Hae Anna.fi-sivustolta

Onko eläkkeellä mukavaa?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Eläkemummeli, 30.10.2012.

1. Eläkemummeli Vierailija

Olen ollut jonkin aikaa eläkkeellä. Odotin paljon tältä ajalta, ei se kylläkään ole ihan sitä mitä halusin. Työssä tunsi kuuluvansa johonkin joukkoon, täällä kotona maaseudulla ei kuulu mihinkään. En ole asunut kovin kauaa täällä, joten ei ole ystäviä, kuten niillä jotka ovat ikänsä täällä asuneet.

Suomalaiset ovat sulkeutuneita, ei kiinnosta tutustua uusiin ihmisiin, ainostaan vanhat työkaverit ja lapsuuden ystävät hyväksytään. Jos menee harrastuksiin, ei sieltäkään tule uusia
    ystäviä, eihän niihin mennä sen vuoksi että saisi kavereita, vaan harrastamaan.

Muistelin tässä työaikaani, huomasin että kuuskymppisenä nainen muuttuu näkymättömäksi; jos on uusi vaate, ei sitä kukaan huomaa, saati sitten jos on uusi kampaus, ei kukaan sitä kehu jne.

Olin vielä viisikymppisenä aika hyvän näköinen, ja vaikka minulla ei ole ryppyjä pahemmin vieläkään, huomaan olevani jo "vanhemman" näköinen, no olen jo sopeutunut ajatukseen.

Kertokaa muut eläkeläiset miten sopeuduitte eläkkeellä oloon ja "vanhuuteen".

2. Elämänlaatua Vierailija

Mieheni jäi 50 vuotiaana eläkkeelle ja jäin hänen kanssaan kotiin. Olen nyt ollut kotona viisi vuotta iältäni 53 vuotias (en ole eläkkeellä enkä työtön työnhakija). Tiesin, ettei eläkkeelle jääminen tule olemaan helppoa ja elämänmuutos on melkoinen.
    Ensin meille hankittiin koira, sitten hankimme kodin, jota remontoimme, sitten kesäpaikan, jota remontoimme ja jossa oli paljon metsää ja metsätöitä, mieheni suoritti atk ab-ajokortin, lähti opiskelemaan uutta alaa, hankittiin toinen koira, lähdimme mukaan kunnallispolitiikkaan .... Kotona oleminen on taiteenlaji. On ikään kuin työllistettävä itse itsensä päivittäin. Rutiinit ovat tärkeitä. Mieheni tekee töitä mutta vain niin kauan kuin se tuntuu mukavalta eikä rasita.
    Todennäköistä on etten palaa enää työelämään vaan jatkan rouvan päiviä.
    Luen paljon, teen kaikenlaista käsitöitä, remonttia, liikun, panostan ruoan valmistamiseen, kodinhoitoa, kierrän huutokauppoja ja kirpputoreja, koirat pitävät liikkeessä, käyn kirjastossa, konserteissa, sienestän ja marjastan, minulla on suuri puutarha, joka työllistää, tekemistä on jokaiselle päivälle ja joskus ihan liikaakin. Tässä kotona olemiseseesa pätee sama sääntö kuin muutenkin, että kivaa ei ole jos ei itse pidä.
    Mieti mitä halusit tehdä sitten kun ... oletko jo toteuttanut haaveesi? Nyt on sen aika.

3. 10 vuotta Vierailija

On, eläkkeellä on kivaa! Saa nukkua aamulla niin kauan kuin nukuttaa, voi ottaa iltapäivätorkut, jos halutta. Voi syödä aamiaisensa kaikessa rauhassa lehteä lukien, voi keskittyä ruuanlaittoon rauhassa ja ennenkaikkea syödä sen ilman kiirettä ja juoda vaikkapa viiniä, jos siltä tuntuu. On aikaa leipoa ja säilöä. jos on niistä kiinnostunut. Käydä kaupassa ja asioilla aamupäivällä, kun ei ole ruuhkaa. Lenkkeillä muulloinkin kuin iltapimeällä.

Voi voi, vaikka mitä mukavaa ihan tavallisessa eläkeläisen elämässä. Lisäksi sitten ne matkustamiset, harrastamiset, ystävät jne. Pitää vain osata nauttia tavallisestakin elämästä.

4. Köyhä muori& Vierailija

Sinua on elämä kohdellut silkkihansikkain! Olet saanut rikkaan miehen, toisin kuin minä.

En silti ymmärrä että jäädään lorvimaan alle viisikymppisenä. Kirjoitat että ei eläkkeelle jääminen ole helppoa, ethän ole edes eläkkeellä vielä.

Kai olen katkera köyhyydestäni kun "näin punaista" kun luin kirjoituksesi. Mieskin tekee työtä vain sen verran ettei rasitu, huoh.

Ei normaalilla köyhällä eläkeläisellä ole rahaa käydä konserteissa yms. Itsekin sienestän ja marjastan koko kesän, mutta talvella ei meinaa aika kulua, vaikka kuinka lukisikin. Kirppareita ei viitsi rahattomana kiertää, saati sitten huutokauppoja.

Ehkä sitten seuraavassa elämässä minäkin olen viisaampi ja otan rikkaan miehen, enkä sitä johon rakastun.

5. sitä Vierailija

otetaan mitä saadaan! Näin se menee. Parasta on syntyä varakkaaseen perheeseen sen ainoaksi lapseksi!!! Silloin voi jo miehenkin valita, kun on saanut hvyän koulutuksen ja aseman!
    Sorry mutta oli pakko vastata näin!! Minä en halua nähdä punaista missään, ainoastaan sinsitä ja valkoista.
    Jos on aktiiviaikana ollut harrastuksia ja erilaista toimintaa, samaa voi jatkaa eläkkeelläkin. Itse en ole kylläkään eläkkeellä.

6. niin no Vierailija

varakkaan ei kyllä tarvitse kirpputoreja kiertää!!! Haluatko joskus eläkettä?

7. realisti Vierailija

Muistathan, ettei onnellinen ole se, jolla on kaikkea vaan se, jolta ei puutu mitään.

Näin minä ainakin asian olen ajatellut. Kun ei puutu mitään, ei tarvitse tuoda "erinomaisuuttaan" esille.

Nauti ihmeessä Sinäkin elämästäsi ja anna näiden turhautuneiden purkaa mieltään. Se, että kertoo nimettömänä asioistaan täällä, ei todellakaan tarkoita, että kerrottu on totta.

8. - meidän on vain hyväksyttävä, ilman katkeroitumista, se tosiasia, että toisilla vaan on enempi varallisuutta. Kuitenkaan eivät kaikki varakkaat ole sen onnellisempia tahi edes terveempiä kuin me, eläkkeen maksupäivää odottavat,"kädestä suuhun" eläjät. On vain elettävä niiden mahdollisuuksien mukaan mitä meillä kullakin on, katkeroitumatta ja kadehtimatta. Meillä kaikilla löytyy kyllä hyvää omasta elämästä kun vain on iloinen ja hyvämieli. En todellakaan kadehdi "Elämänlaatua" kirjoittajaa, lienee provo?

9. sairaseläkeläinen Vierailija

niin on kyllä mukavaa.
    Täytyy tosiaan nauttia siitä mitä on eikä valittaa sitä mitä puuttuu!
    Minä asun koirani kanssa pikku talossa ja nautin elämästä joka päivä, vapaudesta olla pitkin tai poikin, huolehtimatta mistään kuin omasta olostani.
    Koira vie minua lenkille ja juoksee pihalla yksinkin, parempina päivinäni lähden johonkin ´ihmisten ilmoille´ jos yksinäiseltä rupeaa tuntumaan.
    Pienellä eläkkeellä ei toki juhlita paljon, mutten ole koskaan ollut juhlaihminen.
    En käy juhlissa enkä laita niitä, minulla ei käy vieraita.
    Lapseni toki perheineen käy.
    Arki on parasta ja vapaus kun ei tarvitse työhön lähteä.

10. Tällä lailla Vierailija

Varakas tai köyhä, sellaisen ihmisen joka tarvitsee impulsseja ulkopuolelta on parasta jäädä töihin, tai hakea itse seuraa kodin ulkopuolelta. Sitäpaitsi tuttavista tulee huolehtia ennen eläkkeelle jäämistä. Ei kannata luulla, että naapurit sun muut tulevat tarjoamaan seuraansa, jos ennen ei heitä ole huomioinut.

11. PMa Vierailija

Tosi mukavaa on olla eläkkeellä. Työkaverit jäi, heihin en ole pitänyt yhteyttä, mutta ystäviä on tarpeeksi. Miehen kanssa eletään kahdestaan, lapset perheineen käyvät usein.
    Rahaa tulee tietenkin vähemmän kuin töissä ollessa, mutta sitä on elettävä sen mukaan. Toivottavasti terveyttä riittää, se on kaikista tärkein.

12. Omin voimin Vierailija

Kyllä tähän huolettomaan eläkkeellä oloon on toinenkin tie kuin rikkaan miehen "ottaminen". Sitä kun on voinut ihan itsekin varautua tulevaan:) Opiskelu, järkevät ratkaisut ura- ja työpaikan valinnassa, rohkeus ottaa vastuuta ja näin uralla eteneminen... Siinäpä muutama asia, jotka takaavat tien parempiin ansioihin ja sitä kautta tietenkin parempaan eläkkeeseen.

Raha ei kuitenkaan ratkaise eläkkeellä olon mukavuutta. Itse sekin on tehtävä:) Luulisi, että jokaisessa maamme kolkassa on toimintaa eläkeläisille, joko eläkeläisyhdistysten tai muiden yhdistysten toiminnasta löytyy varmaan jokaiselle jotain. Vapaaehtoistoiminta, käsityöpiirit, koiraharrastus, lukupiirit ym. Ja varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla tarjonta on kyllä aika mahtavaa, ihan ilmaiseksikin pääsee mielenkiintoisille luennoille ym.

Ja vielä: kyllä kirpputoreilla kiertelee ihan varakastakin porukkaa:)

13. uuseläkeläinen Vierailija

-Kyllä se vaan niin on, että se hyvä olo ja elämämään tyytyväisyys lähtee meistä jokaisesta itsestämme, ei siitä mahdollisesta rikkaasta puolisosta. Näin se vaan on.

14. RMHL Vierailija

Tuskin varakkaat kirppiksiä sen takia kiertävät, että saisivat edullista päällepantavaa. Kirppiksiltä voi tehdä todella upeita löytöjä; antiikkikaupoissa pitäisi maksaa mansikoista monistakin esineistä. Ja tämä kommentti ilman mitään ylenkatsomista ketään varakasta tai varatonta kohtaan.

15. Mukavoo on Vierailija

Nautin eläkemuorina olosta täysillä. On koti, ruokaa ja lämmintä. Säännöllinen ja turvattu eläketulo, jonka laitan riittämään. Terveyskin on kohtuullisen hyvä. Ystävyys- ja sukulaisuussuhteet kunnossa. Aika on kaikki omaa, sitä ei enää kiire ja riittämättömyys leimaa.
    Mitä ihminen enemmän tarvitsisi?

Pääni on siten luotu, jotta se ei laske, mitä minulta puuttuu tai mitä kaikkea muilla on, mitä minulta puuttuu. Se listaa sitä, mitä minulla on hyvää ja hyvin. En tarvitse rahaa tai tavaraa ylenpalttisesti, vain sen, mikä on välttämätöntä omaan elämiseeni.
    Siihen ei ihminen lopulta kovin suuria puitteita tarvitse ollakseen onnellinen ja tyytyväinen.

Mummini oli ihana ihminen. Asui hyvin pienessä mökissä, kalustuksena puuhella, pöytä, 2 tuolia, puusänky ja pieni lipasto. Astioille riitti pieni seinäkaappi, yksi räsymatto. Hyvin pieni eläke ja lisätienestiä pienistä töistä taloissa, kuten potunnostoa tavarapalkalla, pottuina ja suolaläskinä yms. Hän oli aina tyytyväinen, kovan elämän läpikäynyt, jolla riitti aikaa ja lämpöä kanssaihmisille. Annalle moni itki surunsa ja lähti aina kotiinsa mökistä mieli keventyneenä, sillä mummi näki asioissa aina sen valoisankin puolen. Hän on minulle onnellisen vanhuuden esimerkki.

16. Eläkemummeli Vierailija

Mikä lie masennuksen puuska minulla olikaan kun älähdin tuosta kehuskelusta. Syytetään hormoneja :)

Kyllä pitäisi minunkin olla tyytyväinen elämääni, on oma talo, jonka ympärillä "lääniä" ihan tarpeeksi, pikkuinen osakehuoneisto myös, eläkettä saan n. 1700 bruttona, joka välillä vaikuttaa tosi pieneltä, mutta tiedän että on vielä pienempiäkin eläkkeitä ja niillä pärjätään.

En ole vielä joutunut kaupassa katsomaan mitä ostan jne, siis kaikki pitäisi olla hyvin. Hyvä että saitte minut ruotuun ja ymmärtämään ettei raha tee onnelliseksi. Unohdin mainita, että olen tosi terve, se on elämän tärkein asia. Ihan hävettää valitukseni.

17. ei eläkkeellä Vierailija

No tuo ei pidä paikkaansa ollenkaan, että 60v muuttuu näkymättömäksi, Itse en ainakaan koe niin. Silloinhan se vasta elämä alkaa, jos on terve. Ei ole enää sellaisia huolia ja paineita kun nuorempana. Miten sen kukin kokee, tietenkin eri asia.

18. Syrjäytyneet Vierailija

Ihmisen elämässä on tekijöitä, jotka katsotaan vaikuttavan todella vahvasti. Näitä ovat mm työpaikan vaihdos, puolison kuolema, avioero, paikkakunnalta muutto, vakava sairaus ja eläkkeelle siirtyminen. Näiden tekijöiden vaikutuksista puhutaan aika vähän koska eihän kukaan halua ajatella kovin "ikäviä asioita, mitä elämässä sattuu".
    Se, että voimme nauttia elämästä edellyttää, että kaikki osa-alueet henkinen, fyysinen, psyykkinen sekä sosiaalinen hyvinvointimme olisi tasapainossa. Edellä mainitsemani asiat eivät kuitenkaan yksilötasolla vielä riitä vaan huomion tulisi kiinnittyä koti-työ-vapaa-aika ja harrastukset kolmion tasapainoon. Jos painopiste on ollut pelkässä työssä on hyvin ymmärrettävää, että ihminen jäätyään eläkkeelle kokee itsensä tarpeettomaksi. Jos työ on ollut myös koti, harrastus sekä sosiaaliset suhteet on itsestään selvää, että eläkkeelle siirtyminen ja sinne jääminen on kammottava tyhjyys ihmisen elämässä.
    Eläkkeelle lähtemisen valmennus ja sopeuttaminen esim osa-aikaeläkkeen kautta auttaisi varmasti monia siirtymätilanteessa.

19. kerttumaaria Vierailija

Miksi muutit tutuista maisemista pois. Entisessä ympäristössä sinulla olisi ollut ainakin vanhat ystävät ja tuttavat, joita olisit voinut tapailla. Monesti menee aikaa ennenkuin pääsee sisälle uusiin ympyröihin. Voisit kokeilla kirkon järjestämiä tapahtumia, sieltä voisi löytyä ystävä tai ystäviä.

20. Eläkemummeli Vierailija

Tarkoitin että yli kuusikymppinen muuttuu ulkonäöllisesti näkymättömäksi. Ainakin itse koin sen työelämässä. Eikä tämän ikäistä miehet katso sillä silmällä, kuten vielä viisikymppistä naista. En kyllä sitä enää kaipaakaan, sainhan sen kokea nuorenpana.

Muuten töissä huomioitiin ja otettiin mukaan keskusteluihin yms. vaan ei huomattu uutta kampausta tai vaatetta kuten nuorena.

Siksi muutimme maalle, koska se oli haave ollut aina, ja täällä on ihana rauha ja luonto lähellä, mutta täällä on niin sulkeutunutta porukkaa, että ainoastaan yksi perhe on sellainen, jossa voi kyläillä ja kutsua kotiinsa, tai oikeastaan kaksi. Kaipaisin täältä enemmän kyläilypaikkoja. Kerran kutsuimme erään perheen kylään, vaimo tuli, mutta ei paljon keskustellut, meillä oli vaikeuksia viihdyttää "melkein mykkää" ihmistä. Kerran taas kutsuimme erään nuoren äidin lapsineen, ei tullut, eikä ilmoittanut edes ettei tule.

Eräs kesä sanoin miehelleni, että pidettäisiin koko kylälle kesäjuhla pihallamme, tutustusimme niin naapureihimme, mutta mies oli sitä mieltä, että turha kutsua, ei näitä kiinnosta kuin olla omissa mökeissään. Onneksi joskus käy muita tuttaviamme kyläilemässä, mutta näin eläkkeellä heitä kaipaa useammin.

21. sairaseläkeläinen Vierailija

Itse muutinmuutama vuosi sitten omalla kylällä parin kilometrin päähän entisestä kodistani, rivitalosta omakotialueelle omakotitaloon.
    Sain väittömästi tuta alueen tyylin, tunsin ulkonäöltä alueen pereheet.
    Kaaduin kotiportillani heti parin viikon päästä muutosta ja oikea käteni vääntyi niin, etten saanut
    kättä taskuun ottaakseni avainta sieltä, en siis päässyt kotiini enkä saanut myöskään puhelinta taskusta.
    Piti soittaa taksia ja päästä sairaalaan.
    Siis juoksin lähimpään naapuriin tien toiselle puolelle, kun näin heidän ajavan autolla juuri kotiinsa.
    Tuli sieltä mies toki apuun ja aukaisi kotini oven minulle, mutta sitten kun olin leikkauksesta kotiutunut ja kävin kipsi kädessäni kiittämässä heitä, niin sain niin kylmän, jäätävän vastaanoton.
    Siellä rouva ilmoitti, ettei tällä alueella käydä toisissaan. Ei olla tekemisissä.
    Tuntui pahalta, sen jälkeen olen nyökännyt tiellä tavatessamme, juttelut ja tutustumiset jäivät siihen.
    Hyvin varovasti olen suhtautunut myös muihin ympärillä oleviin naapureihin.
    Tuntuu tosi pahalta, itse olen karjalainen juuriltani, vilkas ja vieraanvarainen ihminen.

Jk Tässä on vielä niin hassu seuraamus, että tämä rouva oli soittanut diakonissalle äitinsä (asuu samalla kadulla)kaipaavan juttuseuraa ja hänelle lähetettiin sitten ´lähimmäinen´, se olen muuten minä!!

22. saimanen Vierailija

-no, teillähän kävi molemmilla hyvätuuri kun kumpikin saitte seuraa ja juttukaverin. Ei muuta kuin hyvillä mielin joulua kohti ja talven odotuksiin.

23. Voisitko kertoa missäpäin suunnilleen asut, olisi kiva tietää asutko etelä-vai pohjoissuomessa, tai vaikka tarkemminkin, onko sama käytäntö kuin Päijät-Hämeessä, jossa ei naapurit paljon kyläile toisillaan.

24. vma Vierailija

Eivät naapurit nykyisin kyläile missään päin Suomea, näin olen kuullut ja lukenut. Olen asunut samassa paikassa (kaupungissa, kadun molemmin puolin muutama omakotitalo) 24-vuotta, olemme naapureiden kanssa "hyvänpäivän" tuttuja, ei muuta. Koskaan en ole käynyt naapureissa eivätkä hekään meillä.

Tuttavat ja sukulaiset käyvät kun kutsumme, lapset perheineen kysyvät sopiiko tulla.

25. sairaseläkeläinen Vierailija

[QUOTE="sairaseläkeläiselle";11344338]Voisitko kertoa missäpäin suunnilleen asut, olisi kiva tietää asutko etelä-vai pohjoissuomessa, tai vaikka tarkemminkin, onko sama käytäntö kuin Päijät-Hämeessä, jossa ei naapurit paljon kyläile toisillaan.[/QUOTE]

Asun etelä-Savossa pienessä taajamassa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari