Hae Anna.fi-sivustolta

Onko Ammajärjestö kultti?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä cult?, 17.07.2011.

1. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Mieti sitä. ;D Sinä joka et ota minua tosissani... ;D Miks vastaat minulle jos et ota tosissasi? Mä en vaivautuisi. ;D

Jotain mä merkkaan kun kerta vastaat. ;D

2. Tämäkin naurattaa Vierailija

Miksikö vastaan? kuten nikki sanoo, naurun vuoksi :O En ymmärrä ajatuskulkuasi. Eikö voi kirjoittaa muuta kuin vakavasti otettaville? En ymmärrä sitäkään miksi toistelet että merkitset jotain. Onko se sinulle tärkeää? Täälläkin? Jos niin on, miksi olet siitä epävarma ja todistelet sitä? Mitä se sinulle mertkitsee?
    Nämä kysymykset eivät ole minua varten, enhän voi ottaa vakavasti vastauksiasi kerrotuista syistä. Kerroin vain etten ymmärrä.

3. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Miks näet että toistelen? Miksi näet minussa jotakin epävarmuutta? Miksi tulkkaat vierasta ihmistä? Peilaatko? Toisteletko itse omia asioitasi joita koet epävarmoiksi? Siksikö luulet muidenkin tekevän niin?

Naurun vuoksi. Hmmm...siitäkin voisi tulkta mitä vaan jos haluaisi...

4. Tämäkin naurattaa Vierailija

Tulin vielä takaisin kun tuli mieleeni että että tokihan olet merkinnyt minulle jotain. Muistan kirjoittaneenikin siitä. Olet opettanut minulle omalta osaltasi joitakin asioita eikä sellainen ole merkitsemättä mitään.
    En jäänyt miettimään mitä tarkoitit koska minun on mahdotonta sitä miettimällä tietää.

Näin nuo viimeiset kommenttisi ja tuosta sanomastani "naurun vuoksi" mietinkin että pitäisikö laittaa hauskuuden, ilon vai miten, mutta luotin että ymmärrät ja kun nikki oli "Tämäkin naurattaa" niin tuli laitettua naurun vuoksi ikäänkuin viittaamaan siihen.

Sääli ettet vastaa mihinkään. Ehkä kirjoitin liian vakavasti enkä heittänyt huulta. Tarkoitin todellakin kysyä että miten tarkoitit tuon miksi vastaan etc. En kysynyt loukatakseni.

5. Tämäkin naurattaa Vierailija

Luulin sen olevan ilmeistä että olet useammankerran toistanut joillekin nikeille että ilmeisesti merkitset heille jotain kun he vastaavat sinulle. En ymmärtänyt ettet ehkä itse ole sitä huomannut tai et käsittänyt nyt tässä tilanteessa mihin viittasin. Pidin vaarattomana kysymystäni ja kysyin kun se toistui tuossa taas. olisin tietysti voinut laittaa siihen hymymerkin mutta silloin se olisi voinut tuntua ivalta?

En varsinaisesti näe eli pidä sinua epävarmana tai itsevarmana (en ole miettinyt sitä siis) vaan että jos sinulle on tärkeää että merkitset vastapuolelle jotain niin miksi olet siitä epävarma? Vai tarkoititko että tuollaisesta mahdollisesta epävarmuudesta "toiselle merkitsevyydestä" ei olisi saanut kysyä?

En ymmärtänyt tulkkaavani vaan kerroin etten ymmärtänyt "vastaustasi" omaan kysymykseeni mihin otat osaa enkä jatkokysymyksiäsi kuten että miksi vastaan jne. Yritin kysymyksilläni ottaa selvää missä mennään ja ymmärtää kirjoittamasi oikein eikä arvuutella

Vieläkin on vastaamattomia kysymyksiä joita mietin ja olisin toivonut sinulta vastausta. Kuten että käytätkö tosiaan rakas sanaa ja <3 merkkiä ja ystävällisyyttä tarkoitushakuisesti joidenkin vaientamiseen ja harmistuttamiseen niin että niitä v..tuttaisi. Minulle nuo naurut silmäniskuineen eivät kerro niistä asioista jotka minua huolettavat silloin kun näen sellaisia merkkejä ja sanoja käytettävän jollekulle eikä kerrota niiden mahdollista oikeaa merkitystä kohteelle ja muille lukijoille.

Minulle on tärkeää että merkitsen jotain sille ihmiselle jolle kirjoitan sillä palstalla jolhon kuulun ja että siellä ei isketä vyön alle tai käytetä muutenkaan halpamaisia keinoja vaan voidaan luottaa joihinkin eettisiin säännöstöihin ja suoraan rehelliseen kommunikointiin tai tilan antamiseen jos ei tulla toimeen (tiedän että eettiset normit voidaan nähdä hyvin eri tavalla mutta että ne ovat siinä ryhmässä johon kuulun, tärkeimmiltä periaatteiltaan samat).

Tähän lauseeseeni olisi kyllä kuulunut laittaa silmäniskuhymymerkki perään:

"Nämä kysymykset eivät ole minua varten, enhän voi ottaa vakavasti vastauksiasi kerrotuista syistä." ;)

niin olisi keventänyt ehkä tekstin kokonaisilmettä?
    Uudestaan luettuani se näyttää liian totiselta? Mutta muuten nuo kysymykset olivat minulle kysymysmerkkejä ja hoo moilasia ihan oikeasti. En siis vain ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Mutta totta, yö on pitkällä ja tekstit voivat olla sitä luokkaa ettei osaa huomata miten ne pitäisi kirjoittaa. Toivottavasti osasin vastata kuitenkin nyt tarpeeksi hyvin. Kohta pääseepi nukkumaan :)

6. Tuttu Juttu Vierailija

Ammajärjestö ja Amma ei ole kultti. Tästä aina joku tietämätön yrittää tehdä juttua mutta vetää aina vesiperän.

Rahat menevät sinne minne ne sanotaan menevän, Amma ei niitä itselleen ota, ruumiita ei näy asramin lähellä, paitsi tsunamin aikana 2004 oli muutama hukkumistapaus. jne jne.

Järjestö ei täytä yhtään kultin tunnusmerkkiä. Järjestö ei ole tiukan kurin alaisuudessa ym. Nukkeja saa ostella pilvin pimein, kaikki tulot menvät suoraan hyväntekeväisyyteen. Jos joku toisin väittää, niin ei tiedä asiastayhtään mitäään.

Näin on ja piste

7. niin no Vierailija

Puhuvathan ne entiset ammalaisetkin omasta kokemuksestaan... Niiden juttuja kun lukee niin kyllä se kultilta vaikuttaa.

8. Tuttu Juttu Vierailija

Keitä ovat nämä entiset ammalaiset? Ammaa on käynyt tapaamassa miljoonia. Milloin kysessä on ammalainen?

Joukoon mahtuu monelaista hiihtäjää. Itse tiedän aika läheltä seuranneena että jotkut "entiset ammalaiset" ovat henkilöitä joille on tullut eripuraa jonkin "ammalaisen" kanssa ja sitten tämä entinen ammalainen alkaa puhumaan koko ammajärjestöstä joatin omituista vaikka tosiasiassa onglema on ollut vain kahden tai kolmen välinen erimielisyys asiasta, joka vaihtelee maan ja taivaan väliltä. Ei siis mitään kulttia tms. vaan normaalia ihmisten välistä kanssakäymistä. Tätä samaa tapahtuu kaikissa paikoissa, missä on enemmän kuin yksi ihminen -työpaikoilla, harrastusten piirissä, yhdistykissä, järjestöissä, uskonlahkoissa yms.

Toki on tapauksia missä lahko ja järjestö voi omata kultin ominaisuuksiakin, mutta Amma-jutuissa en ole havainnut sellaista. Jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä että amma- järjestössä saa toimia liiankin vapaasti ottaen huomioon että on kysessä henkiseen kasvuun liittyvät jutut.

Suureen joukkoon mahtuu myös henkisesti tasapainottomia ihmisiä, joita ei kuitenkaan aivan mielisaaksi voi luokitella. Tämmöisiä ihmisä varmaan jokainen on tavannut. Näistä on osa saattanut kokea jotain heille ei mukavaa ja leimaavat järjestön vaikka kyse onkin lähinnä omasta henkilökohtaisesta ongelmasta.

Yksi aika yleinen tapaus on se että isossa porukassa tutustutaan uusiin ihmisiin ja jokin kokee mustasukkaisuutta ja leimaa tämän takia järjestön, vaikka kyse on jälleen henkilökohtaisita seikoista.

Nettifoorumeilla voidaan esittää kaikenlaisia olettamuksia ja näin muokata lukijoiden mielitpiteitä tiettyyn suuntaan. Tätähän taktiikkaa käyttää paljon valtiot esim sotapropagandassaan.
    On siis hyvä erotella faktat ja fiktiot toisistaan.

Tuttu juttu siis.....

9. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    "Kultti tarkoittaa joko palvontaa, uskonnollisia menoja ja käytänteitä tai erityisesti uskonnonharjoitukseen tavan tai säännösten perusteella kuuluvia muotoja, jumalanpalvelusmenoja.

Yhteiskuntatieteissä kultilla tarkoitetaan uskonnollisen yhteisön yksinkertaisinta muotoa: ryhmää, jota yhdistää tietty palvonnan kohde."

Kultti ? Wikipedia

Ihan hyvin Amma-järjestöä voi kutsua kultiksi.

10. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855

Tässä sulle

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSnrfFBeNvFgmGtEhpikxnbnXeoJl2NkRi7AA2_qQBFQHzicu6wXQ

Ihan rakkaudella!!! <3 <3 Nuokin ihan rakkaudella!!!! ;D

11. Ohhoh Vierailija

Ottaapa Kissantasulla koville. Ison egon päälle on asteltu.

12. maagikko Vierailija

Miksi ammalaiset pukeutuvat yhtenäisesti valkoiseen?
    Miksi johtajan / perustajan sana on laki?
    Miksi Amma ei uskaltanut tulla suomeen kun oli se tuhkajuttu, lennot lensi silloin vielä ?
    Miksi vain Amma - liike on se oikea ?
    Miksi he ovat "laumasieluja"?
    Amma on kultti, ei uskonto, elämänkatsomus, ei hurmosta, vaan kultti.
    Myönnän että Ammat on tehneet maassaan paljon edistyksellisiä asioita.

Ja nyt jos joku kirjoittaa että mielistelen OA:ta niin kerron ajattelevani omalla järkiparallani.

13. Mulle Vierailija

Porukka jonottaa ammaa halaamaan, mutta yksi työkaveri lähti ammaa seuraamaan Intiaan, ja matkusteli amman perässä minne hän nyt kulloinkin menikin.

Tämä entinen työkaveri kertoi kun tavattiin, että hän eli työttömyyskovarvauksilla ollessaan Intiassa, ja seurasi ammaa pitkin Intiaa.

No jos tapaa kovan luokan opettajan, sitä tekee, mitä ihmisen pitääkin tehdä! Elää Suomen yhteiskunnan tarjoaman tuen avulla, ja palvoa opettajaansa. Vai miten tämä menee?

14. Tuttu Juttu Vierailija

Samalla sivulla minitaan kultin määritelmistä, joka kuvastaa jotain muutakultista.
    Kultin tunnusmerkkejä.

- - -

* Käyttää psykologisia pakkokeinoja jäsenien värväämiseen, opettamiseen ja säilyttämiseen
    * Muodostaa elitistisen totalitaarisen yhteisön, kultin ylimystö ohjaa kulttia kovalla kurilla, ja kerää kultin jäsenten jäsenmaksut ja työn tuottaman taloudellisen hyödyn
    * Kultissa jäsenhierarkia, eli eri arvoasteita
    * Ei mahdollisuutta olla yksin, osallistuminen toimintoihin pakollista
    * Perustaja-johtaja on karismaattinen, dogmaattinen, messiaaninen ja kaiken arvostelun yläpuolella
    * Uskoo, että päämäärä pyhittää keinot uusia jäseniä värvätessä ja varallisuutta kerätessä
    * Kerätty varallisuus ei hyödytä jäseniä eikä yhteisöä
    * Yhteisö edustaa puhtautta ja täydellisyyttä, ulkomaailma edustaa pahuutta
    * Maailmanlopun, messiaan, avaruusaluksen tai jonkin muun tulevaisuudessa tapahtuvan odottaminen

- - -

Kultti voi olla positiivistakin toimintaa, riipuen miten sana "kultti" halutaan ymmärtää.

Oma vastaus perustui viestin avaajan kysymykseen, joka käsitykseni mukaan perustui siihen että viestin avaaja pyrki osoittamaan amma-järjestöä ja sen toimintaa tiukaksi, ihmisen vapautta rajoittavana toimintana.

15. sivusta vain Vierailija

Tiedän ettet kysy tuota tosissasi, sillä kaikki tietävät milloin ihminen on ns. uskovainen.

Mitä tulee muuhun kirjoitukseesi: olipa puolueellista...
    Täytyy ihan lainata sinua: "Nettifoorumeilla voidaan esittää kaikenlaisia olettamuksia ja näin muokata lukijoiden mielitpiteitä tiettyyn suuntaan. Tätähän taktiikkaa käyttää paljon valtiot esim sotapropagandassaan. / On siis hyvä erotella faktat ja fiktiot toisistaan./ Tuttu juttu siis....."

Amma-yhdistys on epäilyttävä senkin vuoksi, että se ei julkisesti käsittele tai tiedota tavatuista väärinkäytöksistä. Se saa asiat ns. haiskahtamaan. Mitä kulisseissa tapahtuukaan?

Tämä koskee ihan kaikki uskonnollisia järjestöjä. Meillä Suomessa viimeisin esimerkki taitaa oll alestadiolaisten lasten hyväksikäyttö. Tai eräiden lestadiolaisten.

On selvää, että maailmassa on Amma-järjestöön pettyneitä ja heidän mielestään he ovat kokoneet aivopesua. Ei sen tai heidän mielipiteidensä tulisiolla noin iso juttu, jos niissä ei olisi mitäänperää. Uskon, että heillä on asiassa paljon suurentelua, kuten sitten ammalaisillakin. Totuus on jossain puolivälissä: väärinkäytöksiä on ollut.

Se millaisia nuo väärinkäytökset ovat, on vaikea sanoa, koska ammalaiset mielellään näyttävät pitävän jumalattarens aulkokuoren loisteliaana. Olisi kuitenkin ehkä parempi nostaa kaikki kissat pöydälle suoraan.

Mutta se ei tule tapahtumaan, koska Amma-järjestö on Intialainen eikä siinä kultuurissa ole kovinkaan suurta asemaa asioiden läpinäkyvyydellä.

Varmasti puhtain ydin ammalaisuudessa on kaunis hyvän tekeminen ja tuoda esille sanomaa siitä että kun välittää lähimmäisistään, maailma voi parantua.

16. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Joo meinasin juuri sanoa tuota samaa. Siinä Sivaltajan määritelmässä määriteltiin mielestän ihan vain kultti, ei ollu mitään positiivista tai negatiivista latausta. Tuossa mitä sä laitoit lisää oli sitten sitä negatiivista.

Mutta siis kultti ei välttämättä ole paha.

Tosin se saattaa kaikua pahalta korvaan niinkuin mullakin syystä jotta nuo kaikki Daavidin oksat sun muut tulee aina esiin ja niiden yhteydessä puhutaan kultista.

17. Tuttu Juttu Vierailija

Ei käsittele väärinkäytöksiään?

Olen erinomaisen kiinnostunut siitä mitä väärinkäytöksiä siellä on tapahtunut? Kirjoittamasi mukaan sinulla on parempaa tietoa. Voistko vihjaista?

Jos taas et tiedä mitä väärinkäytöksiä siellä on tapahtunut, niin miksi kirjoittaa noin itsestään selvyytenä, vai onko sinunkin kirjoitus vain olettamaa vastoin parempaa tietoa, jota tässäkin viestiketjussa on niin paljon harrastettu?

18. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Samaa mieltä. Jokaisesta liikkeestä, lahkostä, kirkosta, uskonnosta löytyy varmaan noita aivopesijöitä. Ei se tarkoita että koko liike ja kaikki ovat nyt sitten sen takia pahoja ja aivopesijöitä. Ei esmes se jotta lestadiolaisista paljastui se hyäksikäyttö tai katolisista piireistä että kaikki lestadiolaiset ja katoliset käyttäis hyväksi lapsia ja että se olisi ihan korkeimmilla heidän johtajatasollaan siunattu.

Mutta amma-liikeelle tai mille vaan on enemmän hallaa siitä että yritetään lakaista maton alle tai ehdottomasti kieltää että jotain on tapahtunut jos/kun jotain on tapahtunut.

Eikä niitä ihmisiä jotka ovat kokeneet huonoa kohtelua oli se uskonryhmä sitten mikä vaan niin heidän taholtaan voi vain tuomita heti joiksikin melkein mielenvikaisiksi tai vähätellä...

19. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Nimenomaan. Määritelmällisesti kultti-sanaan ei sisälly mitään arvolatausta. Positiivinen esimerkki on kulttielokuvat. Monien elokuvien ympärille on kehittynyt jonkinlainen kultti, ja "kulttilaiset" järjestävät erilaisia kokoontumisia ym. toimintaa, joka liittyy kyseiseen elokuvaan.

Mutta yleensä ihmiset mieltävät kultit negatiivisesti, johtuen juurikin daavidin oksista ja muista vastaavista "pahoista" kulteista.

Wikipedian määritelmän mukaan ainakin yksi kultin tunnusmerkki sopii Amma-järjestöön (nuo tunnusmerkit siis ovat mielestäni negatiivisen, "pahan", kultin tunnusmerkkejä):

Riittääkö sitten tuo tunnusmerkki siihen, että Amma-järjestöä voitaisiin sanoa "pahaksi" kultiksi, se on jokaisen itsensä mietittävä. Henkilökohtaisesti en ole tutustunut Amma-järjestön toimintaan niin paljoa, että minulla olisi asiasta mitään kantaa. Saattaa olla, että ainakin osassa järjestön toimintaa on jotain hämärää, mutta itse Amma ei välttämättä ole niihin osallinen, eikä välttämättä edes tietoinen.

Loppujen lopuksi asia on minulle yhdentekevä; vaikka kyseinen kultti olisikin "paha", minä en voisi asiaan vaikuttaa millään lailla. Mutta mielestäni on hyvä, että ihmisiä varoitetaan siitä, että Amma-järjestössä saattaa olla jotain mätää.

20. sivusta vain Vierailija

Sinulla on kummallinen logiikka.

Mielenkiintoista :)

Ei sitä kovin pitkään tarvitse googlailla kun tietoa alkaa löytyä. Google Maailmasta ei löydy järjestöä, jossa ei olisi ollut väärinkäytöksiä. Jos joku järjestö esiintyy tällaisena ja jos sen kannattajat ovat kovin aggressivisella puolustuskannalla ja oikein ylistävät puhtautta, se tietää pahaa. Pahaa siinä mielessä, että (nyt tulee ennustus!) ei tarvtise mennä montakaan vuotta eteenpäin, kun tällaisen yhdistyksen perustus alkaa rakoilla ja tulee "skandaaleja" ja sen sellaista, mikä paljastaa yhtä sun toista. Historialla on tapana toistaa itseään....

Sieltä voit aloittaa tutkimuksesi.

21. sivusta vain Vierailija

Juuri näin. Tästä saa aasinsillan läpinäkyvyyteen, josta mm. J. Assange on puhunut.

22. menisin Vierailija

Lähtisin mielelläni seuraamaan Ammaa, en palvontamielessä kuitenkaan. Haluaisin olla lähellä sellaista rakkaudellisuutta joka saa tuhannet ja tuhannet ihmiset tulemaan halaamaan häntä. Siinä täytyy olla jotain suurta kyseessä ja tietysti tarkoituksensa.

23. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Louis Theroux kävi myös halaamassa Ammaa: Louis Theroux meets Amma - YouTube

Joskus tuo koko jakso tuli Yle Teemalta. Siinä käsiteltiin henkisyyden/hengellisyyden etsintää Intiasta. Suosittelen kaikille.

24. KH Vierailija

Louis Theroux ei aivan helposti sano mitään positiivista, jos ei sitä oikeasti tarkoita.

25. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 855
    Joo ja Tuttu juttu vahvistaa tuota tunnusmerkkiä. Hänen kirjoitustensa perusteella voi päätellä että ainakin hänelle Äiti Amma on kaiken arvostelun yläpuolella. Näin nimim. Tuttu juttu vain herättää epäluuloja muissa. Vaikka aikeensa on eri. Jos olisi van myöntänyt jotta väärintekijöitä kuuluu varmaan siihenkin porukkaan niinkuin kaikkiin muihinkin niin ainakin mun suhtautumiseni olisi vähän eri. Tuttu jutun reagoinnit kasvattaa mun epäluulojani.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri