onko huonoja vaunumerkkejä(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tsip
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tsip

Vieras
Vaunuostokset kovasti mietinnän alla ja kyselisinkin, onko teillä jotka jo käytätte vaunuja, huonoja kokemuksia joistakin vaunumerkeistä? Esim. Oran vaunut näyttää ja kuulostaa mainosten perusteella ihan yhtä toimivilta kuin Emmaljungan, Brion tai Teutonian mutta hinta on kuitenkin edullisempi. Maksaako noissa ensin mainituissa merkki?

Riippuu myös siitä mitä hakee. Jos haluaa suuret, tavalliset, raskaat koppavaunut silloin Ora on varmaan hyvä valinta. Esim. Teutonialla on kevyitä, tyyllikkäitä, pieneen tilaan meneviä malleja.

Oran vaunut ovat hyvät. Meidän kohta 2v sopii niihin edelleen hyvin nukkumaan. Kaverini tuskaili tyylikkäiden teutonioidensa kanssa kun pitkän huiskea lapsi ei tahtonut 1v ikäisenä sopia kunnolla nukkumaan niihin.

Ora on kotimainen. Taitaa olla nykyisin toisella nimellä. Olikohan oratel. Meni konkkaan joo, muistaakseni oli joku tanskalainen(kohan) testi jonka mukaan olisivat vaaralliset. Lapsi voi tipahtaa pystyyn nostetun selkänojan ja kuomun välistä.... meillä ainakin lapsi on aina valjaissa kiinni vaunuissa ollessaan.

Onhan ne vähän painavammat ja vie isomman tilan autossa. mutta kyllä meillä sopii farmarin perään iso (40kg) koirakin vaikka on oran vaunut vieressä.

Makuasia tämäkin. Käy kokeilemassa eri merkkejä niin eiköhän sieltä mieluinenkin löydy.

Mulla on ollut ainakin yhdet ora-vaunut ja ne ostin siskoltani. Olivat tosi hyvät ja kulkivat hiekkatielläkin hyvin.
Mulla on kaikki vaunut olleet käytettyjä ja rattaistakin kahdet olen vain ostanut uutena.
Viimeillä oli yhdistelmät jotka kyllä olivat aivat liian painavat. Myin ne heti pois kun pojalle kävi rattaat. Ostin sitten kuomurattaat ihan käytettynä ja hyvin palvelivat. Merkkiä en muista mutta oran ei ollut.

Nyt sitten tyttärelläni on niinikään käytetyt yhdistelmät ja Prio merkkiset.

En nyt ala merkeittäin neuvomaan, mutta tarkista ehdottomasti vaunujen hyvä liikkuvuus! Mielellään vielä painon kanssa. Vaunut olisi ihan hyvä saada kepeästi kääntymään ym.
Olisin myös itse toivonut, että yhdistelmiemme kuomu olisi mennyt alas, koska mallissamme se jää puoliksi pystyyn.
Tarkista myös helppo kasattavuus.

Miekään en yhtään tykkää teutonioista,kamalan näköset.Ehkä kevyet ja helppo kasata mut ei kyllä tyylikkäät.
Meil on brio kombit jotka on myös helppo kasata,kevyet työntää ja käänneellä.ja hyvin mahtuu farmarin takakonttiin koiran kanssa,vaik meil pikku farkku.
Emmaljungat on testin mukaan painavat ja myös painavat käännellä ku kaupassakin puikkelehtii.

Orasta vain hyvää sanottavaa! Kulkivat kevyesti niin talvella kuin kesällä, mahtuu kokonaisina viistoperäisen automme takakonttiin ja painoa on n. 17 kg, joten minäkin jaksan ne sinne nostaa. Oran vaunut olivat testivoittajat Kaks Plus Odotus 2003 lehdessä! Päihitti monet ""trendi""merkit, laatutavaraa siis ja tämä Tanskalaistutkimus oli aivan naurettava. Oran sivuilla oli tuolloin kaikki -testin viat kerrottuina ja hoh hoijakkaa, että taas meitä vanhempia pidettiin aivan pelleinä. Turvallisuusriskit olivat siis ihan olemattomia ja Orahan korjasi kaikki vaununsa standadien mukaisiksi. Ora meni konkkaan, mutta toimii jälleen Noormarkussa. Suosittelen lämpimästi suosimaan suomalaista!

Minä olen sitten vastarannankiiski. Minun mielestä vanhat vaunut on parhaimpia. Sain toki ihan uudet beiget Emmaljungat mutta niissä on niin paljon vipuja ja hienouksia et ohoijaa. Tuttujen kanssa kun olen vaunuista ja rattaista jutellut niin ovat sanoneet et mitä enemmän hienouksia sitä enemmän hajoo. Serkkuni oli jo laittanu vaunuihinsa yhtä paljon rahaa kun ne oli maksanu (varaosiin), sanoi et seuraavaksi työntää mäkeen. Merkkiä en tiedä. Sain isältä vanhat vaunut parveketta ja mökkiä varten mutta ne tuntui paljon tukevimmalta kun mun omat vaunut joten nyt mulla on ne katukäytössä. Sitäpaitsi vauva mahtuu vielä niihin muttei Emmaljungan. Tietenkin onhan ne Emmaljungat hienommat en sitä kiellä.

Emmaljungan duo combista on nyt kokemuksia (vaunukoppa ja erillinen ratasosa)

Huonoja puolia: tosi leveät vaunut, eivät mahdu kokonaisina autoon (pitäisi olla farmariauto), vaan nyt koppa on joko takapenkillä tai irrallaan peräkontissä runko-osan päällä. Ratasosaa ei saa säädettyä makuuasentoon, vaan se jää hiukan pystyyn. Renkaita sai olla pumppaamassa koko ajan talvella. Meillä on se runko, jossa tavarakori on kankainen. Se oli aina täynnä lunta lumisateella ja keväällä kengistä lentävä hiekoitushiekka kerääntyi sinne.

Hyviä puolia: tosi lämpimät vaunut, ei tarvinnut villavaatteita tumpata päälle ku kovimmilla pakkasilla. Vaunukopan pohjassa on ilmastointi ja kuomussa on hyttysverkollinen ikkunatosi = hyvä nyt helteillä. Vaunukopassa on patjan alla tuki, jolla vauvan saa pystympään asentoon. Kerrassaan oivallinen, kun vauva halusi joskus nähdä maisemia, mut suurimman osan ajasta nukkui ja oli muutenkin mielestäni liian pieni siirtymään ratasosaan. Sopii hyvin tälläsille pitkille ihmisille, kun aisan saa tarpeeks korkeelle. (en suositelisi alle 160 cm pitkälle) nii ja kääntyvä aisa on ollu välillä tosi hyvä, kun tuo aurinko olis muuten paistanu vauvan nassuun.

Minä en koskaan enää osta mitään mis on toi kääntyvä aisa, olen niitä joutunut tilaamaan 3kpl uusia 20e kpl. Viimeks mulle sanottiin ettei siitä saa nostaa koska ""hampaat"" ei kestä niissä eli siitä raudasta pitäis nostaa mutta sehän on melkein mahdottomuus.

Meillä Hartanin vaunut ja ovat olleet tosi hyvät. Talvella lämpimät ja nyt kesälläkin hyvät. Liikkuvuus on hyvä, kun kaikissa pyörissä jousitus. Kasattavuuskin ihan hyvä. Syy miksi päädyttiin Hartanin vaunuihin olivat keveys (asumme kerrostalossa ja välillä vaunuja joutuu kantamaan toiseen kerrokseen eikä meillä ole hissiä) ja lisäksi ne mahtuvat kasaantaitattune automme tavaratilaan, jossa luukun pienin mitta oli vain 41 cm ja näissä vaunuissa korkeus 40 cm.

Eli kannattaa kankaiden ym lisäksi kokeilla auton tavaratilaan ja kasata muutaman kerran, millaiselta vaunut tuntuvat. Iso hankinta ja hyvillä vaunuilla/yhdistelmillä kulkeekin lapsen kanssa pitkään.

Meillä on Ora Urban yhdistelmät (vm2003) ja tässä kokemuksia:

+ kulkevat vaikka missä kurassa ja loskassa, hyvät pyörät
+ kotimaiset, runko terästä
+ tukevat erityisesti selkä menosuuntaan matkustavalla lapsella
+ kantokoppa hyvä ja tilava
+ rattaina tilavat
+ runko tuntuu kestävältä, samoin kangasosat
+ kestää aikamoisen tavaralastauksen ja on vielä kohtuullinen liikuteltava
- kaupunkibussissa ovat hieman liian pitkät, ihmiset törmäilevät aisaan
- - - (suuri miinus)meillä on pyörä irronnut pari kertaa, kun pikalukko on hankautunut irti automatkalla (tämä voi olla korjattu uudemmissa malleissa, meidän on ostettu juuri ennen tuota tanskalaisten kohutestiä)
- rattaina nenä menosuuntaan painopiste on jotenkin epävakaa sivuttain, eli rattaat saattavat kaatua (näin ei ole kyllä käynyt kertaakaan)
- kooltaan ovat aika isot, jos vertaa Teutonian malleihin tai kuomurattaisiin

Eli, kannattaa miettiä, missä käyttää: kaupungissa pienemmät voisi olla näppärämmät. Maastossa Orat toimivat hyvin.

Pakko puolustaa Teutonioitakin (ei tosin kokemusta muista ;))! Meillä Y2K -malli, tosi hyväksi havaittu! Pieni, näpsäkkä, mahtuu mm. kantakaupungin pieniin hisseihin jne. Ja tosi hyvän näköinen, erityisesti verrattuna sellaisiin perinteisemmin muotoiltuihin valtaviin ""hyökkäysvaunuihin"". Makuasioistahan ei kannata kiistellä...

Eiköhän vaunujen ""hyvyys"" riipu aika paljon siitä missä ja miten niitä on tarkoitus käyttää - hiukkasen eri olosuhteet ja sitä kautta tarpeet autoilevassa haja-asutusalueen omakotitaloperheessä versus Helsingin kantakaupungissa julkisilla liikkuvassa kerrostalokaksioperheessä.

Emmaljungaa haukkiville täytyy todeta, että niillä on myös pienempiä ja ketterämpiä malleja kuin ne vanhanajan hyökkäysvaunut (esim duo kombit). Crossway-malli on tosi pieni ja näppärä, sen saa kopalla tai kantokassilla täydennettyä yhdistelmävaunuiksi. Ovat tosi helpot ja kevyet työntää. Ja ovat mielestäni markkinoiden kauneimmat vaunut.

Hartanin kolmipyöräisiäkin harkittiin, mutta nissä on onnettoman pieni istumaosa, parivuotias pursuaa jo niistä ulos ja jalat ovat etupyörällä kun jalkatuki on niin lyhyt. Teutonioissa on ketteriä malleja, mutta en kuulu niiden ihailijoihin: musta se löysä kuomu ei ole nätti.

Oran vaunut on hyvät, koska on kotimaisina vaunuina tehty meidän olosuhteisiin, eli pakkasiin. Lisäksi ovat varmaan aika suuret, eli sopii todella nukkumaankin jonkun aikaa. Nyt ne kannattaa kyllä ostaa, koska meni tehdas konkkaan, mutta ei sen takia, että vaunut olisivat jotenkin viallisia.

Yhteistyössä