Onhan tää USA aika mahtava maa elää, jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ulkosuomalainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Ulkosuomalainen"

Vieras
Tulipa tässä tänä iltana juteltua paljon kavereiden kanssa USA:n ja Suomen eroista. Itse olen muuttanut USA:han 12 vuotta sitten työn ja miehen perässä ja alkuvaikeuksien jälkeen viihtynyt mainiosti. Asustelen Kaliforniassa, joka on aika unelmapaikka monessakin mielessä.

Moni asia on paremmin kuin Suomessa, mutta kyllähän sen on tajunnut, että se johtuu siitä että on mennyt tosi hyvin. Mikään rikas en ole, mutta kyllähän täällä ammattilainen tienaa paljon enempi kuin Suomessa. Tää maa on hyvä menestyjille tai edes meille "keskiverroille" pärjääjille, mutta armoton muille... Pitkään musta on tuntunut, että tää tapa on oikee, mut toisaalta ajattelen vähän "demarimaisesti" ja mietin että monella menee huonosti ilman omaa syytä... Sittenhän täällä on kusessa eikä apua tule. Uskokaa tai älkää...

Mitäs mieltä muut ovat? Mieluusti perusteltuja mielipiteitä (toivottavasti on omakohtaisia kokemuksia eikä mutuilua).

Ainiin, nyt oon työjuttujen takia Suomessa ainakin pari kuukautta. Hassu pieni maailma...

Olen asunu USA:ssa joitain vuosia. Minua ahdisti ihmisten eriarvoisuus ja rasistisuus. En myöskään saanut kiinni ihmisistä samalla tavalla kuin esim. Suomessa. Eli myös ihmisten pinallisuus jotenkin "häiritsi".

Kaikki oli periaatteessa hyvin, aina kaikkea mitä tarvitsi, ja sääkin mitä mainioin. Mutta. Kaipasin vuodenaikojen vaihtelua, ihmisten rehellisyyttä ja impulssiivisuutta.

Tosin koin kulttuurishokin kun muutin takaisin Suomeen, ihmiset olivat niin synkkiä verrattuna ämerikkäläisiin. Mutta olivat kuitenkin enemmän sitä mitä ovat, teeskentelemättömästi, ja se lopulta sitten tuntuikin paremmalta. Arvostan edelleen sitä miltä vuodenajat täällä tuntuvat ja tuoksuvat. USA:ssa kaikki oli suurta ja kaunista juu, mutta jotenkin hajutonta, väritöntä ja mautonta...

Yhteistyössä