Onko hyviä vinkkejä mihin/minne "ylimääräinen" raha kannattaisi sijoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Säästäjä

Vieras
Kysäisenpä tälläkin palstalla :)

Olen saanut säästettyä n 3000 eur joka makaa tällä hetkellä tililläni, parempikorkoisella tosin, muttei kummoisella kuitenkaan. Rahan tulisi olla tarvittaessa käytettävissä, koska jos esim pesukone hajoaa, rahoja on päästävä uuden hankintaan käyttämään.

Onko tuo niin pieni summa, että kannattaa ottaa joku rahastojuttu kokonaan erikseen, jossa raha kiinni pitemmän aikaa (ei siis voi nostaa halutessaan pois), vai miten nää menee?

Olisin kiitollinen vinkeistä ja tiedän kyllä että joltain pankin tai rahaston neuvojalta saisin vinkkejä, mutta onko jollakulla omakohtaista kokemusta ja kenen luokse mun sitten kannattaisi mennä asiasta kysymään? Olenko vain epäluuloinen kun ajattelen, että pankissa ajatellaan viimekädessä pankin, ei välttämättä minun etua?

Esimerkiksi Kiinan rahastoon sijotettuna 8kk:n aikana on noussu 13%.. meillä tohon verrattuna pikkusumma, sulle se tietäis jo enempi tuottoa..

Ohan se aina riskinotto, mut eihän sitä mitään saa, jos ei ota riskejäkään. Laittasin erirahastoihin ja jättäsin hätävaraksi jollekkin erilliselle tilille, mihin ei oo pankkikorttia tai mahollisuutta verkkopankin kautta siirtää käytettäväksi jonkun summan, esimerkiksi just pesukoneen leviämiseen tai auton huoltoon.

Alkuperäinen kirjoittaja rahastoon:
Esimerkiksi Kiinan rahastoon sijotettuna 8kk:n aikana on noussu 13%.. meillä tohon verrattuna pikkusumma, sulle se tietäis jo enempi tuottoa..

Ohan se aina riskinotto, mut eihän sitä mitään saa, jos ei ota riskejäkään. Laittasin erirahastoihin ja jättäsin hätävaraksi jollekkin erilliselle tilille, mihin ei oo pankkikorttia tai mahollisuutta verkkopankin kautta siirtää käytettäväksi jonkun summan, esimerkiksi just pesukoneen leviämiseen tai auton huoltoon.

Kiitos tästä. Sijoittaminen tuntuu niin hankalalta aloittaa, että tämän vuoksi olen sitä lykännyt. Pitäisi ottaa asioista valtavasti selvää ensin..

Osakkeissa kulut on ostoissa ja myynneissä aika ikävät pikkusijoittajille. 3000e on kyllä mulle normaali kassa käteistilillä.

Mutta itselläni on rahat osakkeissa ja rahastoissa. Rahastojen hyvyyttä kannattaa katsoa sitten 5 vuoden jaksolla, lisäksi lehdet arvoistelevat niiden hyvyyttä. Korkorahastoissa on pienet tulot ja pienet riskit ja iosakkeissa on sitten isot tulot/riskit.

Määräaikaiset tilit ovat kyllä aika peanuts. Mutta niissäkin on erilaisia ehtoja. Ainoa ehto ei ole se, että nostoja ei saa tehdä :D

Yhteistyössä