Onko 20-vuotias liian nuori äidiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaasan tytsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nojoo:
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Ei todellakaan ole liian nuori. Joillekkin ei sovi joillekkin sopii. Joku on liian vanha 35vuotiaana ja joku taas ihan pentu vieläkin.. Eri asia jos puhuttais jostain 16vuotiaasta :D

Mistä lähin 20v ja siitä ylöspäin on ollut liian nuori? Jos siis ikään vaan katsotaan. Ehkä jollekkin ei sovi mutta näin yleisesti hyvä ikä. Nuoret äidit ovat ihanan freesejä ja jaksavia! ;) Ihailen!

Toisaalta taas ovat vielä vähän lapsia ja oman lapsen kiukutellessa kilahtavat tai kiukuttelevat itsekin. Ja pailaamaan pitää päästä jo parin viikon päästä..

Niin ja vanhemmat äidit eivät tietenkään kiukuttele koskaan? Ovat "eläviä kuolleita", joita ei kuohuta eikä kiinnosta mikään tarpeeksi että tunnereaktiota syntyisi :D. Jos lapsella on hyvä hoitaja, mitä väliä jos äiti käy bailaamassa? Meidän sukupolvi sentään USKALTAA sanoa jos kaipaa omaa aikaa...eikä katkeroidu neljän seinän sisällä mukulalauman kanssa!

Nykyaikana annetaan ymmärtää että kolmekymppinen, vakitöissä oleva ja talon omistava pariskunta on "ainoa oikea" vaihtoehto vanhemmiksi. Aika ikävää niille jotka eivät edes tavoittele tuollaista elämää!

[/quote]

Sen verran poikkean aiheesta että sitten kyllä valitetaan kun ei ole rahaa ostaa lahjoja tai pahemmassa tapauksessa todella tarpeellisia asioita lapsille. On olemassa sellainen käsite kuin suhteellinen köyhyys ja se on Suomessa nykyään aika vakava ongelma. Ja minun mielestäni on julmaa ja itsekästä tehdä lapsia sellaiseen tilanteeseen. Nykyään kun ei pelkkä rakkaus riitä jotta lapsi saisi jo alusta asti samat mahdollisuudet kuin muutkin eikä riski syrjäytymiseen olisi niin suuri jo varhaislapsuudesta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja mutta jos ajatellaan:
Nykyaikana annetaan ymmärtää että kolmekymppinen, vakitöissä oleva ja talon omistava pariskunta on "ainoa oikea" vaihtoehto vanhemmiksi. Aika ikävää niille jotka eivät edes tavoittele tuollaista elämää!

Sen verran poikkean aiheesta että sitten kyllä valitetaan kun ei ole rahaa ostaa lahjoja tai pahemmassa tapauksessa todella tarpeellisia asioita lapsille. On olemassa sellainen käsite kuin suhteellinen köyhyys ja se on Suomessa nykyään aika vakava ongelma. Ja minun mielestäni on julmaa ja itsekästä tehdä lapsia sellaiseen tilanteeseen. Nykyään kun ei pelkkä rakkaus riitä jotta lapsi saisi jo alusta asti samat mahdollisuudet kuin muutkin eikä riski syrjäytymiseen olisi niin suuri jo varhaislapsuudesta asti.[/quote]

Joo, mutta tuo on kiinni myös ihmisestä ja siitä mihin rahat käyttää. Monen rikkaan perheen lapsi kulkee risaisissa haalareissa jne. kun lapsen vaatteisiin ei tahdota pistää rahaa. Meillä eletään alle köyhyysrajan mutta lapsen tarpeet tulevat aina ykkösenä ja siksi onkin varaa (vaikkei oikeasti olisi) ostaa ne kunnolliset kengät tai viedä yksityiselle :).

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Sen verran poikkean aiheesta että sitten kyllä valitetaan kun ei ole rahaa ostaa lahjoja tai pahemmassa tapauksessa todella tarpeellisia asioita lapsille. On olemassa sellainen käsite kuin suhteellinen köyhyys ja se on Suomessa nykyään aika vakava ongelma. Ja minun mielestäni on julmaa ja itsekästä tehdä lapsia sellaiseen tilanteeseen. Nykyään kun ei pelkkä rakkaus riitä jotta lapsi saisi jo alusta asti samat mahdollisuudet kuin muutkin eikä riski syrjäytymiseen olisi niin suuri jo varhaislapsuudesta asti.

Joo, mutta tuo on kiinni myös ihmisestä ja siitä mihin rahat käyttää. Monen rikkaan perheen lapsi kulkee risaisissa haalareissa jne. kun lapsen vaatteisiin ei tahdota pistää rahaa. Meillä eletään alle köyhyysrajan mutta lapsen tarpeet tulevat aina ykkösenä ja siksi onkin varaa (vaikkei oikeasti olisi) ostaa ne kunnolliset kengät tai viedä yksityiselle :).

[/quote]

Hatunnosto teille (ei sillä että itse muka mitenkään rikas olisin, mutta meillä myös lapselle kaikki mitä tarvitsee)
Muistelen vain viime joulun "anna hyvän kiertää" tällä palstalla sydäntäsärkeviä juttuja siitä kuinka ei ole varaa ostaa joululahjaa lapselle, saati sitten että olisi varaa antaa lapselle mahdollisuus harrastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja j:

Hatunnosto teille (ei sillä että itse muka mitenkään rikas olisin, mutta meillä myös lapselle kaikki mitä tarvitsee)
Muistelen vain viime joulun "anna hyvän kiertää" tällä palstalla sydäntäsärkeviä juttuja siitä kuinka ei ole varaa ostaa joululahjaa lapselle, saati sitten että olisi varaa antaa lapselle mahdollisuus harrastaa.[/quote]

Ihan totta, onhan tuossakin pointti. Tuntuu myös että osa ns. keskituloisista käyttää rahansa melko holtittomasti ja kun itse vein joululahjaa eräälle "vähätuloiselle" perheelle, olikin aika yllätys löytää heidät ison omakotitalon sisältä...:o

Mä en lukenu koko ketjua ku en jaksanu.. :D

Mut siis mä tulin äidiksi 20-vuotiaana nyt ikää 22 ja lapsia 2.. Hienosti on mennyt enkä tuntenu itteäni liian nuoreksi, esikoinen oli ei-yritetty-lapsi.. Kuopus taas oli ihan "tehty".. Ei voi pelkän iän perusteella määritellä kuka on liian nuori ja kuka ei.. Jos ite oot valmis niin siitä vaan. Onnea!

Oletko teidän äidin nuorin tyttö? Josko hän ei haluakkaan päästää omasta "vauvastaan" irti ja sen vuoksi hänestä tuntuu hurjalle sun raskaus? Toivottavasti saisit keskusteltua äitis kanssa vielä tästä asiasta ja hänkin tottuisi ajatukseen..

Alkuperäinen kirjoittaja j:

Muistelen vain viime joulun "anna hyvän kiertää" tällä palstalla sydäntäsärkeviä juttuja siitä kuinka ei ole varaa ostaa joululahjaa lapselle, saati sitten että olisi varaa antaa lapselle mahdollisuus harrastaa.

Ihan totta, onhan tuossakin pointti. Tuntuu myös että osa ns. keskituloisista käyttää rahansa melko holtittomasti ja kun itse vein joululahjaa eräälle "vähätuloiselle" perheelle, olikin aika yllätys löytää heidät ison omakotitalon sisältä...:o

[/quote]

:O
No tuokin kävi mielessä.. jotenkin tuntuu mahdottomalta että vuoden aikana ei pysty edes paria kymppiä säästämään oman lapsen joululahjaan.

kukaan ei voi sanoa millon oot valmis äidiks. vanhemmuuteen kasvetaan! minä sain ensimmäisen poikani 16 vuotiaana ja täytin melkein heti sen jälkeen 17. Lapsen isä ei ollut valmis isyyteen ku tänä päivänäkin katsoo, niin isää kiinnostaa enemmän autot ja nukkuminen kuin esim viettää tänään 14.11.2010 isäinpäivää poikansa kanssa. jätin siis poikani isän ku poika oli n. 6kk ikäinen. hyvin olen pärjännyt yh-äitinä enkä kadu päivääkään että sain nuorena pojan <3 nyt odotan toista lastani joka voi syntyä ihan näillä hetkillä... valitettavasti tämänkään miehen kanssa ei onnannut niin olen kohta kahden lapsen yh äiti ja tosiaan olen nyt 20v. Minua ei pelota yhtään tulevaisuus ja tämä toinen lapsi oli minulle iloinen yllätys ja sanoin sen suoraan vanhemmilleni jotka olisivat toivoneet minun käyvän koulun loppuun ja olisin ollut töissä.. mutta vähän ajan päästä kun he saivat totutella asiaan että toinen lapsenlapsi on syntymässä niin he ovat aivan mielissään :) älä siis mieti mitä muut ovat mieltä raskaudestasi vaan näytä se heille että sinusta on äidiksi :) minä uskon sinuun ja moniin nuoriin äitehin ja iseihin.. minulla on vain käynyt huono mäihä noitten miesten kanssa mutta lapsiani en kadu!!! onnea raskauteen!!! <3 <3 <3 toivottavasti tästä oli apua :) t: kohta kahden lapsen yh-äiti ja 20v.

moi minä tein abortin noin 10vk sitten ja kadu hirveesti.. olisin saanut lapsen heinäkuussa ja täytän heinäkuussa 20. minua painostettiin tekemään abortti siskoni ei halunnu että saan vauvan hän huusi ja sanoi jos saat lapsen en ikinä hoida sitä.. itse hän on parivuotta vanhempi ja halusi sillon lapsen mutta ei onnistunut sit ku olin tehnyt abortin siskoni kertoi että hän saa lapsen elokuun alussa.. loukkaannuin hänelle vähä mutta olen silti tuleva kummi hänen lapselleen.. en omasta kokemuksesta halua että..kukaan tekee aborttia.. minun raskaus oli niin pitkällä että jouduin kaavintaan

[QUOTE="pia";25859420]moi minä tein abortin noin 10vk sitten ja kadu hirveesti.. olisin saanut lapsen heinäkuussa ja täytän heinäkuussa 20. minua painostettiin tekemään abortti siskoni ei halunnu että saan vauvan hän huusi ja sanoi jos saat lapsen en ikinä hoida sitä.. itse hän on parivuotta vanhempi ja halusi sillon lapsen mutta ei onnistunut sit ku olin tehnyt abortin siskoni kertoi että hän saa lapsen elokuun alussa.. loukkaannuin hänelle vähä mutta olen silti tuleva kummi hänen lapselleen.. en omasta kokemuksesta halua että..kukaan tekee aborttia.. minun raskaus oli niin pitkällä että jouduin kaavintaan[/QUOTE]

joo, taitaa olla ihan hyvä että teit abortin. Mene vaan kouluun takaisin, opettele vaikka välimerkkien käyttöä.

ET OLE LIIAN NUORI JOS EI ITSESTÄSI SILTÄ TUNNU! Se on ihan itsestä kiinni miten asian ottaa. Itse olen toukokuussa 20v. ja minulla on 10kk poika, olin siis juuri 4pv ennen lapsen syntymää täyttänyt 19v. Olet äiti "vauva", joten hän on asiasta järkyttynyt. Kyllä se siitä ajan kanssa rauhoittuu.

Itse podin vauvakuumetta teini-iästä alkaen, mutta onneksi lopullisesti päätimme toteuttaa vauvailut kun olin 26v. Hurjasti olisi jäänyt nuoruutta/aikuisuuden alkua elämättä, ja se olisi luultavasti kostautunut jossakin vaiheessa. Ainakin kun on katsellut lähipiirin nuorina äidiksi tulleita. Eli koen tämän 20-25 väliset vuodet tärkeiksi henkisen kasvun kannalta. Tosin liian iäkkäänäkin äidiksi tulemisessa on taas omat haasteensa. 25-30 paras:)

Huhhuh, uskon että on loukannu!! Ite 23 ku tulin raskaaks ja sisko ja täti oli sillee et "EIKÄ??" "O-OU! OMG!" jne jne. Ollaa oltu miehen kans pari vuotta yhessä ja lapsi on toivottu ja harkittu. On vakituinen työ ja kämppäasiatkin kunnossa joten kyllä suutuin kun tommonen reaktio tuli suvulta! Ymmärrän sua täysin! Vaikka kyllä joo, nyt kaikki on todella rakastuneita meidän vauvaan mutta eipä ole paljoa anteeksi pyydelly kun ensireaktio oli niin... kielteinen..

Mulla ja mun äidillä on 19 vuotta ikäeroa, mulla ja mun esikoisella 20 vuotta. Hyötynä se, että kun on nuori, niin jaksaa lasten kanssa paremmin. =)
Kaikki ei silti ole kypsiä vanhemmiksi vielä tuossa iässä(kaikki ei koskaan), mutta jos susta tuntuu, että olet valmis, niin sitten olet. Päätös on sun.

Jokainen, joka kutsuu itseään tytsyksi, on liian nuori äidiksi. Muutenkin teksti on sellaista, että ois kannattanut ensin hieman kasvaa ja vaikkapa opiskella, ennen kuin hankkiutuu raskaaksi. Aborttia en hyväksy minäkään tässä tapauksessa, kun oman tyhmyyden takia tilanteeseen on tultu, mutta ois vaan kannattanut miettiä enemmän kuin puoli vuotta...

Yhteistyössä