Onko huolestuttavaa, jos uudelleensynnyttäjä ei tunne liikkeitä rv 18?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla raskausviikkoja nyt tarkalleen 17+2 ja en ole ainoatakaan liikettä tuntenut. Kävin neuvolassa viimeksi rv 16+5 ja silloin terkka sanoi, että viimeistään rv 18 pitäisi liikkeet tuntua, kun on jo kolmas raskaus. Sydänäänet kuunneltiin silloin ja olivat ok.

Nyt alkaa pikkuhiljaa hiipiä pelko mieleen, etenkin kun mahakin on pienempi kuin viimeksi näillä viikoilla :(

En vielä huolestuisi. Liikkeiden tuntemiseen kun vaikuttaa niin moni asia, kuten istukan paikka (jos etuseinässä, vaimentaa paljon liikkeitä) ja vauvan liikkeiden suunta. Täytyy myös muistaa, että vauva on vielä tosi pieni, eikä liikkeissä ole vielä paljon voimaa.
Yleensähän sanotaan, että uudelleensynnyttäjä tuntee liikkeet aikaisemmin kuin ensisynnyttäjä, mutta oman kokemukseni mukaan toisinkin voi olla.

Jos oikein kovasti alkaa huolestuttamaan, pyydä, että voit käydä neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet.

Ja taas noilla viikoilla tullaan kyselemään, onko normaalia ettei liikkeitä tunnu. On se normaalia. Niin monta kertaa nähty ja itsekään en toisen raskauden kohdalla tuntenut liikkeitä noilla viikoilla. :)

Mulla myös kolmas raskaus menossa ja nyt ollaan rv 16+2.
Jotain ihan pientä olen tuntenut mutta varmaksi en osaa sanoa onko juuri vauva vai suoli.

Ultrattiin vko sitten ja huomattiin sikiön olevan hieman pienempi vkoihin nähden. Ja oli jalat häpyluuhun päin.
Ekassa raskaudessa tunsin liikkeet rv 20 tienoilla ja tilassa tarkalleen rv 15+5.
Ultrauksessa lääkäri kertoi että sikiöt kasvavat rv 12 asti samankokoisina. Siinä lähtien jokainen alkaa kasvaa omia polkujaan. Joten luulen että tämä kolmas kun on pienempi kuin toka (kasvoi aina vkoihin lähde isompana) niin tunnen liikkeet myöhemmin.

Yhteistyössä