Onko 3v lapseni teistä tosi ujo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aakoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aakoo"

Vieras
Käytiin eilen kylässä kaverini luona, jolla on 1v lapsi. Nähdään heitä aika harvoin, ehkä nyt puolen vuoden aikana ollaan nähty 2-3 kertaa, mutta tuolla heidän mummolassa ei juurikaan olla käyty. Tyttöni tervehti hiljaa ja alkuun halusi että olen hänen vieressään lattialla kun leikkii, siinä vähän puheli, mutta tosi hiljaa. Hän ei halua ottaa esim. kaveriltani suoraan mehulasia käteen, keksiä käteen tms, vaan pitää kierrättää ne minun kauttani... :D

Mutta sen 15 min jälkeen oli jo sitten ihan vauhdissa. Jutteli ja naureskeli kovasti ja lähtiessä sanoi, että oli kyllä kiva leikkiä täällä.

Näin hän käyttäytyy lähes aina jos ollaan vieraammassa paikassa. Toisaalta nyt on rohkaistunut niin, että esim. kaupassa haluaa aina kun mahdollista niin itse maksaa, huutaa heipat myyjille ja jos ne jotain kysyvät niin aina vastaa, mutta hiljaa.

Onko hän teistä poikkeuksellisen ujo?

Niin joo, ja hän on pph:ssa arkipäivät, harrastuksia meillä ei ole, oikeastaan juuri tuon ujoudenkin takia.

Kuulostaa ihan minun 6v:ltani. Me emme ole harrastuksia jättäneet kyllä väliin tuon takia, mielestäni tuossa alkujännityksessä ei ole mitään ihmeellistä että sen pitäisi antaa elämää hallita. Nyt alkoi syksyllä uusi harrastus, ekana kahtena kertana menin tytön mukaan pukuhuoneeseen ja hain hänet sieltä, kolmannesta kerrasta eteenpäin riitti jo että olin paikalla kun lähti ryhmän kanssa ja taas noutamassa tunnin loputtua.

Kuulostaa ihan minun 6v:ltani. Me emme ole harrastuksia jättäneet kyllä väliin tuon takia, mielestäni tuossa alkujännityksessä ei ole mitään ihmeellistä että sen pitäisi antaa elämää hallita. Nyt alkoi syksyllä uusi harrastus, ekana kahtena kertana menin tytön mukaan pukuhuoneeseen ja hain hänet sieltä, kolmannesta kerrasta eteenpäin riitti jo että olin paikalla kun lähti ryhmän kanssa ja taas noutamassa tunnin loputtua.

No joo, ehkä se ujous ei ole meillä ollut ainoa syy ettei harrasteta. Ajattelen myös, että 3v ei ehk harrastuksia hoitopäivän päälle tarvitse. Ensi vuonna tarkoitus, että jos sama hoitopaikka vielä pph:ssa, niin sitten pph käyttäisi häntä kerran viikkoon seurakunnan kerhossa. ajattelen että harrastukseen olisi hyvä lähteä sitten, kun sitä itse toivoo. Nyt esim. muskariin yksin jääminen ei ehkä olisi tytöstä niin mukavaa. Harrastetaanhan me toki perheenä monelaisia asioita ja käydään eri tapahtumissa, että ei me eristyksissä eletä

No joo, ehkä se ujous ei ole meillä ollut ainoa syy ettei harrasteta. Ajattelen myös, että 3v ei ehk harrastuksia hoitopäivän päälle tarvitse. Ensi vuonna tarkoitus, että jos sama hoitopaikka vielä pph:ssa, niin sitten pph käyttäisi häntä kerran viikkoon seurakunnan kerhossa. ajattelen että harrastukseen olisi hyvä lähteä sitten, kun sitä itse toivoo. Nyt esim. muskariin yksin jääminen ei ehkä olisi tytöstä niin mukavaa. Harrastetaanhan me toki perheenä monelaisia asioita ja käydään eri tapahtumissa, että ei me eristyksissä eletä

No nyt tuli kyllä hymiö väärään paikkaan, piti tulla loppuun... :D

Ei ole Tosi Ujo. Ihan tavalliseen tapaan ujo. Aika moni tuon ikäinen ujostelee. Millainen olit itse pienenä, tai omat vanhempasi pienenä, oletko kysynyt? Ihan pienillä tuo on jokseenkin perintötekijöistä kiinni - isommilla ujous voi olla opittuakin

Alkuperäinen kirjoittaja mietteitä;21993896:
Ei ole Tosi Ujo. Ihan tavalliseen tapaan ujo. Aika moni tuon ikäinen ujostelee. Millainen olit itse pienenä, tai omat vanhempasi pienenä, oletko kysynyt? Ihan pienillä tuo on jokseenkin perintötekijöistä kiinni - isommilla ujous voi olla opittuakin

Itse olen ollut rauhallinen ja ehkä vähän arka, mutten sillä tavalla ujo. Lapsen isä taas on ollut kuulema tosi ujo pienenä. 5v neuvolakortissakin maininta, että ei suostu testeihin, psykologin konsultaatio jatkossa....

No ei kyllä ujolta vaikuta. Meidän 3v on tuohon verrattuna sitten ihan älyttömän superujo. Meillä menee vieraiden luona kun ollaan niin joskus koko vierailu niin ettei ota kontaktia lapsiin ym ollenkaan ja puhuu vaan meille vanhemmille.
Oli se 3v neuvola just ja voin sanoa, että uusiksi mennään. Ei suostunut puhuu, ei liikkuu mun sylistä. Piti katseen lattiassa koko ajan. Laitoin palikat lattialle jos se siellä yksinään sitten innostuisi niiden kanssa leikkii. Ei, istui mutta pikkuhiljaa hivuttautui ovea kohti ja kun sinne asti pääsi, muutaman kerran sanoi äiti, mennään jo!
On pph:lla 4 pv viikossa, siellä on ihan ok. Aamuisin edelleen pyytää että mä olen vähän aikaa sen kanssa siellä, mutta n5min niin lähtee siitä pois ja heiluttaa kiltisti.

Ajattelin kuitenkin koittaa että miten suhtautuis vauhtiharrastukseen jossa olis ilman vanhempia. Jos ei onnistu, niin sitten mennään toiseen jumppaan jossa voi äitikin olla mukana.

Yhteistyössä