onko 1v7kk liian pieni osa-aikahoitoon?Sukulainenkin voisi hoitaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plu

Vieras
eli minun on pakko jatkaa opintojani ensi talvena, jolloin tyttäremme on 1v7kk. tätini voisi hoitaa lastamme kotona, mutta vaihtoehtona on myös osa-aikahoito pk:ssa. esim. 5h per päivä kolmesti viikossa. onko liian pieni päiväkotiin? se, miksi haluaisin viedä ennemmin sinne on se, että lapsi ei näe ikätovereitaan tai muitakaan lapsia juuri lainkaan. emme tunne lapsiperheitä ja ne jotka tunnetaan, asuvat kaukana. naapurissa asuu vain vanhuksia ja lähin leikkipaikka on pitkän matkan päässä. miten tekisitte?

ei ole liian pieni :) mun poitsu aloitti tarhassa 1v5kk iässä ja suoraan vielä vuorohoidossa, eli oli öitä siellä.. ei ole ollut mitään ongelmia asian tiimoilta..
toki jos mahdollista niin hoitaja kotiin

Samassa tilanteessa hakisin hoitopaikkaa kesän jälkeen ja talven sukulainen voisi hoitaa. Minulle 2v on ollut rajapyykki päiväkodin kanssa, tosin nuorimmainen joutuu aloittamaan siellä 1v7kk iässä. Lyhyillä päivillä, mutta minust apuolisen vuotta liian aikaisin silti.

mun mielestä hyvä ajatus! Mä veisin päikkyyn!! Kokemusta sukulaisen "palveluista".. ei aina ihan paras ratkaisu.. Päikyssä paljon muutaki hyvää! Virikkeitä ja seuraa toisista lapsista! 5hx3 viikossa ei todella ole liikaa!! Monet joutuu laittaa paljon pienempiä kokopäivä hoitoon ja ei ne siitä traumatisoidu :)

MEillä oli tyttö juuri tuon ikäinen kun alotti pk:ssa pari kuukautta sitten ja oikein hyvin on mennyt!
Tyttö on joka päivä hoidossa ja hoitoaika max 5h, mutta todellinen hoitoaika on klo 8-11.30.

Alku oli tietysti opettelua mutta yhtään ainotta kertaa tyttö ei jäänyt itkemään krotiilinkyyneliä. Siirtymistilanteet aiheutti aluksi hämmennystä pienelle mutta parin viikon jälkeen ei ollut enää mitään ihmeellistä!

Nyt tyttö olis lähdössä päikkäriin viikonloppuisinkin :D
On selvästi löytänyt sieltä yhden hyvän kaverin, vaikka onkin niin pieni.
Tosiasiahan on että näin pieni ei kuulemma vielä kaipaa ikäistään seuraa, joten kyllä mä pitäisin kotona tädin kanssa jos sellainen mahdollisuus olisi!

Meidän tyttö aloitti päikkyuransa puoltoistavuotiaana ja ihan täysiaikaisesti, 5 päivää viikossa, 8,5 tuntia päivässä. Mulla ei oo ollut mitään pahaa sanottavaa. Saa ikäistänsä seuraa ja erilaista touhuamista riittää joka päivälle. Lisäksi reipastui ihan silmissä kun pääsi äitin helmoista laajentamaan elinpiiriään. Tytön ryhmässä ihan loistavat hoitajat niin ei tuntunut pahalta sinne jättää. Eli mielestäni ihan hyvä ikä aloittaa päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
MEillä oli tyttö juuri tuon ikäinen kun alotti pk:ssa pari kuukautta sitten ja oikein hyvin on mennyt!
Tyttö on joka päivä hoidossa ja hoitoaika max 5h, mutta todellinen hoitoaika on klo 8-11.30.

Alku oli tietysti opettelua mutta yhtään ainotta kertaa tyttö ei jäänyt itkemään krotiilinkyyneliä. Siirtymistilanteet aiheutti aluksi hämmennystä pienelle mutta parin viikon jälkeen ei ollut enää mitään ihmeellistä!

Nyt tyttö olis lähdössä päikkäriin viikonloppuisinkin :D
On selvästi löytänyt sieltä yhden hyvän kaverin, vaikka onkin niin pieni.
Tosiasiahan on että näin pieni ei kuulemma vielä kaipaa ikäistään seuraa, joten kyllä mä pitäisin kotona tädin kanssa jos sellainen mahdollisuus olisi!

No ei ehkä "kaipaa" ikäistään seuraa, mutta mun mielestä virikkeellinen ympäristö ja muu kun kodin nurkat on ihan hyväksi! Kun kyse ei oo mistään vauvasta enää ja suurimman osan ajastahan hän olisi kotona muutoinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Meidän tyttö aloitti päikkyuransa puoltoistavuotiaana ja ihan täysiaikaisesti, 5 päivää viikossa, 8,5 tuntia päivässä. Mulla ei oo ollut mitään pahaa sanottavaa. Saa ikäistänsä seuraa ja erilaista touhuamista riittää joka päivälle. Lisäksi reipastui ihan silmissä kun pääsi äitin helmoista laajentamaan elinpiiriään. Tytön ryhmässä ihan loistavat hoitajat niin ei tuntunut pahalta sinne jättää. Eli mielestäni ihan hyvä ikä aloittaa päiväkodissa.

Kyllä! Just näin. Tutun muksu ei uskalla mitään uusia tilanteita tai paikkoja, uudet jutut, jopa yksin oleminen leikkipuistossa on hirveää. Hoidettu 5 vuotiaaksi kotona.. Nyt tuleva eskari kummittelee kuviossa niin että tuntuu kuulema koko elämä häiriintyvän, yöt unettomia, itkuisuutta sun muuta..

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
No ei ehkä "kaipaa" ikäistään seuraa, mutta mun mielestä virikkeellinen ympäristö ja muu kun kodin nurkat on ihan hyväksi! Kun kyse ei oo mistään vauvasta enää ja suurimman osan ajastahan hän olisi kotona muutoinkin.

Kyllä niitä virikkeitä tuon ikäinen saa ihan tarpeeksi kotona ja pihapiirissäkin! Kyllä tuon ikäinen on vielä niin pieni että tärkeämpää on tuttu ja turva kuin virikkeet ja kaverit.

Ei siitä siis varmasti mitään haittaa ole, enhn muuten olisi omaanikaan sinne laittanut mutta uskon että silti olisi parempi olla kotona jos sellainen vaihtoehto olisi, eikä se olisi mitenkään hankalaa kenellekkään. Vuosi lisää ikää niin sitten alkaa jo pikkuhiljaa olla eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Täällä ei kannata kysyä mikä on sopiva ikä. teilataan varmasti.

eihä tääl oo teilattu, jokainen on kertonu oman näkemyksen.. eli pääosa tuntuu olevan sitä mieltä et ihan hyvä ikä ja hyvä ajatus!

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Alkuperäinen kirjoittaja hah:

Kyllä niitä virikkeitä tuon ikäinen saa ihan tarpeeksi kotona ja pihapiirissäkin! Kyllä tuon ikäinen on vielä niin pieni että tärkeämpää on tuttu ja turva kuin virikkeet ja kaverit.

Ei siitä siis varmasti mitään haittaa ole, enhn muuten olisi omaanikaan sinne laittanut mutta uskon että silti olisi parempi olla kotona jos sellainen vaihtoehto olisi, eikä se olisi mitenkään hankalaa kenellekkään. Vuosi lisää ikää niin sitten alkaa jo pikkuhiljaa olla eri juttu.

Tässä tullaan taas siihen, ettei kaikilla oo varaa olla kotona vaikka kahta vuotta eikä niitä sukulaisia tms. hoitamassa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, kuulostaa ehkä oudolta, mutta mä ajattelen myös niin, että pk:sta on hyötyäkin. Virikkeitä, puuhaa ja seuraa. Oppii olemaan toisten kanssa.

Onhan siitä tietysti myös hyötyä, mutta on se myös tosi iso muuton NOIN pienen elämään. Ei se mikään läpihuuto juttu ole, että lapsella menee jopa kolme kuukautta sopeutua uuteen yhteisöön ja se aika on aika iso osa noin pienen elämästä.

Niin, kuulostaa ehkä oudolta, mutta mä ajattelen myös niin, että pk:sta on hyötyäkin. Virikkeitä, puuhaa ja seuraa. Oppii olemaan toisten kanssa.

Oon samaa mieltä. Pian joku ryntää kertomaan kauhutarinoita ylisuurista meluisista ryhmistä, mutta ei meidän pojan taaperoryhmä ollut ylisuuri eikä järin meluisakaan.

Kaverin kanssa naurettiin sitä, että yksi huono puoli päiväkodissa on: Hänen tyttönsä on alkanut hoitoon menon jälkeen kyselemään koko ajan että "mistä Lillille leikkikaveli, Lillillä ei oo ketään kavelia, kuka leikkisi Lillin kanssa kotia?". Lillillä on ikää 1 v 9 kk ja kotihoidossa ollessaan oli ihan tyytyväinen siihen että leikki itsekseen, nyt on kova kaverin kaipuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Tässä tullaan taas siihen, ettei kaikilla oo varaa olla kotona vaikka kahta vuotta eikä niitä sukulaisia tms. hoitamassa...

Niin, sehän se onkin, mutta kuten jo aiemmin sanoin niin omanikin on hoidossa ja aloittanut juuri tuon ikäisenä. Ap kuitenkin kysyi että kumpi olisi parempi, kun hänelleä on mahdollisuus vielä pitää tyttö kotona niin halusin perustella myös sitä kantaa joka kokemuksieni kautta voisi olla tytölle vielä tässä vaiheessa parempi :)

Ehkä hieman ohi aiheen, mutta mä aina mietin näissä keskusteluissa että miettiikö kukaan sen lapsen luonnetta? 1,5 vuotiaat on kovin erillaisia, toiset hakevat vielä sitä turvaa äidin läheisyydstä ja ovat arempia, toiset hyvinkin sosiaalisia eivätkä arkaile. Vaikka samasta perheestäkin lapset tulis (samoista raaka-aineista tehtynä ;) ). Joku 1,5 vuotias saattaa jo kovasti kaivata samanikäistä seuraa kun taas toinen ei.

Useasti vedotaan kaiken maailman tutkimuksiin. Niissä kuitenkin ilmoitetaan vaan "keskiarvo tapaukset" jos sen nyt noin voi ilmaista. Vaihtelua kuitenkin on, niin ihan lapsen yksilöllisyydestä aina perheen tapoihin elää ja olla, noin hoitopäivän jälkeen.

Meillä tosiaan on mahdollisuus, että täti hoitaa. Hän on tarjoutunut hommaan. Mutta kun mietityttää se, kun täällä ei ole ikäseuraa paljoakaan. Toinen juttu on, että en ole varma mitä siitä tulee, jos sukulainen hoitaa.

Meillä tosiaan on mahdollisuus, että täti hoitaa. Hän on tarjoutunut hommaan. Mutta kun mietityttää se, kun täällä ei ole ikäseuraa paljoakaan. Toinen juttu on, että en ole varma mitä siitä tulee, jos sukulainen hoitaa.

Kannattaa myös huomioda se että aluksi lapsi voi sairastella paljon, jopa puoli vuotta helposti! Mutta voi tietysti olla että pysyy täysin terveenä, ken tietää :D
Mutta siellä liikkuu kaikki pöpt jatkuvasti joten lapsi ensin hakee sen vastustuskykynsä. Tämä kannattaa ottaa huomioon siinä että jonkun pitää olla pystyväinen olemaan lapsen kanssa jatkuvasti kotona jos tällainen tilanne tulee.

Itse tiedät varmasti mikä on parasta lapsellesi!
Meillä tyttö on todella sosiaalinen ja reipas, ei vierasta yhtään. Silti alussa tuli itkuja ja oli pari viikkoa todella arka hoidossa, tädit sanoivat että kyllä ne kaikki on vaikka olisivat kuinka reippaita, ovat niin pieniä vielä. Eihän siitä mitään pysyviä traumoja varmasti tule, mutta tutun kanssa varmasti välttyisi niiltäkin ikäviltä hetkiltä :)

Mun lapsi aloitti pk:ssa 1v5kk ikäisenä jo oli hoidossa 9 kuukautta, kunnes jäin äitiyslomalle ja otin lapsen kotiin.. Oli siis himpun yli 2v, kun jäi kanssani taas kotiin.. Hoitopäivät oli 4-6h/päivä ja yleensä 5 päivää viikossa, silloin tällöin, kun mulla oli vapaapäiviä pidin muksun kotona. Mun mielestä tuossa pk ajassa ei ollut mitään miinusta. Lapsi jäi aina reippaasti hoitoon ja mitään ongelmia ei ollut esim syömisen, päiväunien, sosiaalisten kanssakäymisten ym takia. Mutta kai tuo silti on hyvinkin traumatisoitunut, kun oon niin pienenä hoitoon viety :D Mun mielestä tuo on ollu lapselle vaan hyvä juttu!! Puhe kehitty todella paljon ja nopeasti, hoitoon viedessä ei sanonut muuta kuin äiti, mutta oppi tosi nopeasti yhtäkkiä puhumaan hoitoon viemisen jälkeen. Osaa huomioida muitakin lapsia ja luottaa muihinihmisiin. Nyt on 2vkoa ollut kanssani kotona hoidon lopettamisen jälkeen ja mulla välillä tuntuu, että oisko hoitoa pitänyt tuon sosiaalisen kehittymisen takia jatkaa esim 2pvä/vko, mutta kun täällä on hoitopaikat niin kiven alla, että ajattelin lahjoittaa paikan todella tarvitsevalle. Me voidaan sitten käydä avoimessa tai kerhoissa ym, mutta kun itse olen siellä mukana se ei ole sama asia, vaan lapsi saattaa tuudittautua, että äiti hoitaa puolesta kaikki asiat. Meidän tapauksessa tuossa päiväkodissa oli pelkkää plussaa.

Meillä meni pk:n 1v3kk kokoaikaiseksi (5 päivänä 8-9h) ja hyvin sopeutui. Nyt osa-aikaisena (2-3 päivänä n.6 h) kun olen itse ä-lomalla ja innoissaan on aina menossa kun pk päivä on. Ikää 2,5v.

Yhteistyössä