Onko joku oikeasti ottanu palkatonta lomaa kesäajaksi kun kerran sitä täällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
aina ehdotetaan? Siis että kun koululaiset jää kesälomille niin tuo palkaton loma on mukamas aina ratkaisu. Onko joku todellisuudessa ottanut sellaista, kun niin kovasti sitä ehdotetaan ratkaisuksi? Epäilen, että aika harvalla se on mahdollista, kun täällä moni pitää kotihoidontuelle jäämistäkin mahdottomana ja siinä sentään saa jotain rahaa. Palkaton on palkaton.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23535638:
en tiiä onko joku ottanut, mut onhan se nyt parempi vaihtoehto kuin irtisanoutuminen.Sitäkään tuskin on kukaan tehnyt, vaikka sekin joskus aina vaihtoehtona sanotaan..

Peesi, mä ehdotin tuota palkatonta toisessa ketjussa, kun ketjun ap mietti irtisanoutumista. Ja voisihan se palkaton olla vaikka muutamia viikkoja, tyyliin jos lapsi olisi kesäkuussa päiväleirillä, heinäkuussa mummolla ja sitten elokuussa toinen vanhempi voisi ottaa sitä palkatonta.

Mahtaako olla yleistäkin, ettei kummallakaan vanhemmalla ole ollenkaan kesälomaa?

Meillä sais palkatonta vaikka koko kesän... Ja ehkä hyödynnänkin sitä parin viikon osalta kun lomia ei ole kertynyt juuri ollenkaan. Saadaan muksut pidettyä mahdollisimman paljon pois päikystä (ainaki varapäikkyajat).

[QUOTE="vieras";23535659]Eiköhän kesäksi saa aika helposti jonkun luokitytön tms. hoitamaan lapsia. Täällä ainakin saa kunnalta avustusta jos palkkaa jonkin nuoren kesällä.[/QUOTE]

Lukiotytön

Mulla ei ole kesälomaa, kun olen vasta aloittanut uudessa työpaikassa. Lapsen isällä ei ole kesälomaa, kun se on yrittäjä. Onneksi on vasta päivähoitoikäinen lapsi :)
Ja tuosta palkattomasta, mun työnantaja ei suostu myöntämään sitä kenellekkään.

Minä olen vaihtanut lomarahoja lomaksi. Kun lapset ovat alaluokilla, aion vaihtaa kaikki lomarahani. Näin saan 2,5 viikkoa lisää lomaa. Säästän lomiani nyt, kun lapset ovat päiväkodissa ja käytän säästövapaita sitten, kun ovat koulussa. Parin vuoden päästä -esikoisen ekaluokan jälkeen- tulen saamaan pitkät kesälomat. 12 viikkoa ja talveksikin jää vielä lomaa.

Sen toisen ketjun ap.

Kesälomaksi palkaton on täysin mahdoton ajatus pomon mielestä. Kesä on meidän työn sesonkiaikaa, plus että kun (muut) työntekijät pitävät sen kuukauden kesälomaa peräjälkeen, niin todellisuudessa meidän työpaikalla ei ole työntekijöitä riittävästi työn määrään nähden. Jos irtisanoudun nyt, en jätä pomoa pulaan, kun se ehtii hommata tilalleni uuden (lapsettoman)työntekijän. :headwall:

Saako palkattoman loman ajalla tehdä töitä?

Jos, niin mä pistäisin ihan itse jonkun päiväleirin pystyyn...sitä kautta saisin hoidettua oman muksuni ja pystyisin tarjoamaan leiripaikkoja niiden lasten vanhemmille, jotka eivät saa töistänsä lomaa.

Seurakunta, kunta, mll tms. taho ottaisi varmasti mielellään tällaisen hankkeen vastaan, jos sitä heille tarjoaisi ns. valmiiksi suunniteltuna pakettina.

Minä olen vaihtanut lomarahoja lomaksi. Kun lapset ovat alaluokilla, aion vaihtaa kaikki lomarahani. Näin saan 2,5 viikkoa lisää lomaa. Säästän lomiani nyt, kun lapset ovat päiväkodissa ja käytän säästövapaita sitten, kun ovat koulussa. Parin vuoden päästä -esikoisen ekaluokan jälkeen- tulen saamaan pitkät kesälomat. 12 viikkoa ja talveksikin jää vielä lomaa.

Meillä ei ole mahdollista pitää säästövapaina koko kesää. Työnantajalla on näissä asioissa direktio-oikeus. Kannattaa ainakin alkaa puhua hyvissä ajoin moisista suunnitelmista. Ettei käy niin, että säästät vapaita, joita et koskaan ehdi kunnolla haluamaasi tarkoitukseen hyödyntää.

[QUOTE="pulassa";23535695]Sen toisen ketjun ap.

Kesälomaksi palkaton on täysin mahdoton ajatus pomon mielestä. Kesä on meidän työn sesonkiaikaa, plus että kun (muut) työntekijät pitävät sen kuukauden kesälomaa peräjälkeen, niin todellisuudessa meidän työpaikalla ei ole työntekijöitä riittävästi työn määrään nähden. Jos irtisanoudun nyt, en jätä pomoa pulaan, kun se ehtii hommata tilalleni uuden (lapsettoman)työntekijän. :headwall:[/QUOTE]

Jos sulla on varaa ottaa 3 kuukauden karenssi, on sulla myös varaa palkata kesäplikka, lienee vain oma valinta.

Aika erikoinen systeemi. Meillä ainakin lomat täytyy pitää tietyn ajan sisällä, ei voi kerätä vuositolkulla lomapäiviä ja olla sitten vuoden yhtämittaa "lomalla".... Eli ei onnistuisi mun työpaikalla ainakaan tommonen.

[QUOTE="joku";23535859]Miksi eivät pärjää yksin kotona, niinkuin muidenkin lapset siis jos ovat jo koululaisia?[/QUOTE]

Onhan ne päivät pitkiä pienelle mutta kyllä pärjäävät.
Ekaluokkalaisen kohdalla ajattelin ensi vuonna olla osittaisella hoitovapaalla.

[QUOTE="vieras";23535734]Aika erikoinen systeemi. Meillä ainakin lomat täytyy pitää tietyn ajan sisällä, ei voi kerätä vuositolkulla lomapäiviä ja olla sitten vuoden yhtämittaa "lomalla".... Eli ei onnistuisi mun työpaikalla ainakaan tommonen.[/QUOTE]

Meillä on aina onnistunut vanhemmilla tädeillä. Kohta minäkin alan kuulua samaan kastiin ja oletan saavani samat edut näinollen myös itselleni. Pitkät lomat pyörivät jo joka tapauksessa.

Minä olen ottanut joka kesä palkatonta lomaa, 1-2 viikkoa, riippuen minkä verran on kertyneitä lomia. Siihen sitten yhdistän mahdollisuuksien mukaan pitkän yöputken ( 7 yötä, 7 vapaata ) niin loma alkaa pikkuisen aiemmin.
Ollaan miehen kanssa limittäin, niin että keskellä lomia ollaan yhtäaikaa 1-2 viikkoa ja sitten toinen jatkaa kun toinen menee töihin. Meillä on nimittäin pienimmän päiväkoti 5 viikkoa kiinni, joten pitää sekin järkkäillä.

Olisi musta koululaisillekin pitkä aika olla puolet kesästä ihan keskenään vaan. Onneksi mulla on lisäksi vuorotyö, niin on arkivapaita ja iltavuotoja, jolloin heille jää yksinäistä aikaa vain muutama tunti ennenkuin mies tulee kotiin.

Yhteistyössä