Onko 12-vuotias riittävän vanha huolehtimaan 1-6-vuotiaista sisaruksista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päivän gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päivän gallup

Vieras
Luin tuossa Ilta-Sanomia ja siinä oli juttua palosta pikkusisarensa pelastaneesta tytöstä. Hienosti hoidettu.

Muttamutta: kyllä särähti pahasti korvaan, että tyttö oli jätetty 12-vuotiaana huolehtimaan yksin 1-6-vuotiaista pikkusisaruksistaan. Tämä on varmaan suht tavallista isommissa perheissä, mutta minusta 12 v on sellaiseen vastuuseen aivan liian nuori.

Mitä mieltä?

ei, itse olin useasti lapsenvahtina, niin omille veljilleni kuin naapurin lapsukaisille, sain siitä palkkaakin.

toki riippuu lapsen kypsyydestä, toinen voi olla aivan kakara vielä tuon ikäisenä, kun taas toinen hyvinkin vastuullinen ja luotettava

Jaa-a..
Meidän neiti 11vee käy hoitamassa naapurissa 2.5, 1.5 ja puolivuotiasta joten ei mun mielestäni ole mitenkään liian pieni jos ei kyseessä ole kauhean monia tunteja. Pari tuntia menee helposti ja jos pienin vaikka jo on yöunilla niin sitten pidempäänkin.

En näe tuossa mitään ongelmaa. Kyllä 12-vuotias osaa hoitaa pienempiään, ja puhelimella voi sitten soittaa lisäapua tai käväistä naapurissa jos tulee jotain ongelmia.

Itelläni on ihan fiksu keväällä 12v täyttävä tytär, mutta en mä kyllä jättäis häntä 1v. ikäsen kans.

Kyllä hän on ollu 3v ja sitä vanhempien kans hetkittäin keskenään ja kaikki on ollu ihan OK tähän asti.

mä olin joskus tuossa iässä tuttava perheessä hoitamassa 3, 5 ja 7 vuotiaita lapsia. siis aika useinkin, ja sain pientä palkkaa siitä.. enkä koe et siin ois mitää väärää (: päin vastoin hyvää kokemusta sain (: ja se oli ihanaakin kaiken lisäks :D

Iten oli 11v, kun menin ekan kerran lapsenvahdiksi kesän ajaksi. Hoidettava oli 1v. Omat pojat vahtivat siskojaan joka päivä, vanhin 11v. Ekan kerran olivat vahtina, kun nuorin oli alle 2kk. Se riippuu tyypistä. On semmosia 25-vuotiaita joille en jättäis lastani hetkekskään.

Meillä ainakin 12- vuotias pärjää jonkun tunnin 2-vuotiaan sisaruksen kanssa, jos me lähdemme esim. kauppaan. On todella vastuuntuntoinen ja osaa huolehtia/vahtia veljeään. Omenaa, porkkanaa yms. olen kieltänyt antamasta silloin kun ei olla paikalla. (olen aika ylihysteerinen tukehtumisen kanssa)

Isommalle, 13- vuotiaalle en kyllä jättäisi..

Eli lapsetkin ovat erilaisia.

On ihan totta, että jotkut 12-vuotiaat ovat vastuullisempia kuin toiset, mutta mutta.

12-vuotiaan ei kuulu säännöllisesti hoitaa nuorempia sisaruksiaan, niin että hän olisi heistä vastuussa. 12-vuotias ei siihen kykene oikeasti, vaikka hän näyttäisi suoriutuvan asiasta hyvin, sellaisella ylimitoitetulla vastuulla on pitkäaikaiset seuraamukset lapsen hyvinvoinnille. Jos ei muuten, niin ylikorostuneena vastuullisuuden tunteena.

Tietysti eri asia jos kyse on yksittäisistä, lyhytaikaisista tapahtumista.

Tunti-kaksi, ja riippuu siitäki minkä verran niitä 1-6 vuotiaita on ja että onko vastuullinen 12v ja että onko ne pienet tosi villejä.
En kyllä isoa porukkaa jättäis noin pienelle. Mutta mun isommat on vahtinu meidän kahta pienempää vaikkapa kauppareissun ajan. Mitään työpäivän mittaista aikaa ei ole riittävän vanha vahtimaan.
Itse olen hoitanut lapsia tuon ikäisestä kesälomalla ihan työkseni. Ja omaa pikkusiskoa melkein laitokselta tulosta saakka yön ylikin (no joo sitä ei lasketa koska olimmen lievästi sanottuna heitteillä ) .

"hoisin" kokonaisia vkonloppuja 12 vuotiaana 8v. pikkusiskoani,mutta tuota omaa 13v. en jättäis hoitamaan pikaista lähikauppareissua (n.10-15min.) kauemmaksi aikaa 1v sisarustaan,eikä kyl pidemmäks aikaa suostuiskaan.

Paitsi siitä 12-vuotiaasta, riippuu myös niistä 1-6-vuotiaista. Mä en jättäis meidän 1- ja 3-vuotiaita lapsen hoitoon, aikuisistakin valitsen toodella tarkkaan. Niiden kanssa ei vaan selviä, jos ei osaa kokoajan olla askelen edellä niiden aivotuksia.

Itse oli 11 kun pikkuveljeni syntyi ja todella usein häntä hoidon. Olin mielestäni hyvä hoitaja ja mitään ikävää ei ikinä tapahtunut. Toki jos olisin saanut valita, niin olisin itse varmaan ennemmin viihtynyt kavereiden kanssa, mutta eipä sellaista saanut valita. Toisaalta en kokenut pikkuveljeä minään taakkana, vaan tykkäsin olla hänen kanssaan paljon.
Nyt veljeni jo 13-vuotias ja hänelle en kyllä omaa lastani hoitoon jättäisi kuin lyhyiksi hetkiksi kerrallaan. Tykkää kyllä olla poikani kanssa ja tosi hyvin tulevat juttuun, mutta en silti yhtä pitkiksi ajoiksi lastani hänen vastuulleen jättäisi kuin mitä itse häntä hoidin (usein koko viikonlopun (ei öitä) ja monena viikonloppuna peräkkäin). Vastuullisesti veljeni kyllä pojasta huolehtii ja tykkää syöttää ym. vaikka mekin olemme paikalla.

Yhteistyössä