Onko isojen vauvojen vanhempia?kuinka isoja? Miettii hän joka haluaisi käynnistyksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Onko täällä vanhempia joille on annettu esim käynnistys vauvan ison koon takia??
Millä viikolla ja minkä kokoinen?

Mulla on ennestään pari 4 kiloista poikaa syntynyt 4,1kg normisti ja 4,3kg käynnistettynä.
Eivät ainakaan vielä ole puhuneet käynnisryksestä mitään (rv 34) Vaikka tiedossa on että iso vauva tulossa on jo nyt n. 3kg luokkaa

Voinkohan vaatia käynnistystä aikasemmin kun rv 38 ?? rv 38 viikolla lääkärit sanoivat että tämä olisi jo 4,5-5kg

Mulla arvioitiin rv38 vauvan kooksi 4,1kg ja rv39 syntyi 4669g ja 53cm pitkä vauva. Missään vaiheessa ei ollut puhetta käynnistyksestä, vauva oli todella leveä harteinen ja mahtui juuri ja juuri tulemaan alakautta.

Kuulema jos kolmas tehdään niin sitten miettivät/seuraavat tarkemmin.

[QUOTE="vieras";26251898]Ei ne käynnistä ennen rv38, etenkään poikia joiden keuhkot kehittyy loppuun asti. Ennemmin ne sitten leikkaa jos kokoa on "liikaa".[/QUOTE]

Tätä vähän epäilinkin :(

Mua sattu todella paljon 4,3kg pojan synnytys ja pelkkä ajatuskin siitä että jos on nyt 5kg niin selviänkö ikinä.
Leikkaus on sitten toinen jota pelkään todella paljon enkä siihen ainakaan haluaisi.

Tosiaan oon miettinyt että jos esim rv 36 on jo 4,5kg niin oottavatko vaan sen pari viikkoa.

[QUOTE="vieras";26251898]Ei ne käynnistä ennen rv38, etenkään poikia joiden keuhkot kehittyy loppuun asti. Ennemmin ne sitten leikkaa jos kokoa on "liikaa".[/QUOTE]

Kyllä ennen rv 38 voi käynnistää. Lapsivesipunktiolla saadaan selville, ovatko keuhkot kypsät.

Mulla arvioitiin rv38 vauvan kooksi 4,1kg ja rv39 syntyi 4669g ja 53cm pitkä vauva. Missään vaiheessa ei ollut puhetta käynnistyksestä, vauva oli todella leveä harteinen ja mahtui juuri ja juuri tulemaan alakautta.

Kuulema jos kolmas tehdään niin sitten miettivät/seuraavat tarkemmin.

Tätä siis pelkään että jos on isojo jo esim rv 36 niin eivätkö tee yhtään mitään =(
Ja mulla ainakin ultran painoarviotkin olleet päin mäntyä (arvioita ovat mutta mun tapauksessa molemmat yläkanttiin)
Eli esim jos rv 36 olisikin jo 4,5kg niin todellisuudessa saattaa ollakkin +400g isompi eli jo 4,9kg

mulla siis eka poika veikattu 3,5kg --> 4,1kg
toka poika 3,7kg --> 4,3kg

Nykyään eivät käynnistele enää kovin helposti ison koon takia. Jos virtaukset on hyvät ja vauva liikkuu, niin ajatellaan, että synnytys kyllä kynnistyy itsestään. Mulla viimeisin oli 5130g...ja syntyi 39 vkolla. En olis synnytyksessä uskonut, että niin iso voi olla. Kätilö sanoi, että isoilla vauvoilla on voimaa punkea itsensä erilailla ulos kuin pienemmillä. Mun pienin on ollut 3200 ja kyllä 5 kiloinen syntyi helpommin, kuin tuo kolmekiloinen (ja sekään ei ollut ensimmäiseni). Me tiedettiin etukäteen että iso vauva on tulossa...ja se vähän lisää oaniikkia...mutta helposti syntyi.

Mulla oli esikoinen iso ja kuopus oli 4 kilonen oli arvio viikon 37 ultrassa. Käynnistämään suostuivat vasta 40+1, ja siitäkin väittelyä ja lähes tunti keskustelua lääkärin kanssa. Syntyi sitten lopulta 40+2 ja painoi 4,6kg. Hyvin mahtui tulemaan, mutta jos olis antanu syntyä pari viikkoa lasketun ajan jälkeen niin sitten en tiedä olisko mahtunu. Helppo synnytys sinänsä, kunhan vain käyntiin saivat, ja nopea.

niin ja piti vielä mainita, että itse olen rakenteeltani hoikka ja pienikokoinen 160-senttinen nainen. Mua pelotti synnytys tosi paljon kun arviokin oli vauvan koosta iso. Pelkoa ei otettu tosissaan, lääkärikin sano että ei hän voi sille minkään että pelottaa. Olis tehny miel sanoa että helppo vähätellä, kun itse ei juodu lähemmäs viittä kiloa pusaamaan ahtaasta reiästä.

Kiva kuitenkin kuulla että muillakin on syntynyt lähemmäks 5 kiloisia tai yli vauvoja :)

Itse oon aatellut mikä mutantti hirviö olen kun synntän vaan iso kokoisia mutta lähemmäks 5 kilonen tuntuu jo oikeesti isolta (vaikka pieni sekin on mutta kuitenkin)
Ja jotenkin aattelen että 4,5 kg tuntuu ookoolta synnyttää mutta 5kg apua!!

Ei tässä auta kun ootella. Kunhan eivät nyt laskettuun aikaan päästäisi saatika yli.

Enkä mäkään oo kuitenkin kun 162cm vaikka nyt kyllä ylipainoa (mutta esim ekassa ei sitäkään ollut)

Mun pojat olleet erinlaisia 4,1kg oli kapea rakenteinen ja synnytys nopea
jälkimmäinen 4,3kg taas oli lyhyt ja pullea poskinen ja synnytyskin kivuliaampi.

Mun eka lapsi oli viisikiloinen ja syntyi käynnistettynä kaksi viikkoa lasketun ajan jälkeen. Toisen raskauden aikana lapsi tuntui vieläkin isommalta, joten synnytys päätettiin käynnistää viikkoa ennen laskettua aikaa. Käynnistysyrityksiä oli yhteensä 7, kaikki turhia, joten sektiohan siitä tuli. Vauva oli vielä edellistäkin isompi ja kasvot edellä tulossa, joten synnytys ei olisi edes onnistunut alakautta.

Ultrassa esikoinen arvioitiin pari päivää ennen käynnistystä nelikiloiseksi. Tokan lapsen ultrauksessa lääkäri sanoi jotain ympäripyöreää lapsen koosta. Sektion jälkeen selvisi, että kokoa oli vaikea arvioida, sillä lapsen mitat olivat isommat mitä taukossa edes oli.

Minä kanssa saan isokokoisia vauvoja. Yksi vauva oli lähemmäs 5kg ja meinasi vammautua synnytyksessä. Sen jälkeen olen vaatinut neuvolasta lähetteen äitipolille, on tehty kokoarvio ja käynnistetty ennen laskettua aikaa. Ei ne välttämättä ala käynnistämään jos ei ole ollut synnytyksessä ongelmia.

Yhteistyössä