Onko alaa vaihtaneita SAIRAANHOITAJIA paikalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-hoitaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex-hoitaja?

Vieras
Onko täällä ex-sairaanhoitajia paikalla? Miksi vaihdoit alaa ja minkälaista työtä teet nykyään? Itellä alkaa olemaan mitta täys ja ammatinvaihto on koko ajan mielessä. Viimeinen niitti on kai ollu työpaikalla tapahtuvat suuret muutokset jotka aiheuttavat sen, etten pysty enää hoitamaan potilaita kuten itse näen, että heitä kuuluisi hoitaa. Potilaat kärsii, hoitajat kärsii ja vähän väliä jää joku sairauslomalle suoranaisen v.itutuksen vuoksi. En vaan tiedä mitä tässä rupeais tekemään :/ Mulla ois täydellinen englanninkielen taito joten haaveissa olisi, että voisin sitä hyödyntää. Kertokaa kokemuksia alanvaihdoistanne, onko kaduttanu jne.?

No mä en oo vaihtanu alaa.. ehkä joskus sitten jos alkaa oikein kyrpimään, mua nyt eniten ottaa päähän se että useimmissa paikoissa työ on 3- vuorotyötä. Tykkään työstä kyllä, mutta ois se ihanaa kun ois aina kaikki pyhät ja vkl vapaat. Tosin enhän mä oo ees kerenny kauaa tätä työtä tekee. Jos tammikuussa menis takas töihin hoitovapaalta.

Alkuperäinen kirjoittaja liirah:
No mä en oo vaihtanu alaa.. ehkä joskus sitten jos alkaa oikein kyrpimään, mua nyt eniten ottaa päähän se että useimmissa paikoissa työ on 3- vuorotyötä. Tykkään työstä kyllä, mutta ois se ihanaa kun ois aina kaikki pyhät ja vkl vapaat. Tosin enhän mä oo ees kerenny kauaa tätä työtä tekee. Jos tammikuussa menis takas töihin hoitovapaalta.

Mulla on tähän asti ollu viikonloput ja pyhät vapaat ja päivätyö mutta siihen on tulossa muutoksia niin, että aina 8vkon välein pitää tehä yks viikonloppu. Ei muuten ois paha, mutta työtehtävät tuon viikonlopun aikana eivät todellakaan vaatisi sairaanhoitajan työpanosta vaan siitä selviäis esim. kodinhoitaja täysin. Eli minun mielestä sairaanhoitajan resursseja tuhlataan, laitetaan viikonloppuihin silläkin uhalla, että viikolla jää sairaanhoidolliset hommat tekemättä kun sairaanhoitaja joutuu olemaan vapaalla viikonlopputyön takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja liirah:

Mulla on tähän asti ollu viikonloput ja pyhät vapaat ja päivätyö mutta siihen on tulossa muutoksia niin, että aina 8vkon välein pitää tehä yks viikonloppu. Ei muuten ois paha, mutta työtehtävät tuon viikonlopun aikana eivät todellakaan vaatisi sairaanhoitajan työpanosta vaan siitä selviäis esim. kodinhoitaja täysin. Eli minun mielestä sairaanhoitajan resursseja tuhlataan, laitetaan viikonloppuihin silläkin uhalla, että viikolla jää sairaanhoidolliset hommat tekemättä kun sairaanhoitaja joutuu olemaan vapaalla viikonlopputyön takia (ja siis noihin arkivapaisiin ei oteta toista sairaanhoitajaa tuuraamaan vaan hommat yksinkertaisesti jää tekemättä).

:wave: :wave: Vaihdoin sairaanhoitajan hommista it-alalle 8 vuotta sitten. Teen nykyisin terveydenhuollon tietojärjestelmiä. En ole koskaan katunut alanvaihtoani. Eikä ole katunut pankkitilinikään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
:wave: :wave: Vaihdoin sairaanhoitajan hommista it-alalle 8 vuotta sitten. Teen nykyisin terveydenhuollon tietojärjestelmiä. En ole koskaan katunut alanvaihtoani. Eikä ole katunut pankkitilinikään ;)

Eli ihanko oot ideoimassa ja kehittämässä ja TEKEMÄSSÄ niitä tietojärjestelmiä? Miten tähän päädyit ja mitä kouluja kävit? Ootko siis itsenäinen yrittäjä vai miten?

Eli ihanko oot ideoimassa ja kehittämässä ja TEKEMÄSSÄ niitä tietojärjestelmiä? Miten tähän päädyit ja mitä kouluja kävit? Ootko siis itsenäinen yrittäjä vai miten?
Kyllä, juurikin näin. Suunnittelen ja kehitän yhteistyössä asiakkaiden eli sairaanhoitopiirien tietohallintoihmisten sekä loppukäyttäjistä (hoitajat, ossit ja lääkärit) valitun projektiryhmän kanssa uusia tietojärjestelmiä. Huolehdin myös toteutuksesta, testauksesta yhdessä asiakkaiden kanssa sekä ylläpidosta. Eli väänän myös sitä raakaa ohjelmakoodia :D Hoitoala-it-ala -yhdistelmä on ollut mun urallani lositava, monet asiakkani pitää mua edelleen "sinä sairaanhoitajana, joka osaa koodata" :D Mun on ollut aina helppo olla tekemisissä asiaitteni kanssa, kos amä ymmärrän, mtä he tarkoittavat. Tietyllä tavalla olen tulkki terveydenhuollon ammattilaisten ja tietokoneen keskusyksikön välillä =)

Ajauduin näihin hommiin aika vahingossa... olisi pitkä stoori kertoa, mutta opettelin perhesyistä tietokoneen käytön jo pitkälti toistakymmentä vuotta sitten kotona. Se osaaminen poiki mulle Hyksissä erilaisia tietojärjestelmien koulutus- ja pääkäyttäjän hommia. Yhtenä päivänä yks työtoveri "potkaisi" mua hakemaan opiskelemaan tietotekniikkaa ammattikorkeakouluun. Hain ja yllätyksekseni pääsin. Muutamaa kuukautta myöhemmin olin joyhdessä Suomen suurimmista terveydenhuollolle tietojärjestelmiä tuottavista yrityksistä.

Sen päivän jälkeen mun ei ole tarvinnut kysellä töiden perään. Mut on nk ostettu kovalla palkalla kilpailijalta pois. Asiakkaat eli sairaalat arvostavat sitä, että toimittaja on ikäänkuin "yksi heistä". Viimeiset 3 vuotta olen toiminut osaakkaana yrityksessä, jossa ei ole tavallisia palkansaajia lainkaan vaan kaikki työskentelevät yrittäjäperiaatteella. Homma sopii mulle paremmin kuin nenä päähän =)

voi että Keittiönoita, kuullostaa ihanalta! Hienoa, että oot löytänyt itsellesi sopivan työn. Voih, mä voisin kans tykätä jostakin tuommosesta mutten tiedä riittäiskö rohkeus. Mun englanninkielen taitoakin haluaisin päästä käyttämään hyväksi jotenki.

voi että Keittiönoita, kuullostaa ihanalta! Hienoa, että oot löytänyt itsellesi sopivan työn. Voih, mä voisin kans tykätä jostakin tuommosesta mutten tiedä riittäiskö rohkeus. Mun englanninkielen taitoakin haluaisin päästä käyttämään hyväksi jotenki.
Miksei rohkeus riittäisi? Enkun taito on kyllä tosiaan tarpeen, kun kaikki manuaali on "lontoon kielellä" =) Monet alan kurssitkin järjestetään enganniksi. Mä en tunne yhtään sairaanhoitaja-it-alan koulutus -yhdistelmän ihmistä, joka olisi tänä päivänä Suomessa vailla töitä. Jos näin on, sitten ko henkilö asuu jossain "keskellä ei mitään". Terveydenhuollon tietojärjestelmiä tekevät yritykset palkkaa hoitoalan ihmisiä ihan sellaisenaankin, mutta jos sillä ihmisellä on vielä lisäksi it-alan osaamista - tutkinto ainakin - niin tuskin tarvitsee pelätä työttömyyttä.

Mulla oli aikoinaan takana huimat 4 opintoviikkoa it-alan opintoja, kun jo pääsin siihen suureen yritykseen töihin :D Ensin terveydenhuollon asiantuntijan rooliin ja opintojen myötä myös toteutuspuolelle.

Yhteistyössä