Onko epäkohteliasta jättää mummoni kutsumatta nimenantojuhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lillis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lillis"

Vieras
Mummoni haluaisi aina kaikkien kaukaisempienkin sukulaisten juhliin, vaikka ei juuri muuten olisi heidän kanssaan tekemisissä. Meillä todella iso suku ja luulee, että kaikkien on aina kutsuttava kaikki. pahoittaa mielensä, jupisee asiasta pitkään ja on loukkaantunut jos ei kutsua johonkin saa ja tietää, että juhlat tulossa.

Meillä olisi ajankohtaista järjestää nimenantojuhlat. Haluamme juhlia kotona ja olimme suunnitelleet kutsuvamme vanhempamme, sisarukset perheineen ja kummit pelkästään. Tällöin vieraita olisi 18 ja tämä vierasmäärä on ehdoton maksimi. Mielestäni jos kutsun minun mummoni on myös kutsuttava mieheni isovanhemmat sekä vaarini (isovanhempani siis eronneet). Näin vieraita olisi jo 4 lisää ja tuo 18 kuulistaa jo isolta määrältä. Mummoni kanssa en ole edes paljoa tekemisissä (vain pakolliset jutut) koska aina loukkaa minua todella asiattomulla kommenteilla.

Kuitenkin mummoni jo kyseli äidiltäni koska nimenantojuhlat ovat ja pääseekö hänen kyydillään jne eli odottaa kutsua. Pitäisikö siis vain kutsua mummoni vaikka muita isoisovanhempia ei kutsuta? Tuokin ärsyttää ettei voi minulta suoraan kysyä juhlien ajankohtaa koska emme ole paljoa tekemisissä, mutta kuitenkin olisi tulossa juhliin.

No minun mielestä on epäkohteliasta jättää kutsumatta, mutta toisaalta itsellä onkin oikein ihana mummi ja meillä ei muita isovanhempia enää ollutkaan jäljellä vauvan syntyessä... Kyseessä on kuitenkin mummon lapsenlapsenlapsi.

Niin kuulostaa ja on meille maksimi vierasmäärä. Esim. Siskoni on tehnyt mummoni loukkaantumisen estämiseksi sen, että on kutsunut vain hänet, lapsen isovanhemmat ja kummit. Me haluaisimme kuitenkin kutsua sisaruksemme perheuneen. Veljeni perheineen asuu isossa talossa maalla ja juhlat ovat osuneet kesälle, joten vieraita ovat kutsuneet ehkä noin 40 kun on mahtunut. Serkkuni taas teki saman linjauksen kun me ja saa vielä 2 vuoden päästäkin kuulla kuinka ei kutsunut tätä mummoa.

Mun mielestä on, tärkeimpiähän tuollaiset juhlat tuntuu aina olevan vanhoille ihmisille.
Ja jos vieraita on tulossa ja 18 niin eiköhän ne 4 menis vielä "samaan konkurssiin".

Jotenkin vain ärsyttää kun mummoni pitää tunkea jokaisiin juhliin. Mielummin kutsuisin vaarini koska hänen kanssaan ollaan muutenkin tekemisissä kuten myös mieheni isovanhempien kanssa. Toisaalta he kyllä ymmärtävät paremmin ettei kaikkia voi kutsua.

[QUOTE="Lillis";27112637]Jotenkin vain ärsyttää kun mummoni pitää tunkea jokaisiin juhliin. Mielummin kutsuisin vaarini koska hänen kanssaan ollaan muutenkin tekemisissä kuten myös mieheni isovanhempien kanssa. Toisaalta he kyllä ymmärtävät paremmin ettei kaikkia voi kutsua.[/QUOTE]

Hän on sinun mummosi siis? Ilman häntä et täällä olisi edes mitään juhlia järkkämässä. Hieman respektiä siis! Itselleni ei olisi mummojen elinaikana tullut mieleenkään, että jätettäisiin kutsumatta juhliin.

As if: Mielestäni ei ole itsestään selvää kutsua pieniin juhliin ihmistä joka ilmeisesti jokakerta nähdessä loukkaa aloittajaa kommenteillaan eivätkä edes ole paljoa tekemisissä. Eikö sekin jo kerro jotain jos mummo ei voi kysyä tältä päivää vaan se pitää kysyä muilta sukulaisilta.

[QUOTE="Maara";27112711]As if: Mielestäni ei ole itsestään selvää kutsua pieniin juhliin ihmistä joka ilmeisesti jokakerta nähdessä loukkaa aloittajaa kommenteillaan eivätkä edes ole paljoa tekemisissä. Eikö sekin jo kerro jotain jos mummo ei voi kysyä tältä päivää vaan se pitää kysyä muilta sukulaisilta.[/QUOTE]

Niin, tavallaan ymmärrän mutta mä en vaan kehdannut olla kutsumatta iso- ja isoisovanhempia ja siinä joukossa on yksi hlö jota en tekemistensä takia pysty enää edes katsomaan. Siis ei pidetty juhlia lainkaan (mä en kyllä muutenkaan oikein välitä mistään sukujuhlista ettei pahemmin harmita.)

Mitäköhän tämä sanomisillaan loukkaaminen tarkoittaa? Monet vanhat ihmiset ovat aika suorasanaisia eivätkä välttämättä tarkoita lainkaan loukata. Mutta ei siitä nyt enempää kun ei tiedä mistä kyse.

Jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin haluaa mutta alunperin vaan vastasin kysymykseen "onko epäkohteliasta" että on.

Toinen mummoni oli aina epäkohtelias ja epäkunnioittava kaikkia kohtaan. Silti hänet kutsuttin kaikkiin perhejuhliin, vaikka kaikki tiesivät että sanomista tulee teki niin tai näin. Yritettiin muut olla fiksumpia kuin hän. Tarinat vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ei jääty niitä märehtimään. Tuttavilleen mummo sitten aina kovasti mainosti mukavia juhlia ja kehui lapsiaan, miniöitään, lapsenlapsiaan jne.

Vieras: Pitää muita lapsenlapsiaan jotenkin parempina. Nuorempana usein ajattelin, että kuvittelen vain mutta viimevuosina olen kyllä tullut tulokseen ettei todellakaan vain pidä minusta. Jatkuvasti saan kuulla kuinka huonoon ammattiin olen kouluttautunut "olisit ottanut mallia serkustasi". Minulla riittää kyllä töitä josta pidän vaikka koulutukseni on AMK eikä yliopisto. Olen kuulemma liian lihava ja ruma Ihmetellyt kuinka olen miehen edes saanut), BMI on 22 (jos se jotain kiinnostaa). On käynyt kodissamme kerran ja silloin kommentoi esim. näin: "Miksi olette ostaneet tuollaisia laulumaan rimpula huonekaluja eikö teillä ole mitään käsitystä laadusta", "Nekin muutti suoraan omakotitaloon, mitä järkeä teidän oli muuttaa pieneen rivariin" Mielestäni mahdumme nyt kolmistaankin hyvin 90 m2 rivariasuntoon. Tuhahtelee vain kun esim. kerron ettei meillä ole mitään halua huolehtia omakotitalosta vaan mielummin asumme rivarissa jossa aivan kaikesta ei tarvitse huolehtia yksin. Siitäkin olen saanut kuulla useasti kun emme "hankkineet" lapsia aikaisemmin. Mummoni ei tosin tiedä, että hoidoissa olemme käyneet edelliset 3 vuotta. Eikä kyllä ole ollut mitään halua kertoakaan koska asia oli pitkään minulle todella arka.

Niin ja ikää löytyy minulta 30 mutta mitta alkaa olla täynnä tuota jatkuvaa arvostelua ja vertaamista muihin. Nuorempana ja lapsena kestin kommentit ajattelemalla, että ehkä todella olen vain niin "huono" mutta nyt kun olen alkanut ajattelemaan ettei hänellä ole oikeutta arvostella minua kommentit ärsyttävät.

Siis asettelee kommenttinsa aina niin, että kertoo nimeltä kuka serkuistani on missäkin asiassa onnistunut paremmin ja sitten jaksaa pitkään kertoa kuin oikeita ratkaisuja hän on tehnyt elämässään ja kuinka "tyhmästi" minä olen tehnyt. Samaa käytöstä olen havainnut toista serkkuani kohtaan, muita taas aina ylistää ja kehuu heille suoraan ja muille.

[QUOTE="Lillis";27112888]Siis asettelee kommenttinsa aina niin, että kertoo nimeltä kuka serkuistani on missäkin asiassa onnistunut paremmin ja sitten jaksaa pitkään kertoa kuin oikeita ratkaisuja hän on tehnyt elämässään ja kuinka "tyhmästi" minä olen tehnyt. Samaa käytöstä olen havainnut toista serkkuani kohtaan, muita taas aina ylistää ja kehuu heille suoraan ja muille.[/QUOTE]

Toisesta korvasta sisaan ja toisesta ulos. Vanhat ihmiset jostain syysta osaavat olla loukkaavia, huonot luonteenpiirteet yleensa korostuvat vanhemmiten. Mutta varmasti nimenantojuhlat olisivat hanelle tarkea tapahtuma.

Yhteistyössä