onko jollain isompi lapsi hoidossa, kun nuorempi yli 1 v kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vvieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vvieras"

Vieras
Tuli vaan tässä mieleen, kun valitetaan että äiti vauvan kanssa kotona ja isompi päiväkodissa. Sitä olen pitänyt ihan hyvänä niille, joilla vaikka vaikea vauva ja muutenkaan vauva ja isompi tuskin leikkivät keskenään. Cäsynyt äiti saa nukkua ja isompi kavereita. Mutta sitä en ymmärtäisi jos vaikka 1-3 v kotona ja se isompi hoidossa. Eikö se ole vaikeampikin ja tylsempi käydä puistossa vaan pienemmän kanssa kun toinen on hoidossa? Vai eikö tälläistä edes ole?

Ihan vaan muuten mietin. Meillä on esikoinen hoidossa kun vauva oli pieni ja opiskelin mutta nyt olen ottamassa esikoisen hoidosta kun alkavat olemaan seuraa toisilleen, enkä voi enään opiskellakaan. Onko jollain toisin? Onko sille syytä?

Mietin vaan näitä sote uudistuksia. Eikö nyt noists hoidoistakin päätetty? Mietin kuinka merkityksellistä on jos äiti vaan vauvan kanssa enintään vuoden kahdestaan.

No mä meinasin että meidän isommat lapset jatkaa hoidossa sen 2-3 kertaa viikossa 5 tuntia kerrallaan vaikka vauva on tarkoitus hoitaa kotona lähes parivuotiaaksi.
Kyllä meilläpäin isommilla on käytännössä aina joko kerho tai päivähoitopaikka eli äiti on alle kolmevuotiaiden kanssa ne muutamat aamupäivät omillaan.
En tiedä miten rytmit muodostuu sittenkun tuo vauva on ulkoiluiässä mutta kuvittelisin että niinä kahtena päiväkotipäivänä ulkoillaan kokonporukalla sitten kun isommat lapset haetaan hoidosta(eli klo 14).

Joskus on perheissä tilanteita esim lasten terveyteen liittyen että isompi on hoidossa 2 -3 päivää viikossa. Voi olla niin että lapsi joka hoidossa on hänelle suositeltu mm. Kuntoutus tarkoitukseen päivähoitoa.Vaikka vanhempi ei välttämättä itse olisikaan halunnut viedä lastaan päivähoitoon. Tai voi olla niin että lapsi joka kotona tarvitsee erityistä tukea esim jonkin sairauden vuoksi ja on paljon lääkärikäyntejä. Perheissä voi olla useita tilanteita joista ulkopuolinen ei tiedä joten ei kannata tuomita heti ennenkun tietää tarkemmin.

T. Äiti jonka lapset oli kotihoidossa yli 3 vuotta ja yksi lapsi edelleen

Kaikilla ei ehkä ole pientä ikäeroa lasten välillä. Meillä on 1-vuotias ja 6-vuotias ja kyllä tuo vanhempi kaipaisi päiviinsä ikäistään leikkiseuraa. Puistoillaan/perhekerhoillaan/asukaspuistoillaan päivittäin mutta ei arkipäivisin 6-vuotiaita pihoilta löydy, tarhassa ne on. Meillä siis ei vanhempi ole hoidossa mutta ymmärrän hyvin että jollain olisi. Pari kertaa viikossa käy kerhossa mutta ei 6 tuntia viikossa ole riittävästi, onneksi iltaisin kaverit tulevat kotiin.

Eikös 6 vuotiaalle ole eskari? Mutta kiitos näkökulmista. Mietin vaan tuota. Esikoisen kanssa puistoilu oli usein yksinäistä. Edes se puiston ainut lapsi ei halunnut leikkiä. Mietin, että tulee paljon mukavempaa lapsille kun on toisensa kotona ja ulkona.

Isompi saa vaikka harrastaa jotain.

Yhteistyössä