusta ja henkinen, fyysinen ja psyykkinen mielentilani heikkenee. Auttakaa minua.
 
vierailija
Rohkaise itsesi ja tunnusta puolisollesi että olet peliriippuvainen ja että olet rahavaikeuksissa. Voi syntyä draamaa, mutta yritä pysyä rauhallisena. Ongelman ääneen sanominen ja sen tunnustaminen on ensi askel kohti parempaa elämää. Tarvitset luonnollisesti hoitoa, katkaisuhoitoa ja terapiaa .Oma halu päästä irti riippuvuudesta on tärkein motiivi.
 
Toni
En tiedä millainen ihminen puolisosi on, mutta joissain tapauksissa, keskustelu asiasta puolison kanssa voi muuttua erittäin huonoon suuntaan. Tarvitset apua tämän suhteen, joten ensitöikseen, keskity itsesi auttamiseen, ja sen jälkee vasta parisuhteeseen.

Ihan alkuun, ota yhteyttä lääkäriin tai suoraan psykoterapeuttiin tästä asiasta. Psykoterapeutti, on lääkäri joka on erikoistunut ihmisen tunteisiin, ja peliriippuvuus johtuu aina tunteiden impulsseista, koska tunteeton ihminen, ei välittäisi pelata rahapelejä. Eli ensikättelyssä yhteyttä sinne psykoterapian puolelle (muista sitten että jos asiaa käsitellessä alkaa itkettämään, niin anna tulla vaan), sielä terapiassa selviää asioita, kuhan vaan olet avoin ongelman suhteen.

Lisäksi, mieti onko sinulla tarve pelata aina kun sinulla on ongelmia. Voisiko ongelmia tai ahdistusta pakenemisen sijaan yrittää ratkaista muilla keinoin? Jos tulet ahdistuneeksi, huonovointiseksi tai hermostuneeksi, kun et voi pelata, on syytä pysähtyä miettimään omaa pelikäyttäytymistä. Toisinsanoen, sinun ei ole koskaan pakko pelata, eikä tarvekkaan, koska muutkin ihmiset pystyvät elämään ilman niitä, joten tunteet on ajaneet rahapelien ääreen. Eli koita pitää mielessä se, että pärjäät ilmankin.

Sitten siihen parisuhteeseen. Siitäkin kannattaa puhua terapiassa, kannattaa myös miettiä nykytilannetta ja käsitellä, onko enää kannattavaa pysyä yhdessä, eli rakastatteko toisianne enää. Jos haluatte säilyttää liittonne, mutta tämä ongelma vaivaa kumpaakin osapuolta suuresti, niin parisuhdeterapia on yksi asia minkä puoleen voi kääntyä, jos asiaa ei saa muuten selvitettyä.

Ja mitä tulee rahaongelmii niin, ehdottomasti jätä maksamatta niiden asioiden laskut joita et tarvi. Eli maksat vaan ne tärkeimmät, vuokra, vesi, sähkö, netti, puhelin, lääkkeet, terveydenhuolto, ruoka ja muut elintarvikkeet. Tämän jälkee, jos jotai jää käteen, niin käytä se viisaasti/laita säästöön, äläkä pelaa. Rahalla on vaikutusta elämään aina, se on arvokasta, sen määrä määrittää paljon elämääsi, sekä aiheuttaa erinlaisia tunteita. Rahan käytön suhteen, lääkärin avustuksella voit saada edunvalvojan, jonka avulla rahan käyttö on turvallisempaa.

Niin ja siis kyllä, jätä maksamatta ne laskut jotka eivät ole tärkeitä. Sulle on varmasti opetettu että luottotietojen menettäminen on paha juttu, mutta ei se ole oikeasti, luota siihen. Voin kertoa että itse menetin jo luottotiedot 17 vuotta sitten, enkä ole vieläkään maksanut laskuja joita lojuu perintä sekä ulosotto viraston tietokoneilla, koska ei minun ole tarvinut, sillä olen pystynyt elämään hyvin ilman niitä. Luottotiedot kun vaan tuovat 3 etua elämään: 1. Voit hakea lainaa esim. pankilta. 2. Voit maksaa erissä tuoteostoksia. 3. Saat helpommin vuokrattua asuntoja.
Ilman näitä kolmea kohtaa pystyy elämään ihan hyvin. Sillä, lainaa ei tarvi hakea, jos oma raha-asiat on kunnossa, ne riittävät ja jos ei riitä, niin aina voi aloittaa säästämisen. Säästäminen, pätee myös osamaksun tilalle, että sen osamaksun sijaa, säästää tuotteeseen rahaa, ja sitten kun on rahat kasassa, hankii tuotteen. Ja luottotiedottomana, asuntoja saa vuokrattua kaupungilta. Lisäksi, suosittelen tilikirjanpitoa.

Mutta ensikättelyssä ota yhteyttä sinne lääkäriin.
 
apua maksutta
Auttava puhelin rahapeliongelmasta kärsiville ja heidän läheisilleen - Peluuri - vastaa numerossa 0800 100 101 arkisin klo 12–18. Puhelimeen voi soittaa nimettömänä ja maksutta kaikkialta Suomesta. Nettisivut ovat osoitteessa www.peluuri.fi. Peluuri tarjoaa tietoa ja materiaalia sekä akuutin tuen peliongelmaan. Palvelun tuottavat Sininauhaliitto ja A-klinikkasäätiö.
 
vierailija
Soita tuohon Peluuri numeroon mikä on jo tässä ketjussa. Siellä on ammattilainen vastaamassa ja tietää ja tuntee tasan tarkkaan mitä nyt koet. Sun peliongelmaasi vaikuttaa ihan samat geenit kuin alkoholisteilla. Mutta siihen löytyy kyllä apua kognitiivisella terapialla. Samoin neuvovat miten nyt toimit raha-asioissasi.
 
vierailija
Soita tuohon Peluuri numeroon mikä on jo tässä ketjussa. Siellä on ammattilainen vastaamassa ja tietää ja tuntee tasan tarkkaan mitä nyt koet. Sun peliongelmaasi vaikuttaa ihan samat geenit kuin alkoholisteilla. Mutta siihen löytyy kyllä apua kognitiivisella terapialla. Samoin neuvovat miten nyt toimit raha-asioissasi.
 
vierailija
Minä pilasin kaiken pyrkimällä salaamaan ongelmani. Lopulta meni parisuhde, asunto, työpaikka, ystävät, terveys, mielenterveys... tuossa kohdassa on enää tosi vaikeaa saada mitään takaisin. Mutta moni oppii vasta pohjamutien kautta, toiset ei ollenkaan. Kumpi sinä olet? Parempi ellet kumpainenkaan.

Toivottavasti uskallat hakea apua.

Hei,

Olen peliriippuvuuteni vuoksi joutunut rahaongelmiin ja nyt odottelen maksuhäiriömerkintää, sillä en millään pysty maksamaan laskujani. Peliriippuvuus on vaikuttanut mielialaani, olen pelannut kaikki vähäisemmätkin rahat mitä olen saanut ja masentunut hetki hetkeltä entistäkin enemmän. Kukaan ei ole tietoinen peliriippuvuudestani. Aviopuolisoni on vaikea ymmärtää, miten minusta on tullut niin kylmä häntä kohtaan ja välinpitämätön. Olin ennen niin elämää täynnä ja valmiina tekemään kaiken yhdessä hänen kanssaan. Kaikki kääntyi vain puolessa vuodessa päälaelleen ja nyt minulla ei ole rahaa edes ruokaan tai elämiseen. Nuoren ikäni vuoksi/peliriippuvusuhkan vuoksi minun on vaikea saada rahoitusta mistään. Lainasin puolisoltani 500€ ja hän pyytää rahoja joka päivä takaisin ja nyt syyttää minua valehtelusta päivä toisensa jälkeen. Ei hän kovin väärässä ole. Olen toivoton, en tiedä mitä minun pitäisi enää tehdä. Tuntuu kuin koko peliriippuvuus olisi imenyt viimeisemmätkin mehut minusta ja henkinen, fyysinen ja psyykkinen mielentilani heikkenee. Auttakaa minua.
 

Yhteistyössä