Onko 80 neliön vuokra-asunto "liian iso" yksinhuoltaja-äidille ja kahdelle lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva yh

Vieras
Siis asumistukia ajatellen. Kun ei ole työtä.. opiskelija olen. Vuokra hitusen päälle 600e. Tästä ei huvittaisi vaan muuttaa minnekään kun esikoisella alkaa koulu ensi syksynä ja koulumatka tulee olemaan lyhyt. Itselläni paljon käsityöharrastuksia jotka vievät tilaa... ompelukoneita ym.

Minkä kokoisissa vuokra-asunnoissa te muut useamman lapsen yh:t asutte ja jos saatte asumistukea niin paljon?
 
75neliötähän saa olla kelan mukaan kolmella henkilöllä joten eihän teillä montaa ylimääräistä neliötä ole,saat täydet as.tuet teidän asuntoon kyllä.eikös se täysi ole 80% vuokrasta
 
Opiskelija oot ja vuokra 600e. En suosittele. Sullahan menee kaikki rahat tohon vuokraan, sitä kannattaa miettiä. Sinuna hankkisin mahd halvan asunnon. Koska silti tuo kela maksaa vaan 80% vuokrasta. Mitä isompi summa se 20% siitä vuokrasta on sitä enemmän sitä tosiaan ite maksat.

Kannattaa tosiaan lähelle koulua muuttaa, mut löytyy sieltä varmaan edullisempiakin. Ei kannata hätiköidä =)

Kaikista isoin asia on se, ettei tarttis oikeesti stressata sen rahan kanssa. Siitähän homma on kii. Monet jää asumaan liian isoon asuntoon eron jälkeen ja on liian isot asumiskulut=täysin epäonnistunut päätös. Sitten on vuokria rästissä ja muuta.
 
Asutaan 70-luvun kerrostalolähiössä ja tällä alueella vaan kaikissa kerrostaloissa on asunnot samalla kaavalla, joko 30 neliön yksiö, 60 neliön kaksio tai 80 neliön kolmio! :/ Ei huvittas vaan mihinkään kaksioon ahtautua. Tosiaan kun itselläni on hirveästi arvokkaita perittyjä antiikkikalusteita joista en halua luopua. Kaikelle on tässä asunnossa paikkansa ja lapsilla tilava huone + itselläni työhuone. Kyllä edes jotain iloa täytyy omassakin elämässäni säilyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Se on teille sopiva asunto, älä muuta! Saat tuet asumiseen.

Olen myös samaa mieltä. Tämä on muutoinkin halpaa aluetta niin ei tästä mielestäni ole järkeä lähteä. En jaksaisi nyt todellakaan mitään muuttorumbaa kaiken muun eroahdistuksen lisäksi! Eiköhän rahat aina muutamaan yli menevään neliöön jostain löydy!
 
Sillon kun vuosia sitten oltiin asumuserossa, niin meillä tytön kanssa kaksin oli 76,5 m2 kolmio. Muistaakseni sain täyden asumistuen ja kun opiskelin, sossu jeesas loput.
 
Kelan laskuopin mukaan yh:lle ja kahdelle lapselle riittää muistaakseni 77 m­², ylimenevä on omavastuuosuutta. Tokikaan et paljonkaan varmaan noilla kolmella ylimenevällä neliöllä häviä.

Itse asun kahden lapseni kanssa 90 m²:n rivarinpätkässä. Asumistukea en ole edes hakenut, enkä saisi vaikka hakisin. Menee sekä tulot että neliöt yli rajojen.
 
No miksi kysyt neuvoa, jos sulla on jo vastaus?

Laske varasi jo etukäteen. Ei tartte sitte vikistä massu kurnien ja velat painaen. Ja muutatte ajoissa, jos tuntuu ettet pysty maksamaan laskuja. Kannattaa ottaa huomioon, että elämässä on muitakin laskuja kuin vuokra.
 
Muista että lapset aina ensin.. 600 on musta aika kohtuullinen vuokra noinkin isosta asunnosta. Riippuu tosin sijainnista Ja asutko ennemmin asunnossa mikä tuntuu kodilta kuin liian ahtaassa, missä ei edes viihdy? Ja lasten takia jo kannattaa olla siellä missä on parempi olla.. Pitää vain pihistää jostain muusta menosta, niin kyllä sitä vähemmälläkin pärjää. Koti on kuitenkin tärkein perheen viihtyvyyden kannalta. Jokaisella on kuitenkin jotain menoja mitkä ei ole niin välttämättömiä. Minun mielipiteeni on että kannattaa asua siellä missä viihtyy parhaiten. Vuokra ei kuitenkaan asuntoon nähden ole kallis, jos vielä hyväkuntoinen ja mukavalla asuinalueella. Niin jäätte siihen ehdottomasti :)
 
Minäkään en muuttaisi. Olen muuten asunut yh:na yhden lapsen kanssa 90,5 neliön vuokra-asunnossa, maksanut tosin asumiseni täysin itse.

Vuokrasi on mielestäni varsin edullinen, ja myös lapsille jatkuvuus, siis vanha koti luo tietynlaista turvaakin. Eli uskon sinun opiskelijanakin pystyvän tuossa asunnossa asumaan.
 
Mä asun vuokralla 84 neliöö, 4h+k. Kaksi lasta mullakin ja on se kiva että on omat huoneet kaikille. Asumistukea en saa, joten siihen en kyllä osaa sanoa... Eipä teidän tuosta kannata lähteä kun niin edullinenkin on.
 

Yhteistyössä